Ez minden vágya Eszter 4 és fél éves kislányának, ám korából adódóan ez egyelõre nem lehetséges. Isabel nehezen dolgozza fel ezt a belsõ konfliktust.
Kedves ovoneni, regen nem kerdeztem, de rendszeresen erdeklodve olvasom kerdesekre adott valaszait. Engem eddig mindig kisegitett.
Isabel lanyom februarban volt 4 eves. A negyevesek novekedesi diagramjarol kilog, kb 110+ centi es 24 kilo. A hatevesek diagramjan egesz konform. Az oviban es a kornyeken az oteveseknel kb fel fejjel magasabb.
Vegyes csoportba jar, 9-en vannak, abbol ot most megy kindergarten-ba, ami itt 0 osztaly a kozoktatasban. Isa veluk tartotta a lepest, leir mindent amit az ember elerak vagy lediktal. Kezd olvasni, reggel az oviba menet a beszelgetesek targya hogy mitol van kod, mitol lesz a szivarvany.Szoval eleg okos egy gyerek.
A baj az evzaron kezdodott, hogy o miert volt kulon es nem a barataival, neki miert nem volt speci sapkaja. Na, azota ugye mondjak hogy kezdodik a nagy iskola, mi lesz ott. Itthon is azt hallja a ket oteves szomszedjatol. Nagyon ki van. Mar nem is akar veluk jatszani, az oviban folyton balhezik, a legjobb baratjaval folyton marakodnak (a Dylan megy iskolaba). Minden este kozli velem hogy nezzem meg o milyen magas, mar minden nadragot kinott, es hogy o mar mehet iskolaba. Ha azt mondom hogy nem attol fugg mekkora vagy, hanem otevesenek kell lenni, akkor sikitva rohan hogy o mar oteves es nem akar negyeves lenni.
Ma megint felirtak mert behuzott valakinek. Allitolag piszkalta a gyerek, o meg turte egy darabig de aztan visszaadta. Persze jott a beszelgetes hogy mit kell csinalni a piszkalnak. Szolni az ovoneninek vagy odebbalni. Jo, de akkor miert nem mentel el? Erre oszinten aszondja nekem szegeny hogy "Mami, olyan nehez odebbalni". Aztan mondta hogy a baratja piszkalta mert hogy o megy iskolaba Isa meg nem mehet.
Az ovono nagyon keszseges, es sokat foglalkozik vele; a gyerek hat honap alatt tobbet fejlodott ebben az uj oviban (marciusban kezdte) mint az elozoben masfel ev alatt. Imadja, nem bog hogy menni kell. Boldogan meseli hogy mik voltak. Brokkolit eszik magatol!
De fesuzltseg van es az iskolabamenes miatt van problema. Az ovononek szoltam hogy figyeljen oda az Isabel es Dylan kozotti dnamikara, O azt mondta nem lat semmit. A Dylan az asztal alatt sunyiban piszkalja, az en gyerekemnek meg ami a sziven az a szajan. (Nincs nagyobb testvere akitol tanulhatna hoygan kell elrejteni csintalansagainkat). Szoltam arrol is hogy a gyerek folyton bog hogy nem mehet iskolaba. Erre megnyugtatott hogy mondjak nekik meg minden hogy a maradas nem rossz. Es tenyleg foglalkozik vele. De Isa valahogy nem tudja feldolgozni.
Na, ez hossuzra sikerult. De a mai papiralairas kidontotte a lelkemet. Ez egy olyan joszivu gyerek, es ugy sajnalom amikor kidol magabol. Hogy segitsek neki? Nem mehet iskolaba mert nincs iskolaerettseg felmeres. Az ovono megmondta barmelyik otevesnel jobban birna az iskolat. Aki 2002 szeptember 30 utan szuletett, nem mehet iskolaba. En meg egy fizetesbol nem tudok maganiskolat fizetni.
Szoval el vagyok kettyenve. Barmely jo tanacsot elfogadok. En nem akarok meg egy papirt alairni!
Tisztelettel es koszonettel,
Muranyi Eszter, Norfolk VA.
Válasz:
Kedves Eszter!
Örülök, hogy ismét hozzám fordult kérdésével, és bár az idõ elõtti iskolába menetelt nem tudom elintézni (sajnos), talán a helyzet elfogadásában tudok némi segítséggel szolgálni. Levele alapján Isa valóban korát meghazudtoló módon fejlett minden tekintetben ( a korábban küldött fotókról is ez tükrözõdik), így teljesen érthetõ, hogy fájdalommal veszi tudomásul, hogy õ még nem kezdheti a "nulladikat". Mit lehet tenni? Véleményem szerint az lenne a helyes, hogy a jelenlegi helyzetben észre kell vetetni vele az "iskolához vezetõ utat". Pl: Vásároljanak együtt egy "titkos kindergarten füzetet", amit csak azok kaphatnak, akik jövõre egészen biztosan elkezdik a sulit. Minden nap írjanak, rajzoljanak bele valami olyasmit, amit "csak az iskolások tudnak. " Így Isa úgy fogja érezni, hogy bár hivatalosan nem tagja az iskola elõkészítõsöknek, titokban mégis részese lehet ennek a csodának. Mondja el kislányának, hogy év végén el fogja vinni a tanító néninek a füzetet, és megmutatja, hogy Isabel milyen ügyes volt egész évben. Azzal is lehet színesíteni ezt a játékot, hogy egy-egy jól sikerült "füzetezésért" másnap reggel matricát küld a kindergarten tündérke, amit beleragaszthatnak a noteszukba.
Az elõbbiek remélhetõleg segítenek majd Isának áthidalni ezt a kényszerû szakadékot, mely az áhított iskola és jelenlegi helyzet között van, hiszen úgy érzi majd, félig már õ is iskolás.
Dylan-nel kapcsolatban pedig mindenképpen tanácsos lenne, ha Isa a konfliktushelyzeteket minden esetben és azonnal jelezné az óvó néninek.