Szabina értetlenül áll az óvónõk véleménye elõtt, miszerint 105 cm. testmagasságú, 20,5 kg. súlyú kisebbik gyermeke testileg éretlen az iskolakezdésre.
Tisztelt Óvónõ!
Két kisfiam van,a nagyobbik júniusban volt 6, a kisebbik áprilisban volt 5 éves.A nagyot vissztartottuk az oviban, hogy együtt menjenek a kicsivel iskolába.A férjemmel úgy gondoltuk egyszerre könnyebben tanulunk velük.Az óvódában év vége felé elkezdték mondogatni az óvónõk, hogy a kicsit nem biztos, hogy engedni fogják jövõre iskolába.Mikor rákérdeztem,hogy miért nem mehet az volt a válasz, hogy beszéd közben rosszul veszi a levegõt (ettõl függetlenül tökéletesen lehet érteni mit mond,az r hanggal van gondja, de az óvóda 80%-a nem tudja kimondani rendesen)és, hogy fizikailag nem fogja bírni a terhelést, mert 105 cm és 20,5 kg.Karatéra és úszni járnak, a kicsi gyorsabban fut mint a nagy,a szellemi képességével sincs baj, sok feladatot oldunk meg együtt,imád rajzolni és tud is, amit a nagyról nem mondhatunk el.Az oviban vegyes csoportok vannak, de a kisebbik fiút a kicsikhez rakták be, azzal a magyarázattal, hogy kicsi.Ha a nagyobbak mennek kirándulni, vagy biciklizni õt nem viszik, mert kicsi, de könyörgöm elmúlt 5 éves, tud kétkeréken biciklizni(sok gyerek még 6 évesen sem).Már beszéltünk pszichiáterrel és egy másik óvóda vezetõjével is, õk azt mondták, hogy ezek nem lehetnek akadályok.Ha a gyerek szellemileg nem lenne iskolaérett belátnánk, de azt, hogy kicsi nem tudjuk elfogadni. Kérem adjon tanácsot. Ha az oviban mégsem engedik, mit tehetek ellene? Törvényileg mennie kell, mert május 31-ig betölti a 6-ot.Menjek szembe az ovival?
Tiszelettel:Szabina
Válasz:
Kedvese Szabina!
Szembeszállhat az óvodával, ám lehet, hogy tanácsosabb lenne átgondolni az érveiket. Az iskolaérettség megítélése 3 fõ szempont alapján történik: értelmi, testi és szociális vonatkozásban. Az iskolakezdéshez szükséges minimális testi fejlettséget legalább 110-115 cm-es testmagasságban és legkevesebb 20-22 kg-os testtömegben határozzák meg, bár ez az érték mostanában inkább felfelé változik a jellemzõen egyre késõbbre tolódó iskolakezdéseknek köszönhetõen. A fizikai érettség figyelmen kívül hagyása súlyos egészségi, testi problémákat okozhat a gyermekeknek, elég, ha az ólom súlyú iskolatáska cipelésének gerincre gyakorolt hatására gondolunk.
A testi érettség megléte tehát ugyanolyan döntõ jelentõségû, mint az értelmi vagy a szociális fejlettség milyensége. Azt javaslom, alaposan gondolja át, tegye mérlegre az érveket és ellenérveket az iskolakezdéssel kapcsolatban! Nem biztos, hogy az "együtt tanulás" valóban annyi elõnyt jelentene egyik vagy másik gyermeknek, hogy érdemes lenne más fontos szempontokat figyelmen kívül hagyni.
Elképzelhetõnek tartom (kérdéses esetben a Nevelési Tanácsadó véleményét is kikérhetik), hogy ha még egy évet hagyna kisebb gyermekének az óvodára, sokat profitálhatna a plusz egy esztendõbõl.
Amennyiben otthoni játékkal is szeretné megalapozni gyermekei iskolaérettségét, feltétlenül ajánlom figyelmébe "Iskolaérettség játszi könnyedséggel" termékcsomagjainkat.