Kedves Óvónő!
Kiváncsian kérdezem,hogy az oviban az egyes korosztályok egy adott hét alatt milyen és mennyi foglalkozáson vesznek részt(pl.1 matematika,2 ábrázolás...),és azok mely korosztályoknál kötöttek,és mely korosztályoknál kötetlenek.
Köszönöm!
Válasz:
Kedves Levélíró!
Kérdésére a válasz nem egyszerűsíthető le az Ön által említett „miből hányat hetente” formára. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy sokszor játék közben „tanulunk”, vagy „tanulás” közben játszunk, de említhetném akár a tevékenységek gyakran koncentrikus (téma szerint egymásra épített) megszervezését is. Mire gondolok a fentiekkel? Elmondok egy példát: Vendéges szerepjátékot játszunk a gyerekekkel. Spontán módon adódnak a matematikai tapasztalatszerzés lehetőségei: Klári nagyon éhes, így ő 5 játék süteményt kér a tányérjára. Panni kettővel kevesebbet. Zsófi éppen ugyanannyit szeretne enni, mint Klári, és így tovább. A mennyiségi ismereteket spontán módon, játékba ágyazva sajátítják el a gyerekek. Az evés-ivás közben olyan jó hangulat kerekedik, hogy felidézünk néhány dalt, mondókát is. ( Aki nem lép egyszerre, süti-süti, kis hurka …stb.) A vendégeskedés közben eszünkbe jut, hogy elfelejtettünk néhány dolgot megvenni a boltban, ezért „összeírjuk”, megrajzoljuk a bevásárló listát. (kenyér, tej, gyümölcs) Máris nagyszerű spontán lehetőség adódott a vizuális nevelésre, ábrázolásra. A boltos bevásárlás során a játékpénz megszámolása ismét matematikai tapasztalatszerzésre ad lehetőséget. Az egyik vendégünk kiskutyával érkezett, megcsodáljuk, megsimogatjuk a játékállatkát, majd szemügyre vesszük őt. Hány lába van, mi borítja a testét, milyen hangot ad…stb. Máris belecsöppentünk egy környezet megismerésére irányuló tevékenységbe. (Környezetismereti tapasztalatok) Ennek kapcsán aztán felidézhetünk egy kutyás mesét is, melyet irodalmi nevelésként is felfoghatunk. Előbbi példa természetesen nem feltétlenül egy nap alatt, egyetlen játékfolyamatba sűrítve történik meg, lehet, hogy csak több nap alatt éri el e szerteágazóan továbbfejlesztett szerepjáték szintjét.
Összefoglalván tehát, bár meg tudnám tenni, ám véleményem szerint mégsem érdemes az Ön által javasolt módon „összesíteni”, mert elképzelhető, hogy a kevesebb foglalkozáson résztvevő, ám többet játszó gyerekek sokkal szerteágazóbb és mélyebb tudást szereznek meg, mint társaik.