A 4,5 éves gyermek, szülei meglátása alapján, átlagon felüli értelmi képességekkel bír: 50-ig számol, érdeklik a betûk, sõt, az iskolakezdés gondolata is foglalkoztatja. Szülei szeretnék a lehetõ leghatékonyabban megtámogatni gyermeküket, ám tanácstalanok, hogyan fogjanak hozzá?
Tisztelt Óvónõ!
Kislányomról szeretnék kérdezni. Most tölti a 4 és fél évet. Én ( lehet elfogltan) nagyon okosnak tarom. Beszéde felettébb értelmes, mindent megmagyaráz Felnõtteket meghazudtoló válaszokkal . Folamatosan számol, senki nem eröltet. Magyarul nem tudom már meddig tud elszámolni , talán 50 ig Onnan a tizeseket segíteni kell Angolul 20 ig. Próbál olvasni és állandóan az iskolát emlegeti hogy mikor mehet már. Emelett viszont a magatartáa nem a legmegfelelõbb Sõt.... akaratos, hisztis öntörvényû a kisasszony. Olyan érveket hoz fe amiket tátott szájjal halagatok Egy példa : Ha én lennék a te picinyed én nem így viselkednék veled, vagy megengedném neked.. Ezeket saját maga "találta" ki. Sokszor elgondolkodom mi lenne a jó lépés Tényleg átlagon felüli e az értelmi szintje Ha igen , hogyan tovább Kérem szíves válaszukat .
Válasz:
Tisztelt Szülõ!
Gyermeke minden jel szerint érdeklõdõbb, nyitottabb környezetére, mint kortársai. Érdeklik a számok, a betûk, amit, - ha nem a szülõk nógatására, hanem saját indíttatásból végez, - mindenképpen érdemes megtámogatni. Értem ez alatt azt, ha kérdez, arra türelmesen válaszolni kell, valamint szerteágazó tevékenységekkel (séták, kirándulások, mozgásfejlesztõ játékok, különbözõ fejlesztõjátékok, stb.) megalapozni, rendszerezni ismereteit. Szándékosan említettem elsõ helyen a mozgásos tevékenységeket, a mozgás nyomán szerezhetõ tapasztalatokat, hiszen valódi, jól bevésõdõ ismeretek elsõként és legelsõ sorban mozgáson keresztül szerezhetõk. Pl. az iskolai írás-olvasás legfõbb bázisa a mozgásfejlesztésen keresztül kialakuló testséma fejlesztés, azaz tájékozódás saját testén. Ez adja késõbb a térben, síkban történõ biztos tájékozódás alapját is. T.i: ahhoz, hogy tudja, mit jelent az „írj két pontot a kör fölé!“ instrukció, ahhoz tudni kell például, hogy mi az a kör, hol van a fölött (ezt elõször térben, mozgás nyomán ismerheti meg, pl: emeld a labdát fejed fölé), a kettõ fogalmának pontos ismerete, ki kell, hogy alakuljon a szerialitás ( balról-jobbra történõ sorolvasás), amelyhez viszont ismernie kell az irányokat, stb. Elõbbiek nyomán látszik, hogy a tanulási képességek megalapozása bõven túlmutat a mechanikus számolás és betûk iránti érdeklõdés szintjén. Ez csak a jéghegy csúcsa, amit szikla szilárd alapokkal kell megtámogatni.
Úgy vélem, egyelõre csak a tájékozódás (mozgásfejlesztés, saját testének megismerése, térbeli irányok ismerete) megerõsítésére van szükség, nem elsõsorban az ismeretek bõvítésére, ezt pedig Ön a fentiekkel gyönyörûen megtámogathatja.