Kedves Óvónéni!
2,5 éves a kisebbik fiam. Nagyon ügyes, értelmes kicsi, de még nem beszél.Remekül megértteti magát visitásokkal és mutogatással. Az összes tudománya: vau-vau, a cica szó Dzidzinek ejtve, és a sziszegés, ha kérdezem, hogy csinál a kigyó. Ha vizet lát, köpködni kezd, amióta megpróbálkoztunk a fogmosas utáni öblitéssel. Naponta többször is bemutatja az összes tudományát, szerintem akar beszélni, csak nem tud. Mozgása összeszedett, nagyon jól egyensúlyoz, jó a kézügyessége korához képest is, hallása jó. Mi lehet vele a gond?
Szobatisztaságra sem tudom igazán rávenni. Tudja, mire való a bili, 2X belepisilt, de nem érdekli a dolog. Az sem zavarja, ha a nagy melegben kisbugyiba becsorog valami. Mivel nem beszél - bár érteni mindent ért - soxor egyszerüen úgy tesz, mintha nem értené, amit mondok neki, igy nem tudom irányitani sem. Kérem, adjon tanácsot, hogyan léphetnénk egy kicsit elõre?
Válaszát elõre is tisztelettel köszönöm
Edina
Válasz:
Kedves Edina!
Kisgyermekkorban a beszédfejlõdés üteme eltérõ lehet, egyes gyerekek hamarabb, mások késõbb kezdenek el beszélni. Egy dolog azonban biztos: a beszéd aktív megindulása, a szókincs hirtelen , ugrásszerû gyarapodása a második életév után következik be. Leírásából ítélve kisfiánál nem valószínûsíthetõ semmiféle rendellenesség, hiszen a beszédértés, mint a beszédfejlõdés elsõ lépcsõfoka már stabilnak mondható, valamint az egyéb részképességek is igen jó szinten vannak. Mint írja, kisfia már erõteljesen próbálkozik a szóbeli megnyilvánulással, aminek hamarosan meg is lesz az eredménye. Hasznos lehet a szülõk részérõl, ha sokszor és sokat beszélnek a kicsihez, mesélnek, verselnek, mondókáznak vele. Ilyen módon is meg lehet hozni a gyermek beszélõkedvét. Aggodalomra mindenesetre nincs ok, kisfia beszédfejlõdésében hamarosan látványos elõrelépés lesz tapasztalható.
A szobatisztasággal kapcsolatos megfigyelése, miszerint kisfia úgy csinál, mintha nem értené, Ön mit akar tõle, bizony nagy ravaszságra vall. A kis kópé próbálkozásának viszont nem szabad bedõlni. Abból a ténybõl kell kiindulni, hogy a kisfiú bizony minden szót ért. Érdemes lenne viszont a szóbeli meggyõzés mellett egy-egy játékos módszert is bevetni a cél érdekében. Ilyen pl. a maci ráültetése a bilire, "akit" nagyon megdícsérünk, ha játékból belepisilt az edénykébe. Vagy érdemes azt játszani, hogy a maci nem tudja, hogy hogyan kell belepisilni a bilibe. Mutasd meg neki!…stb.
A játékos megoldások eszköztára szinte végtelen. Fõ a játékos, indirekt módon történõ szobatisztaságra nevelés. Remélem az elõbb említett eljárással sikerül mihamarabb elérni a kívánt célt.
Üdvözlettel és sok sikert kívánva: az Óvónõ