Az USA-ban élõ Eszter ismét billentyûzetet ragadott, hogy 6 éves, immár elsõ éve iskolás kislánya megpróbáltatásairól írjon.
Kedves Ovono,
Remelem jol teltek az unnepek csaladjaval es nemi pihenesre is sikerult sort keriteni. Olvasgatom az iskolakezdesrol szolo kerdeseket es valaszokat, foleg ahol a 6-7 evesek iskolakezdeset elemzik. Foleg a pszicholgiailag tamogatott 15 perces figyelem megtartas utott sziven (es vilagitott meg sokmmindent szamomra).
Az en kerdesem hasonlo, de mas szogbol. A SZULO hogy keszulhet fel, illetve tamogathatja a gyereket az iskolakezdesben, illetve az elso ev megprobaltatasain. Foleg ha a gyerek csak ot eves (lanyom, Isabel, most lesz 6 Februarban es az USAban jotelezo jelleggel oteves kora ota iskolaba jar).
A gyerek 9-re megy iskolaba, 15 perces napirendi pontok utan 9:55-ig matematika ora. Utana 50 perc enek, torna, muveszet, komputer es konyvtar ora naponta hetfotol pentekig elosztva. 11-12:15-ig felora ebed es felora rohangalas, szabadido (szervezett). 12:30-2-ig nyelv, iras, kornyezet es tortenelem kovetkezik. 2-3-ig (ismet 10 perc szunet utan) osszefoglalo foglalkozas, olvasas, fejtorok, munkalapok.
A gyerek vagy haza, vagy napkozibe jut fel negykor. A hazifeladat altalaban 30-45 perc, amiben a kulonbozo elterelo hadmozdulatok mint ceruzahegyezes, mama kerek vizet meg, mama ehes vagyok es egyeb nem-akarom-elkezdeni-a-hft tevekenysegek nincsenek beleszamolva. Isabel felso szintu tanulo, azaz a hf mar konyvleiras (helyszin, napszak, szereplok megnevezese es egy-egy mondatban a tortenet kezdete, kozepe es vege osszefoglalasa), verskiegeszites (toltse ki a hianyzo szavakat a versben) vagy mondatkiegeszites (valassza ki a felsorolt szavak kozul, meylik tartozik a mondatba) is szerepel. Kornyezetbol es tortenelembol nincs hf.
9 het utan a gyereket 33 osztalyzattal ertekeltek, Jo, Elfogadhato, illetve Javitani Kell cimekkel. Isabel kapott 28 jot, negy Elfogadhatot es 1 Javitani Kell jegyet. Az elfogadhato es a javitani kell olyanbol volt amit a szulo soha nem latott es tapasztalt, a nem hazifeladatos dolgokbol. Isabel bogott hogy o olyat nem akar, csak Jot.
Hetente, kedden, a tanito neni hazakuldi az elozo heti termest. 50 lap, minimum. Tobbsege osztalyozva a fent leirtak szerint. En kezdek megremulni.
1. Nem csodalom hogy a gyerek nem akar semmit csinalni csak jatszani amikor a napkozibe er, es utana meg hazajon. Ha osszeadom, osszesen masfel orat jatszik egesz nap.
2. Ha hagyom jatszani miutan hazaerunk, a haverjaival szegeny vagy haromnegyed orat rohangal a kertben es uvoltoznek, vagy bicikliznek ugyanannyit. Le vannak ultetve es vigyazzba allnak egesz nap, nincs lehetoseguk energiaikat levezetni.
3. Az esti hazifeladat keszites (vagy ha veletlenul a napkoziben megcsinalta, annak atnezese, esetleges javitasa), kb negyedoras targyalast es elkerulo hadmuveleteket vesz igenybe. A szulo idegei es a gyerek beketuro kepessege is probara kerul.
4. A hazifeladat utan eves, furdes es lefekves program ismet nem segit a kikapcsolodasban, mert se a gyerek nem pihen, se a szulonek nincs ideje idot tolteni a gyerekkel.
5. Csutortok estere ugy el van faradva a gyerek, hogy mar a HFt is jo ha szerdan befejezzuk, mert csut estere jobb semmit nem tervezni, van hogy hetkor elalszik szegeny.
Ezt nehez kovetni es menedzselni. Koveteljem meg hogy a napkoziben foglalkozzanak vele rendesen es segitsenek a hf elkesziteseben? Mondjam meg a napkoziben hogy hagyjak jatszani es kikapcsolodni es akkor este hatkor lehet a munkat ujra kezdeni? (Az ottani szervezett kikapcsolodas sem nagyon kikapcsolodas).
A gyerek egyertelmuen tul van terhelve, amihez hozzajarul az anyja munkahelye es az hogy este hatkor erunk haza. Azt hozzatennem, hogy Isabel aludhat hetig, mert nem kell korabban kelnie szerencsere. Napi 10-10.5 ora alvas mellett is fizikailag es idegileg is kifarad a gyerek.
Hogy segitsek neki es magamnak, azaz kis csaladunknak, hogy ne valjon nyugge az iskola, az olvasas es az egesz tanulasi folyamat? Mar ott tartunk hogy ami nem kotelezo olvasas vagy iras feladat, megtagadja. (Leveliras, meseolvasas, szamitogepes jatek, etc.). A tanulas es iskola leredukalodott a Jo erdemjeygyek beszerzesere, ami kovetkeztetes egy oteves altal felelmetes. Es Isabel kepes felmerni mi az a minimum amit meg kell csinalnia a Jo erdekeben, a tobbit kategorikusan elutasitja. Azaz, 12 het utan, az iskola neki mar most nem a tnaulasrol szol hanem a jegyekrol. Es ezt nem tolem tanulta illetve hallotta. Barmi otletet szivesen veszek, mielott mindketten kimerulunk.
Koszonettel, Muranyi Eszter
Válasz:
Kedves Eszter!
Hihetetlenül sokat várnak el Isabeltõl és kis társaitól az iskolában, az USA-ban jellemzõ oktatási rendszer semmiképpen nem nevezhetõ jónak. Igazán jó megoldást sajnos nem tudok javasolni, mert az leginkább a fenti rendszer gyökeres megváltoztatása lenne (bárcsak tehetnék valamit ez ügyben).
Mit lehet hát tenni, ha magát az alapproblémát nem tudjuk orvosolni? Igyekszünk a nehéz helyzetet valamivel jobbá, elviselhetõbbé tenni. Úgy vélem, a napközis foglalkozások eredményesebbé tétele lenne a megoldás. Ha így is, úgy is leültetik és foglalkoztatják õket, akkor legalább legyen meg az értelme, hogy otthon már ne kerüljön terítékre aznap századszor is a tanulás. Ha hazamegy, az már valóban legyen szabad foglalkozás, kikapcsolódás, játék. Beszéljék meg Isával, hogy ha a napköziben még lelkiismeretesen lezárja aznapi teendõit (a hf. pontos elvégzésével), akkor délután ezt és ezt fogják játszani, csinálni. Így legalább motiválva lesz szegényke az utolsó nekirugaszkodásra. :(
Nem tetszik nekem ez a fajta oktatási rendszer, semmiképpen nem tudok azonosulni vele. Az csak hab a tortán, hogy a kõkemény értékeléssel még jobban stresszelik a kicsiket.
Nem tudok mást kívánni Önöknek, csak kitartást, végtelen türelmet és a kevéske szabadidõre pedig sok-sok játékot, örömteli percet!