Levélírónk 3,5 éves kislányát kora ellenére mindennél jobban érdekli a tanulás, így ennek megfelelõen sokkal inkább ezzel foglalkozik, mint hogy játszana.
Tisztelt ovoneni'
Kislanyom 3,5 eves , szerintem borzasztoan okos es folyamatosan foglalkoztatni kell. Mar az ovodaban is panaszkodtak, h mikor leültetik valami tevekenyseg ele, nala muszaly elõkesziteni a kõvetkezõt mielõtt vegezne az elsõvel mert ha nem megprobal megszõkni.(mar tõbb kiserlete volt ra)
Ismeri az ABC kis es nagybetüit, nagyon erdeklõdik az olvasas irant. Tud szamolni fejben (õsszeadni) 1 tõl 10 -ig. A rajzai nagyon precizek(pl. ha embert rajzol azt szempillaval, szemõldõkkel, ruhaval rajzolja), 250 db. puzzelt kirak kb. 1 - 1,5 ora alatt ugy, hogy kõzben nem all fel.
Mindig dicsergetjük es azt erzem, h nagyon sok siker elmenyt nyujt neki, h elamitja a felnõtteket.
Mostanaban nagyon sok tamadas er baratok, mas anyukak, neha meg csalad reszerõl is, h elraboljuk a gyerekkorat.
Nekem ez nem all szandekomban, ugy gondolom, h nagyon sokat van szabadlevegõn, nagyon aktiv kislany es õ mondja meg, h mikor szeretne tanulni( ha otthon vagyunk szinte mindig). legalabb 100 DVD meseje van de nagyon ritkan nezi, ha 1X megnezett egy meset tõbbe mar nem erdekli. Sok tarsasjatekot jatszunk, kartyazunk, rõmizünk, sakkozunk...
Estenkent lefekveskor mindig megkerdezi, h mikor lesz vegre iskolas.
Igazabol a kerdesem az lenne, h õn szerint hogyan tudnam elterelni a figyelmet a folytonos tanulas akarasrol.
Az ovodat nagyon szereti de ugy igazan senkit nem enged kõzel magahoz. Az ovonenit kinozza mindig kerdeseivel( mivel taplalkozik a mehecske, hol el a hangyasz sün). Felek, h egy idõ utan kikõzõsitik az ovodas pajtasai mert olyan koraerett...
Elõre is kõszõnõm a vallaszat es elnezest az ekezetekert, sajnos nincs magyar billentyüzetem.
Válasz:
Kedves Levélíró!
Levele alapján gyermeke jóval magasabb fejlettségi szinten van, mint kortársai. Ez elsõ pillantásra nagy örömnek tûnhet, ám nem árt azzal tisztában lenni, hogy a "tanulás " elveszi az idõt, lehetõséget tõle a valódi játéktól. Minden jel szerint értelmileg fejlettebb szinten van, mint kortársai, ám ennek más területen (szocializáció) való esetleges lemaradás lehet a böjtje. "Nincs ideje" a kislánynak szerepjátékokon keresztül megismerni környezetét, az õt körülvevõ világot, ezáltal társas kapcsolatai sem fejlõdnek kellõképpen. (Mivel közös játékok hiányában nem ismeri meg, nem barátkozik meg a többi gyermekkel, így magára maradhat.) Az iskolás játék helyett kezdeményezzen inkább ÓVODÁS szerepjátékot, fedeztesse fel vele ennek szépségeit, érdekességeit is.
Természetesen nem gond, ha a gyermek kérésének (!) eleget téve, kérdései nyomán megválaszolja az õt érdeklõ dolgokat, ám ennek semmiképpen nem szabad átcsapnia tudatos tanítgatásba, ismerethalmozásba. Legtöbbet azzal segíthet gyermekének, ha érdeklõdési körének, életkorának és egyéni fejlettségi szintjének megfelelõen, játékba ágyazva, komplex módon ismerteti meg és fedezteti fel vele az õt körülvevõ világot. Ne sajnálják az idõt énekelgetésre, mesélésre, gyurmázásra, beszélgetésekkel teli sétákra, amik késõbb a szerepjátékok témájául is szolgálhatnak. Ne feledjük, óvodás korban a legfõbb tevékenységi forma a játék, és nem a tanulás. Azzal még ráér néhány év múlva foglalkozni.