Ágnest kissé elbizonytalaította 6 éves kislánya óvodában készített sormintája. Az óvónõk szerint nem csak a forma-pontatlanság okoz gondot, de az apró minták szorongást is jelezhetnek.
Kedves Óvónõ!
Kicsit elbizonytalanodtam a minap, amikor a 6 éves kislányom óvodai teljesítményét megláttam. Illetve csak egy feladatát, ami számomra meglepõ volt. Nyugtasson meg kérem, hogy semmi probléma nincs! Szóval a kislányom 6 éves, nagycsoportos óvodás. Igazán barátságos, rendkívül könnyen teremt kapcsolatot mindenkivel, hatalmas szókinccsel rendelkezõ, 5 éves korától folyékonyan olvasó, könnyen tanuló kislány. Iskolás korúakat megszégyenítõ módon használja az internetet. Ír, számol, stb. Azonban a rajz készsége -szerintem- az utóbbi éveben nem túl sokat fejlõdött, mindig ugyanazokat rajzolja, színezni nem szeret, illetve csak rövid ideig.
A minap felmérést végeztek az oviban, természetesen hibátlan lett, csak rendkívül lassan végzett vele. Sormintát kellett rajzolni egy téglalap köré, amit az én kicsikém 8 perc alatt készített el. A leggyorsabb 2 perc volt, de az átlag 5 perc.
Azt azért még tudni kell, hogy: míg mások kb 15 motívumot rajzoltak, az enyém kb 40-et, de jóval apróbb ábrákkal. Óvónéni mutatta, hogy milyen ákom-bákom ábrákat rajzolt, továbbá kérdezte, hogy szoronghat valamitõl? Mire a válaszom, nem hiszem. Ha egy kisgyerek pici ábrákkal rajzol, feltétlenül szorongnia kell? Az idõrõl, hogy lassú volt a többiekhez képest, én azzal magyaráztam magamnak, hogy 40 ábránál tovább tart a koncentráció, hogy helyes legyen a sorminta. Amikor itthon ír, akkor idõnként szoktuk mondani, hogy nagyon ügyes vagy, de majd az iskolában kisebb betûkkel kell majd írni! Talán ez járhatott a fejében? Egyébként itthon én is elvégeztettem vele ezt a feladatot és 3.13 perc alatt végzett vele, de már nem ákom-bákom ábrák voltak.
Önnek mi a véleménye?
Várom megtisztelõ válaszát, üdvözlettel: Ágnes
Válasz:
Kedves Ágnes!
Mivel nem láttam kislánya elvégzett feladatát, nem tudom hajszál pontosan felmérni a probléma súlyát. Ez a feladat, amelyrõl Ön beszél, nem csak az íráskészslég fejlõdését méri fel, de azon túlmenõen a monotónia-tûrést, feladattartást is. Ezek tekintetében pedig valószínûleg jól teljesített kislánya. Biztosan jó a feladattartása, hiszen kitartóan, hosszabb idõn keresztül végezte a feladatot, de jó a monotónia-tûrése is, hiszen annak ellenére, hogy egysíkú feladatról van szó, mégis csinálta és csinálta. Ezek a részképességek mind sokat számítanak a késõbbi iskolai életben.
Az apró mintás rajzolás valóban jelezhet szorongást, ám nincs kizárva, hogy ezt az óvodai direkt szintfelmérés-okozta teljesítmény kényszer váltotta ki. Elképzelhetõ, hogy nagyon-nagyon meg akart felelni, ezért összpontosított görcsösen. Egészen biztosan az a szülõi intelem is a fejében zakatolt, hogy "az iskolában kisebb betûkkel kell majd írni", ezért a méretekre koncentrálva elsikkadt a forma. Az íráskészség iskoalérettségi vizsgálata során több szempontból is figyelik a feladatvégzést, ill. annak eredményét. Ilyen pl. a rajzolt ábra formája, mérete, elhelyezkedése, ...stb.
Valószínûsíthetõ, hogy kislányánál az adott helyzet-okozta teljesítmény kényszer rontott az eredményen, hiszen a következõ otthoni, nyugodtabb légkörû írogatásnál már jelentõsen jobb eredményt produkált.
A legfontosabb feladat most kislánya önbizalmának helyreállítása azáltal, hogy változatos írásos-rajzos játékos feladatok során sok-sok sikerélményt szerez. Mindenképpen szeretném figyelmébe ajánlani "Iskolaérettség játszi könnyedséggel" termékcsomagjainkat (megtekintheti a fenti, képes linkre kattintva!), melynek része az általam írt "Játékos suliváró" c. könyv is. Ebben olyan JÁTÉKOKAT talál, melyekkel egyebek mellett az íráskészség is aktívan, ám indirekt módon fejleszthetõ.
A termékcsomagon túl ajánlom még figyelmébe a www.gyermekabc.hu pedagógiai webáruház kézügyességet, finommozgást fejlesztõ játékait (Fejlesztõjátékok rovaton belül található), melyek szintén segítenek a játékba ágyaztott, örömteli fejlesztõmunkában.