Gyermeksziget
Játékos suliváró könyv rendelés ajándék pattogó óriás léggömbbel!
Kéztorna léggömbbel - íráselőkészítés
JSV kép
iskolába lépés
  Koraszülött gyermekem iskolába készül
  Meggondolhatjuk-e magunkat?
  Iskolaérettségi vizsgálat
  Diszlexia, diszgráfia: óvodásnál miért nem állapítják meg?
  Menjen vagy maradjon? A szülõk dilemmája az iskolakezdésrõl
  Iskolaérettség: a döntés joga csak az óvónõé?
  Hirtelen fordulat: mégiscsak küldjük suliba?
  Muszáj beíratnom az iskolába?
  Okos, ügyes, de zárkózott
  Sír, zokog, ha az iskolakezdés kerül szóba
Óvónõ válaszol
  VIDEÓK
  egészségvédelem
  óvodai napirend
  gyermeknevelés
  gyermeki félelmek
  ábrázoló tevékenység
  óvodán belüli feszültségek
  beszoktatás
  balkezesség
  válás a családban
  óvodai ünnepek
  óvodai tevékenységek
  gyermekirodalom
  szobatisztaság
  testvérek
  óvodai beíratás
  csoportösszetétel
  egyéb
  iskolába lépés
  beszédfejlõdés
Munka - Állás
  Babysitter
  Babysitter külföld
  Babysittert keres
  Babysittert keres külföld
  Pedagógus állást keres
  Pedagógusi állások
  Óvodapedagógusi állások
  Dajka állást keres
  Dajka állások
  Nyelvtanár állást keres
  Nyelvtanári állások
  Óraadó, korrepetáló munkát keres
  Óraadó, korrepetáló munkák
  Egyéb munkát keres
  Egyéb munkák
  Mielõtt babysittert választana...
  Hirdetési etikett
Az iskolaérettség feltételei
  Az iskolaérettség feltételei
Fejlesztőjátékok
  Játékos suliváró + ajándék pattogó óriás léggömb
  Őszi kupak lottó
  Trabi Gabi és Lurkó Ferkó - Mese és fejlesztés
  Kupak-tanács - az újrahasznosított fejlesztőjáték - Fejlesztőjátékok
  Suli nyitogató fejlesztőkártya újragondolva - Fejlesztőjátékok
  Forma lomtalanítás - Fejlesztőjátékok
  Suli-nyitogató fejlesztőkártya
  Tapintókártya - Fejlesztőjátékok
  Mi van a zsákban? - Fejlesztőjátékok
Alkoss velünk!
  Anyáknapja
  Húsvét
  Farsangi jelmezek
  Mikulás
  Karácsonyi ötletek
  Dekoráció
Mesék
  Kálmán iskolába megy - Kálmán kalandjai
  Vírus Ilus szinre lép - Kálmán kalandjai
  Kálmán és a védőöltözet - Kálmán kalandjai
  Széllel-bélelt szeretet mese - Kálmán kalandjai
  Gyere haza, Krampusz! - Kálmán kalandjai
  Csoki kaland - Kálmán kalandjai
  Foci vita - Kálmán kalandjai
Kapcsolat
  gyermeksziget@gyermeksziget.hu


Kérdezni szeretnék

Apró minta rajzolása szorongást jelez? (2010-01-14 14:12:24)

iskolába lépés

Ágnest kissé elbizonytalaította 6 éves kislánya óvodában készített sormintája. Az óvónõk szerint nem csak a forma-pontatlanság okoz gondot, de az apró minták szorongást is jelezhetnek.

Kedves Óvónõ!
Kicsit elbizonytalanodtam a minap, amikor a 6 éves kislányom óvodai teljesítményét megláttam. Illetve csak egy feladatát, ami számomra meglepõ volt. Nyugtasson meg kérem, hogy semmi probléma nincs! Szóval a kislányom 6 éves, nagycsoportos óvodás. Igazán barátságos, rendkívül könnyen teremt kapcsolatot mindenkivel, hatalmas szókinccsel rendelkezõ, 5 éves korától folyékonyan olvasó, könnyen tanuló kislány. Iskolás korúakat megszégyenítõ módon használja az internetet. Ír, számol, stb. Azonban a rajz készsége -szerintem- az utóbbi éveben nem túl sokat fejlõdött, mindig ugyanazokat rajzolja, színezni nem szeret, illetve csak rövid ideig.
A minap felmérést végeztek az oviban, természetesen hibátlan lett, csak rendkívül lassan végzett vele. Sormintát kellett rajzolni egy téglalap köré, amit az én kicsikém 8 perc alatt készített el. A leggyorsabb 2 perc volt, de az átlag 5 perc.
Azt azért még tudni kell, hogy: míg mások kb 15 motívumot rajzoltak, az enyém kb 40-et, de jóval apróbb ábrákkal. Óvónéni mutatta, hogy milyen ákom-bákom ábrákat rajzolt, továbbá kérdezte, hogy szoronghat valamitõl? Mire a válaszom, nem hiszem. Ha egy kisgyerek pici ábrákkal rajzol, feltétlenül szorongnia kell? Az idõrõl, hogy lassú volt a többiekhez képest, én azzal magyaráztam magamnak, hogy 40 ábránál tovább tart a koncentráció, hogy helyes legyen a sorminta. Amikor itthon ír, akkor idõnként szoktuk mondani, hogy nagyon ügyes vagy, de majd az iskolában kisebb betûkkel kell majd írni! Talán ez járhatott a fejében? Egyébként itthon én is elvégeztettem vele ezt a feladatot és 3.13 perc alatt végzett vele, de már nem ákom-bákom ábrák voltak.
Önnek mi a véleménye?
Várom megtisztelõ válaszát, üdvözlettel: Ágnes

Válasz:

Kedves Ágnes!

Mivel nem láttam kislánya elvégzett feladatát, nem tudom hajszál pontosan felmérni a probléma súlyát. Ez a feladat, amelyrõl Ön beszél, nem csak az íráskészslég fejlõdését méri fel, de azon túlmenõen a monotónia-tûrést, feladattartást is. Ezek tekintetében pedig valószínûleg jól teljesített kislánya. Biztosan jó a feladattartása, hiszen kitartóan, hosszabb idõn keresztül végezte a feladatot, de jó a monotónia-tûrése is, hiszen annak ellenére, hogy egysíkú feladatról van szó, mégis csinálta és csinálta. Ezek a részképességek mind sokat számítanak a késõbbi iskolai életben.
Az apró mintás rajzolás valóban jelezhet szorongást, ám nincs kizárva, hogy ezt az óvodai direkt szintfelmérés-okozta teljesítmény kényszer váltotta ki. Elképzelhetõ, hogy nagyon-nagyon meg akart felelni, ezért összpontosított görcsösen. Egészen biztosan az a szülõi intelem is a fejében zakatolt, hogy "az iskolában kisebb betûkkel kell majd írni", ezért a méretekre koncentrálva elsikkadt a forma. Az íráskészség iskoalérettségi vizsgálata során több szempontból is figyelik a feladatvégzést, ill. annak eredményét. Ilyen pl. a rajzolt ábra formája, mérete, elhelyezkedése, ...stb.
Valószínûsíthetõ, hogy kislányánál az adott helyzet-okozta teljesítmény kényszer rontott az eredményen, hiszen a következõ otthoni, nyugodtabb légkörû írogatásnál már jelentõsen jobb eredményt produkált.
A legfontosabb feladat most kislánya önbizalmának helyreállítása azáltal, hogy változatos írásos-rajzos játékos feladatok során sok-sok sikerélményt szerez. Mindenképpen szeretném figyelmébe ajánlani "Iskolaérettség játszi könnyedséggel" termékcsomagjainkat (megtekintheti a fenti, képes linkre kattintva!), melynek része az általam írt "Játékos suliváró" c. könyv is. Ebben olyan JÁTÉKOKAT talál, melyekkel egyebek mellett az íráskészség is aktívan, ám indirekt módon fejleszthetõ.
A termékcsomagon túl ajánlom még figyelmébe a www.gyermekabc.hu pedagógiai webáruház kézügyességet, finommozgást fejlesztõ játékait (Fejlesztõjátékok rovaton belül található), melyek szintén segítenek a játékba ágyaztott, örömteli fejlesztõmunkában.

Üdvözlettel: az Óvónõ


<< Két ország, két nyelv

iskolába lépés

Fejleszthetõ a szociális érettség? >>

<< Bepisil alvás alatt6 éves, de alváskor még bepisil >>
Óvónõ válaszol
  Koraszülött gyermekem iskolába készül
  Nem akar pisilni az oviban
  Beszoktatás 5 hónapja?
  Nem akarok oviba menni!
  Sír, hogy hangosak a gyerekek
  Se bili, se vécé
  Nem szívesen ül a bilire
  Szobatiszta lesz tanévkezdésre?
  Verekszik, agresszív, rendbontó
  Teljes szobatisztaság: hogyan? Miként?
  Meggondolhatjuk-e magunkat?
  Nem akar szerepelni
  Könnyes beszoktatás
  Beszoktatás miatti megrázkódtatás
  Nem akar beszélni és a beszoktatás is nehezen megy
  Melyik kezével írjon?
  Eleven, fegyelmezetlen, a szabályokhoz nehezen alkalmazkodik
  Miért nem mondja, ha tudja?
  Ez így nem fog menni!
  Miért nem szól, ha pisilni kell?
  Nagydolog: nem is olyan nagy dolog
  Iskolaérettségi vizsgálat
  Kistesó érkezik: család vagy óvodakezdés?
  Kisfiam retteg a szakállas bácsitól!
  Diszlexia, diszgráfia: óvodásnál miért nem állapítják meg?
  Nehéz óvodai beszoktatás
  Szobatisztasági és beszoktatási nehézség: amikor a bajok csõstül jönnek
  Traumatizáló repülõs nyaralás
  Még az unokaöccsétõl is fél
  A barátaimat szeretem, az óvó nénit nem!