|
"Jtsszunk bbsznhzat!" otthon is!
Amikor kzbe vesznk egy bbot, bizony nem mindig vesszk szre azonnal a benne rejl lehetsgeket. Vajon mire j az a sni, rka vagy nyuszi kesztybb azon kvl, hogy kznapi rtelemben eljtszunk vele egy trtnetet? Hihetetlenl sok mindenre! A bbozs nem csak szrakoztat, de rendkvl hasznos jtk is gyermeknk szmra.
Lssuk ht, milyen rtkeket hordoz magban a bbjtk csodja?
- A bbokkal trtn mese dramatizls, versels, nekelgets kiemelkeden fejleszti a gyermek beszdkszsgt, de fantzijt, gondolkodst is. Azon tl, hogy meghozza a gyermek beszlkedvt, mikor maga is kezre hzza a bbot, a tiszta kiejtsig, a tagolt, plda rtk beszd utnzsig szertegaz fejlesztrtkkel br. Nagyon fontos, hogy a felnttek igyekezzenek mindig mintaszeren megszlaltatni a szereplket! Mg a kedves, elesett kismadr se beszljen pszn, ggygve, idtlen hangsznen. Mindemellett fontos a bbok karakterhez ill, kifejez hangszn.
- Bbozs sorn jl fejleszthet tbbek kztt a gyermek ritmusrzke is. Az nekes, mondks bbozs sorn az egyenletes lktetsre stl, tncol maci csemetnket is magval ragadja s is ringatzni, tapsolni kezd a ritmus hatsra.
- A bbozs sorn megjn a gyermek mesl s versmond kedve. Mg azok a gyermekek is kedvet kapnak a meslshez, verselshez a bbok segtsgvel, akik korbban nem, vagy csak alig rdekldtek a gyermekirodalom e formja irnt.
- A kisebb gyermekek leginkbb azokat a mess trtneteket kedvelik, melyekben sajt letk mozzanatait vlik felfedezni. Hihetetlenl lvezni fogjk, ha a maci, nyuszi hozzjuk hasonl mdon szintn fogat mos, reggelizik vagy vodba megy.
- Kiemelked pszichs rtkkel br, ha a gyermeknek lehetsget adunk arra, hogy a bbfigura brbe bjva adja tudtra krnyezetnek az t foglalkoztat, netn szorongst okoz gondolatait. Ha a csemete a a bb alakja mg bjva mondhatja el rzseit, gondolatait, sokkal knnyebben megnylik. Kpet kaphatunk pl. arrl is, mirt nem szeret vodba jrni, hogyan lte meg ezt vagy azt az esemnyt, de lssunk erre egy konkrt pldt:
A 4 ves, beszoktats alatt ll kislnyra panasz volt az vodban: az vnnik szerint verekedett trsaival. Az desanyja nem rtette ezt, hiszen gyermeke valban soha nem tanstott agresszivitst senki fel. A pedaggusok nem tudtk megmondani, hogyan kezddtt az emltett konfliktus, csupn a vgkifejletet lttk s leltettk bntibe a gyermeket. Szlei hiba krdeztk a lenykt, nem akarta megmondani, hogyan, miknt trtnt az eset. A kislnyra jellemz, hogy negatv lmnyeit nem szvesen osztja meg senkivel, mg legfbb bizalmasaival, a szleivel sem, ezrt pedaggus desanyja elvette a bbokat s kzs bbozsra motivlta t. A trtnet szerint az vods llatkk "kimentek a kertbe", majd a kzs jtk sorn konfliktushelyzetbe kerltek egymssal. A nyuszi felemelte kezt a snire, m a maci kzbelpett.
"- Mirt akartad bntani snit?" - krdezte az igazsgoszt medve, mire a nyuszi larca mg bjt kislny vgre megnyilatkozott:
" - Mert fellktt a homokozban!"
A maci ekkor a a sni fel fordult:
"- Igaz ez? Mirt lkted fel nyuszit? "
" - Mert llandan jtt utnunk s jtszani akart velnk. De mi nem akarjuk, hogy velnk jtsszon!"
A trtnet ezen pontjn azonnal vilgoss vlt, mibl kerekedett ki a vals vodai konfliktust. A bbozs utn hirtelen megeredt a nyelve a kislnynak, s pontrl-pontra elmeslte, mi s hogyan trtnt az vodban: a bels feszltsg, szorongs felolddott! Az anyuka megbeszlte kislnyval, hogy ha a nagyok ppen nem akarnak vele jtszani, csatlakozzon inkbb msokhoz. s ha vletlenl atrocits ri (t.i.: fellkik a homokozban), akkor viszonzs helyett inkbb krje az v nnik segtsgt. Elbbiek segtsgvel lthat, hogy a bbozs segtsgvel mr csrjban sikerlt feltrkpezni s megoldani egy bels konfliktust okoz helyzetet.
- A bbok elbbieken tl viselkedsi mintkat, erklcsi rtkeket kzvetthetnek a gyermek fel. A velk val mesls nyomn indirekt mdon teszi magv a helyes magatartsi formkat. Pl: plda rtk, ha segtnk a rszorulkon, bajba jutottakon, ha jszvek vagyunk, ...stb., az viszont nem helyes, ha irigyek, durvk vagyunk vagy csfoldunk.
Fontos szably, hogy a mess bbjtkban ne sarktsuk tl a konfliktushelyzeteket. Ha egy szituci tlontl flelmetes, durva, ijeszt, az semmikppen nem szorongsold hats, hanem csak fokozza a bels feszltsgeket. Legjobb az arany kzpt, azaz a mess trtnet legyen fordulatos, izgalmas, m knnyen feldolgozhat konfliktushelyzetekkel br!
- A bbjtkon keresztl emberi karaktereket ismerhetnek meg a gyermekek, minek nyomn megismerik a hozzjuk tartoz fogalmak jelentst is. Pl: ravasz rka, vdtelen, ugyanakkor jlelk nyuszi, ers, m igazsgos, jindulat medve ... stb. Az emberi szemlyisgjegyek egsz palettja ismerhet meg a mess bbozs segtsgvel.
Ltjuk teht, hogy a bbozs milyen hihetetlen fejlesztrtkkel br. Elbbieken tl nhny gyakorlati tancs, mellyel mg lvezetesebb tehetjk a csaldi bbsznhzas jtkunkat:
Tartsuk be a fokozatossgot, s mindig igazodjunk gyermeknk korhoz, rdekldsi krhez, valamint egyni fejlettsgi szintjhez. Eleinte rvidebb bbozssal kezdjnk, akr csak egyetlen bbbal. (Ksbb egyre tbb bbfigurt is bevonhatunk a jtkba) Kezdetben a felntt, ksbb a gyermek is letre keltheti a figurt egy-egy mondka, dalocska, vers erejig. Beszlgethet is a bb a gyermekkel. Kicsiknl hasznosabb, ha a bbot letre kelt felnttet ltja a gyermek, nagyobbaknl mr elbjhat a paravn mg a bboz.
Ha mess trtnetet bboz el a felntt, annak terjedelme, hosszsga mindig alkalmazkodjon a gyermek ignyeihez. Pl: egy nagycsoportos gyermek kb. 15-25 percig kpes figyelni, a kisebbek mg kevesebb ideig.
Ha kedvet kaptak a bbjtk kellemes, szrakoztat csaldi programjhoz, csodlatos kellkekbl vlogathatnak az albbiakban:
Bbok, bbsznhzi kellkek
|
|