Csilla kislánya 6 éves múlt, s az édesanyja tanácstalan iskolaérettség tekintetében: mást mond ugyanis a Nevelési Tanácsadó és mást az óvónõk.
Kedves Óvónõ!
Kislányom 2001. januárjában született. 3,5 éve jár oviba. Szerintünk iskolaérett, az óvónõi szerint is. Amikor megkaptam az óvodai szakvéleményt, megkérdeztem, hogy nem kaphatnánk-e részletes elemzést a gyerekrõl. Erre az volt a felelet, nincs szükség vizsgálatokra, mert õk egész nap a gyerekkel vannak, ismerik õt.
Elmentünk a nevelési tanácsadóba is, ahol a pszichológus (nem pedagógus) megállapította, hogy húsz perc után fészkelõdik nem tud a feladtra figyelni, a térlátása, lényeglátása,memóriája rossz, emiatt semmiképpen nem javasolja, hogy iskolába menjen. Ráadásképpen elmondta, hogy a gyerek nagyon szorong, fél a feladatmegoldások közben. Ez teljesen ledöbbentett minket, hiszen itthon élvezi a foglalkozást (óvodások tankönyve), a játszást: kiváló a memóriakártyázásban, mankalában mindig legyõz...
Az volna a kérdésem, hogy kinek higyjünk? Valóban olyan problémák ezek, amit elsõ találkozás után meg lehet állapítani, s eldönthetik a gyerek további sorsát? Ezek a képességek nem fejleszthetõek "fel" szeptemberig, még egy év kell hozzá?
Köszönettel K. Csilla
Válasz:
Kedves Csilla!
Feltétlenül üljön le egy részletes beszélgetésre az óvónõkkel! A Nevelési Tanácsadóban célirányos vizsgálatokkal próbálják az iskolaérettség szintjét felmérni olyan szakemberek, akik erre specializálódtak. Érdemes lenne tehát nagyon komolyan venni ezt a szakvéleményt. Az itt született értékelés minden kérdéses pontját alaposan beszéljék meg az óvónõkkel, kérdezzen rá, az óvodában ezt KONKRÉTAN milyen módon vizsgálták ill. milyen eredmény született. Érveket, ellenérveket sorakoztassák fel egymás mellé, így könnyebb lesz objektív véleményt alkotni a fejlettségi szintet illetõen.
Mindenképpen kérjen ismételten részletes szakvéleményt az óvónõktõl, akik a helyzet ellentmondásosságára való tekintettel nem utasíthatják vissza kérését. Ennek birtokában ismételten keresse fel a Nevelési Tanácsadót, ahol minden szempontot figyelembe véve útmutatást adnak a hogyan továbbról.