...édesanyjában egy sor kérdés fogalmazódott meg: nem csak ceruzafogása, emberábrázolása hagy kívánnivalót maga után, de a szociális érettsége is megkérdõjelezhetõ. Nem lenne jobb még egy év óvoda?
Tisztelt óvónõ!Kisfiam február elején töltötte be a hatot.A szeptemberi,nevelési tanácsadó által végzett felmérõ eredménye nem lett rossz,bár megállapították,hogy helytelenül használja a ceruzát,és az ember rajza egy 4 éves és 9 hónapos gyermek szintjének felel meg.Nem hajlandó rajzolni a kisfiam.A DIFER teszt kiértékelésérõl,még nem tájékoztattak.Tudom,hogy képességei tekintetében,nincsen csoporttársaihoz képest lemaradva a gyermekem.Viszont,állandó megerõsítésre szorul feladat végzés közben,bátortalan,és tele van szorongással,ami miatt pszichológushoz járunk.Attól tartok,hogy nem tudna megbirkózni az iskola magas követelményeivel.Õ nagyon szeretné elkezdeni az iskolát,én úgy gondolom,hogy még egy óvodában töltött év elõnyére válna. Önnek mi errõl a véleménye?Köszönöm válaszát.
Válasz:
Kedves Levélíró!
A hibás ceruzafogás, ha iskolába lépés idején is fennáll, sok problémát okozhat a gyermeknek. Keze begörcsölhet vagy akár elkezdõdhet egy fájdalmas és kellemetlen bütykösödés. Azonban mind a ceruzafogás, mind az emberrajz minõsége célirányos fejlesztõmunkával jelentõsen javítható egy tanév alatt (levelében nem írta, mi a jelenlegi helyzet), ám egészen más a helyzet szociális érettség szempontjából. Mint írja, kisfia erõsen szorong, feladathelyzetben folyamatos megerõsítést igényel.
Ilyenkor hiába fejlett értelmileg, akkor is komoly kudarcok érhetik félénksége, bizonytalansága miatt. Ha a fentiek nyomán látszik, hogy szociálisan éretlen a gyermek, akkor érdemes még egy évig óvodában tartani. Ez idõ alatt jelentõsen erõsödhet önbizalma, hiszen a csoportban immár a legnagyobbként sokkal magabiztosabbá válik.
Mi történik, ha a szociálisan éretlen gyermeket mégis iskolába küldik?
- iskolában nem mer majd jelentkezni, megszólalni, ergo a tanítónõ azt gondolhatja, hogy nem tudja a választ.
- Félénksége a teljesítményhelyzetben (pl. versmondás az egész osztály elõtt) fokozott szorongássá nõheti ki magát, ami akár teljesen le is blokkolhatja a gyermeket.
- Ha nehezen fog hozzá egy feladathoz, a tanítónõ azt hiheti, hogy nem érti, nem tudja. Ha mégis rájön, hogy csak félénkségrõl van szó, ezen feszültség oldása, a gyerekhez való megnyugtató, egyéni odafordulás egy osztálynyi másik elsõs mellett szinte lehetetlen vállalkozás, de nem is várható el a pedagógustól.
- Ha a szociális bizonytalanság érzése a félénkségbõl eredõ kudarcok nyomán egyre fokozódik, ez akár még nagyobb szorongásokat generálhat, ami hosszú távon akár traumatizálhatja a gyereket.
Összefoglalván tehát, levele alapján feltétlenül megfontolandónak tartom a további egy év óvodát.