Gyermeksziget
Játékos suliváró könyv rendelés ajándék pattogó óriás léggömbbel!
Kéztorna léggömbbel - íráselőkészítés
JSV kép
Óvónõ válaszol
  VIDEÓK
  egészségvédelem
  óvodai napirend
  gyermeknevelés
  gyermeki félelmek
  ábrázoló tevékenység
  óvodán belüli feszültségek
  beszoktatás
  balkezesség
  válás a családban
  óvodai ünnepek
  óvodai tevékenységek
  gyermekirodalom
  szobatisztaság
  testvérek
  óvodai beíratás
  csoportösszetétel
  egyéb
  iskolába lépés
  beszédfejlõdés
Alkoss velünk!
  Anyáknapja
  Húsvét
  Farsangi jelmezek
  Mikulás
  Karácsonyi ötletek
  Dekoráció
Munka - Állás
  Babysitter
  Babysitter külföld
  Babysittert keres
  Babysittert keres külföld
  Pedagógus állást keres
  Pedagógusi állások
  Óvodapedagógusi állások
  Dajka állást keres
  Dajka állások
  Nyelvtanár állást keres
  Nyelvtanári állások
  Óraadó, korrepetáló munkát keres
  Óraadó, korrepetáló munkák
  Egyéb munkát keres
  Egyéb munkák
  Mielõtt babysittert választana...
  Hirdetési etikett
Az iskolaérettség feltételei
  Az iskolaérettség feltételei
Fejlesztőjátékok
  Játékos suliváró + ajándék pattogó óriás léggömb
  Őszi kupak lottó
  Trabi Gabi és Lurkó Ferkó - Mese és fejlesztés
  Kupak-tanács - az újrahasznosított fejlesztőjáték - Fejlesztőjátékok
  Suli nyitogató fejlesztőkártya újragondolva - Fejlesztőjátékok
  Forma lomtalanítás - Fejlesztőjátékok
  Suli-nyitogató fejlesztőkártya
  Tapintókártya - Fejlesztőjátékok
  Mi van a zsákban? - Fejlesztőjátékok
Mesék
  Kálmán iskolába megy - Kálmán kalandjai
  Vírus Ilus szinre lép - Kálmán kalandjai
  Kálmán és a védőöltözet - Kálmán kalandjai
  Széllel-bélelt szeretet mese - Kálmán kalandjai
  Gyere haza, Krampusz! - Kálmán kalandjai
  Csoki kaland - Kálmán kalandjai
  Foci vita - Kálmán kalandjai
Kapcsolat
  gyermeksziget@gyermeksziget.hu


Iskolaérettség, óvónõi válaszok iskolaérettség témában

Kérdezni szeretnék

Ügyes, okos, ám rendkívül érzékeny (2008-09-29 12:23:02)

Karolina így jellemzi közel 6 éves kisfiát, akinél szociális érettség tekintetében felmerült a kérdés: elkezdje - e jövõre az iskolát?

Kedves óvónõ! Kisfiam április végén lesz 6 éves. Elméletileg mehetne iskolába, okos, ügyes, nincs beszédhibája, várja az iskolát. De! Minden évben az egyik óvónéni kicserélõdött, 3 év alatt 3 új volt. Most az utolsó azt mondta 1 hónapi ismeretség után, hogy nagyon érzékeny a fiam, ezért nem iskolaérett. Valahol igaza van, mert Augusztus 21 óta, 3 hétig minden reggel sírt oviba menet. Elõtte már járt nyáron összevont csoportba, az sem tetszett neki, de ha tudta, hogy az õ óvónénije ott lesz,akkor rendben voltak a dolgok. Másik csoportszobába nem akar bemenni, már odáig eljutottunk, hogy a szekrényektõl elbúcsúzunk és egyedül megy be. De nagyon rossz látni, hogy ennyire el van keseredve. Szerintem ebben közrejátszik, hogy megint váltás volt. Tavasszal nem voltak ilyen problémái. Azt mindig kihangsúlyozzák, hogy az eszével nincs baj, mert nagyon okos. Számol, verset mond, énekel, rajzol stb. Beszédhibája nincs, a logopédus megdicsérte. Hogyan tudnék az érzékenységén egy kicsit "edzeni", hogy ne legyen gond az iskola? Szerintem többet ártok, ha marad oviban a barátai pedig elmennek. Köszönettel: Karolina

Válasz >>>


Tükörírás: vajon problémát jelez? (2008-09-21 06:45:30)

Zsuzsa tanácstalan nagycsoportos kislányát illetõen: a gyermek szívesen ismerkedik a betûkkel, olvasással, ám gyakran tükrözve, jobbról-balra, alulról felfelé, stb. írja le a szavakat.

Kedves Óvónõ!
Kislányom most nagycsoportos, jövõre mehet iskolába. Nagyon ügyes,okos, nyitott, érdeklõdõ minden iránt. Egy pár hónapja már elkezdte azt,hogy másolgatja a nyomtatott nagybetûket újságból, innen-onnan. (Pedig kértük, hogy ne csinálja, majd az iskolában megtanulja.Hiába.) A lényeg az, hogy rájött arra, hogy így lesznek a szavak. Néhány egyszerûbb szót már le is tud írni magától, csak az a probléma, ha olyan kedve van, akkor nem vízszintesen, és balról jobbra, hanem mondjuk függõlegesen, fentrõl le, lentrõl fel, és tükörírással. Minden betû a helyén van, minden betû pontos, csak tükrözött. Vagy csak simán leírja jobbról balra, ezt is tükrösen. Kérdezni szeretném, hogy Ön szerint miért csinálhatja ezt? Mi lehet ennek a hátterében? Hagyjuk rá, vagy ne engedjük neki? Nálunk az óvónénik nem mondanak erre a problémára semmit, (ha probléma), mosolyognak csak rajta.
Õ egy kiegyensúlyozott, életvidám kislány.
Segítségét elõre is köszönöm.
P. Zsuzsa

Válasz >>>


Okos, de túl eleven. Mi lesz vele az iskolában? (2008-09-09 13:58:37)

Levélírónkat aggodalommal tölti el, hogy 6 éves kisfia az óvodai, ill. egyéb foglalkozásokon bohóckodik, eleven, figyelmetlen. Az anyuka nem tudja, mi lesz így a suliban?

Kedves Óvónõ!
3 gyermek-egy 6 éves kisfiú,egy 5 és egy 2 éves kislány-anyukája vagyok.Mindhárman elég elevenek,nem lehet mellettük unatkozni.A kérdésem a legnagyobb gyermekemmel kapcsolatos,tanácstalan vagyok,hogyan oldhatnám meg a következõ problémát?Nagyon sokszor panasz van rá az óvodában.Szórakoztatja a többieket,azt élvezi,ha azok nevetnek a bohóckodásán,ezáltal elteri más gyerekek figyelmét a foglalkozásokon.Pedig értelmes kisfiú,sokszor meghökkentõ véleménnyel,gondolatokkal.A gondok nem most kezdõdtek,már az elõzõ években is jellemzõ volt,szinte már félve megyek értük az oviba.Az óvó nénik azzal nyugtattak eddig,hogy ezt majd kinövi,megkomolyodik.Most már úgy érzem,Õk sem bizakodóak.Doktor nénink egyszer azt mondta,hogy azért van benne ez a kettõsség-egyszer kenyérre lehet kenni,máskor nem lehet vele bírni-mert ikrek a horoszkópja.Próbáltuk már a külön foglalkozásokat is,az óvodai úszás alatt,amíg nem vele foglalkoztak,õ unatkozott,persze kiültetés lett a vége,ugyanígy az ovis angol foglalkozáson.Amikor elvittük korcsolyázni,nem azt csinálta,amit a többiek,külön utakon járt,elszórakoztatta saját magát.És még sorolhatnám.
Vajon mi lehet a probléma?Még több figyelmet igényel?Fogjuk keményebben?Jövõre kezdjük az iskolát,hogyan találom meg a neki megfelelõt,ahol végre megmutatja a benne rejlõ értékeket is?Kis létszámú osztály?Nagyon türelmes tanító néni?Ha rosszul választok,félek elkönyvelik rossz tanulónak,pedig nem az.
Válaszát elõre is nagyon köszönöm!

Válasz >>>


Csak ennyit tanultak az oviban? (2008-04-02 08:47:03)

Levélírónkat aggasztja, hogy gyermekeivel minden jel szerint keveset foglalkoznak az óvónõk, "keveset tanulnak" az óvodában.

Kedves óvonõ!
Nekem hármas ikreim vannak és 6 évesek voltak februárba.Az óvonõ most mondta,hogy azAnnának alapvetõ hiányosságai vannak a Tomás nem tud játszani a Gergõ pedig lehet,hogy hiperaktiv.Most fogunk majd menni iskola érettségi vizsgálatra. Engem csak az bánt,hogy három éve odajárunk és semmit nem mondott csak azt,hogy az óviba játékra való nevelés folyik.A Gergõnél már egy éve kérdezgetem, hogy nem hiperaktiv-e a gyerek õ csak azt mondta,hogy eleven a másik kettöröl nem is beszélt.Ebben az évben 3 feladatot készitettek a gyerekek és talán 2verset tanultak.Azt szeretném kérdezni,hogy más oviban is igy folyik a nevelés vagy aki iskolába megy arra egy kicsit jobban oda kéne figyelni és foglalkozni vele vagy ez is a szülõre hárul? Válszát elõre is köszönöm.

Válasz >>>


Iskolakezdés: igen vagy nem? (2008-03-11 18:15:48)

Bea teljes bizonytalanságban õrlõdik 6 éves kisfiát illetõen: elkezdjék-e õsszel az iskolát? Az óvónõk a szülõre bízzák a döntést.

Kedves Óvónõ!
Kisfiam februárban töltötte be a 6. évét, szeptembertõl mehetne iskolába. Nagyon okos, értelmes, érdeklõdõ kisfiú. Szeret feladatokat megoldani, de elég visszahúzódó, félénk, kicsit szorongó. A feladatait mindig tökéletesen akarja teljesíteni. Vegyes csoportban kezdte az ovit, két nagyon jó ovónénivel. Tavaly elég jelentkezõ híjján megszûnt a vegyes csoport, öten átkerültek szín nagycsoportba, ahol már egy összeszokott csapat volt. A régi csoportban nagyon dícsérték az ovónénik, hogy milyen ügyes, mindig kell neki feladatokat adni amikor a nagycsoportosokkal gyakorolnak, és nagyon jól megoldja õket, ekkor õ még csak középsõs volt. Az új csoportban decemberben megkérdezték, hogy mit akarok, menjen-e a gyerek iskolába. Én addig azt hittem ez nem kérdés. Kérdeztem, hogy miért van valami probléma vele? Mondták, hogy nincs, végülis iskolaérett, de szeptemberben nem gondolták, hogy decemberre az lesz. Megbeszéltük, hogy jó, megy a gyerek iskolába. Február végén megkérdezték, hogy akkor mi lesz, megy-e, mert nekik ki kell tölteni a papírt. Én meg álltam értetlenül. Most akkor az én döntésem alapján állítják ki a szakvéleményt? Szólni persze nem mertem. Visszakérdeztem, hogy miért, ne menjen? Erre azt mondták, hogy szerintük ráférne még egy év, mert elég zárkózott, de döntsem el én. Péntekig adjak választ, ez szerdén történt. Pénteken azt mondtam, jó akkor maradjon. Bár vannak aggályaim. Ha marad megint új csoportba kerül, új gyerekek és új ovónénik közé. Nem vagyok meggyõzõdve, hogy ez a legjobb neki.Mindenesetre elvittem a fiamat pszichológushoz,aki egyben gyógypedagógus is, de nem nevelési tanácsadós, mert aggódtam , hogy semmilyen szakkörön nem akar részt venni a judon kivül. Úgy általában fél az újdonságoktól. A pszichológus csinált iskolaérettségi vizsgálatot, mely alapján azt mondta, ha az õ gyereke lenne õ vinné iskolába, mert az oviban unatkozni fog, és a zárkozottsága nem vészes, de nem valószinû, hogy változni fog, mert õ egy ilyen személyiség. Az oviban mondtam, hogy szeretnék egy fogadó órát ezzel kapcsolatban, mert eddig csak úgy kutyafuttában beszéltem az ovónõkkel reggel, míg a fiam öltözött. A válasz: már megint?? Most ott tartunk, hogy elviszem a gyereket nyílt órára, hogy nézze meg mi is az az iskola, és utánna döntök, hogy mi legyen,õk meg majd úgy írjék meg a szakvéleményt. Nagyon tanácstalan vagyok, nem tudom mivel teszek neki jót. Kérdeztem azt is, hogy elvigyem-e a nevelési tanácsadóba, erre az ovónõ visszakérdezett, hogy minek. Mivel a fiam legjobb barátja is marad még egy évet az oviban, õ azt mondta, amikor kérdeztem, hogy akar e iskolába menni, hogy ha a barátjával kerül egy csoportba akkor maradhat is, de neki mindegy. Ezért gondoltam, hogy elviszem nyílt órára, hogy mennyire van ellenére a dolog. Közben meg úgy látom, hogy akik most mennek elsõbe azok többsége már 7 éves szeptemberben, ezért vacilálok, hogy nem lenne e jobb a kisfiamnak még egy év az oviban, hogy ne megint õ legyen a kicsi. Elnézést a hosszú sorokért. Várom válaszát. Tisztelettel: Bea

Válasz >>>


Iskolára való felkészülés (2008-02-21 21:55:23)

Eszter 5 éves kislánya hamarosan elkezdi az iskolát ( a külföldi szokásoknak megfelelõen), az erre való felkészüléssel kapcsolatban felmerült benne néhány kérdés.

Kedves ovo neni,

Remelem levelem jo egeszsegben talalja ont es csaladjat. Isabel lanyom ot eves lett a mult heten (el sem hiszem). Leir mindent amit az ember lebetuz neki, szepen rajzol most mar szabad kezzel, enekel, az olvasassal kuzdunk egyedul. Az uj ovonenijet szereti, es ez az ovi ahova jar 100%-ban bevalt.

Ket kerdesem lenne az iskolaba menetellel kapcsolatban (errefele nincs mese, aki betolti az otodik evet Szeptember 30-ig, az nagyon keves kiveteltol eltekintve szeptembertol iskolaba megy (vagy a szulo birosag ele)). Isabel szeretne menni (tavaly osszel epp az volt a baj hogy meg nem mehetett), es ket aggalyom van:

1. A gyerek nem birja a "tomeget"; nagyob kozossegben visszahuzodik vagy beidegesedik, erzekei tulterhelodnek. Ilyen volt mar bebinek is. Hogy lehetne ezt fejleszteni? Az ovono is eszrevette, es bar csak 12 gyerek van a csoportban, Isat mindig a foglalkozasra negyes csoportba ulteti hogy jobban tudjon teljesiteni es ne zizzenjen be a kis feje. Az iskolaban viszont 20 fos osztalyok lesznek, es ahogy a szomszed harom gyerek elso evet kovetem, nem igazan foglalkoznak a lelkivilagukkal. Nem akarom hogy a gyerekemet hisztisnek konyveljek el, pedig ha nem figyelnek oda hogy mikor lesz tele a kis feje a sok emberrel, kiabalassal, nyuzsgessel es nem tudjuk megtanitani azt hogyan kell kezelni, az lesz.

2. Az olvasasi gondot nem szeretnem ha allandositanank, de szeretnem ha a gyerek megtanulna "hagyomanyosan" olvasni, azaz a betufelismeresen alapulva ossze tudjon olvasni betuket es szavakat alkosson. Errefele szokepekkel tikkasztanak es egyatalan nem magyarazzak a gyereknek hogy mitol lesz abbol szo. Megkeverem en Isabelt ha megprobalom neki elmagyarazni hogyan kell olvasni? Egyetertek a szokepek hasznossagaval az angol nyelv olyan reszeinel ahol meg kell tanulni vizualisan hougy milyen kombinaciok hogy kepeznek ragokat vagy szovegeket. De az esetek 90%-ban a szokep csak memoriajatek es nem fejleszti a gyerek olvasokepesseget. Arrol nem beszelve, hogy a magyar nyelvu szovegekben egyatalan nem fog neki segiteni. (Azt elmondanam hogy a kindergardenes haverjai 100 szokepebol 50 folott felismer, viszont ha az ujsagban keresi kedvenc tvmusorat, goze nincs mit keressen - Strawberry nincs a szokepek kozott)

Ebben a ket kerdesben szeretnem ha tudna tampontot nyujtani nekem.
Koszonettel elore is, Muranyi Eszter, Suffolk, VA.

Válasz >>>


Nem eszik az oviban (2008-02-15 13:54:18)

József kisfia már nagycsoportos óvodás, ám még most sem akar a többiekkel együtt étkezni, ill. más területeken sem kellõen aktív.

Tisztelt Óvónõ!
Nagy problémánk, hogy a már negyedik éve óvodás kisfiam nem eszik, azaz nem mindent eszik meg az óvodában. Hátra teszi a kezét és nem nyúl az ételhez, kivételt képez a születésnapi torta és üdítõ. Ez alapján úgy néz ki,hogy inkább az édességekbe kapaszlodik. De! Mostanában hazahordom ebéd elõtt, az ebédet megkapjuk hazára. Választhat, hogy az itthoni ételt eszi vagy az óvodait. Látatlanul az óvodait választja, amit meg is eszik. Próbáltuk, hogy majd megszokja az óvodai evést, de képes hónapokig éhezni. A foglalkozásokon nagyjából részt vesz, nincs viszonyítási alapom, hogy elegendõ mértékben-e. Mostanában már több mindent hoz haza, hogy készítették. Az itt olvasottak alapján oda lyukadtunk ki, hogy nem mindig fér az asztalhoz. Tanácsoltam neki, hogy legyen egy kicsit erõszakosabb.
A beszokatása érdekes volt. Kezdõdött a szokásos sírással meg hasonlókkal, aztán egyik reggel úgy ment el itthonról mint aki ránkhagyja az egészet. "Jól van elmegyek. De nekem semmi közöm az egészhez."
Nem tudom mi járhat a fejében. Fejlett agyi képességekkel van megáldva. Az anyja tanítónõ, és adott a gyereknek egy példányt a tanév eleji tájékozódó felmérésbõl. Jobb lett az eredménye, mint az elsõsöknek. A DIFER-t 93 vagy 94 százalékosra írta meg. Lehet, hogy már nem az óvodába való? Pedig szeret járni. Minden nap azzal jön haza, hogy milyen jó napja volt ma.
Tisztelettel Menyhárt József

Válasz >>>


Iskola éretlenül suliba? (2008-01-29 17:07:09)

Edit gyermeke 6 éves múlt decemberben, és bár megerõsítést nyert, hogy iskola éretlen, az óvoda, -helyhiányra hivatkozva, - õsszel suliba küldené.

Kedves Óvónõ!
A kérdésem az lenne, hogy a kislányom most december 21-én múlt 6 éves, és elvileg iskolába kellene mennie.Az óvónõk javasolták, hogy vigyem el a Pedagógiai Szakszolgálathoz a gyereket, mert feladatoknál nem mûködik eléggé közre. A szakvéleményben javasolják, hogy maradjon még egy évet oviban.Pár napja közölték az óvónõk, hogy minden nagynak iskolába kell mennie, mert helyhiány van. Én minden követ megmozgatok, hogy maradhasson a lányom oviban. A kérdésem, hogy az óvoda a szakvélemény és az én akaratom ellenére megtagadhatja, hogy a következõ tanévben nem fogadja a gyereket?
Válaszát köszönöm.
Tisztelettel: Kovács Edit

Válasz >>>


Vajon mehet iskolába? (2008-01-07 12:40:21)

Mónikát novemberben biztosították az óvónõk, hogy gyermeke szeptembertõl elkezdheti az iskolát. A gyermek érzelmileg teljesen ráhangolódott a sulira, ám a pedagógusok azóta meggondolták magukat...

Kedves Ovónõ,
kislányom 2007 novemberében volt 6 éves. Az ovónõkkel akkoriban egyeztettem, s akkor azt mondták, hogy 2008 szeptemberében mehet iskolába. A gyerekrõl tudni kell, hogy értelmi képességei igen jók, szívesen és jól oldja meg a feladatokat. Viszont: nem mindíg van kedve ezekhez a feladatokhoz, azaz még az ovodában is elõfordult már olyan, hogy nem akart a többiekkel együtt dolgozni, mivel nem volt éppen hozzá kedve. Ezen kívül elég lassú is: ezt nem a gondolkodására értem, hanem pl õ az utolsó a csoportban, aki fel vagy leöltözik, aki megeszi az ebédet.
Mi a gyerekkel közösen nagy örömmel készülõdünk az iskolába, ahol egy nagyon kedves, de igen szigorú és következetes hírben álló tanítónénink lesz. Az elmúlt héten az ovónõk jelezték, hogy pszihológus fogja megvizsgálni a kislányomat, hogy adjon szakvéleményt, mehet e szeptemberben iskolába, mivel a gyerek még mindíg lassú, s õk javasolják, hogy maradjon még egy évet az oviban.
A fentiek engem a következõkben zavarnak:
- nem fogja a gyerek kudarcként megélni, hogy készül az iskolába, s a végén mégis csak oviban marad?
- nem vagyok meggyõzõdve arról, hogy az új ovónõket el fogja fogadni
- lemaradunk arról a tanítónénirõl, akihez nagy bizalommal adtam volna a gyerekemet,
- mi van akkor, ha a gyerek alaphelyzetbõl lassú (én inkább komótonak nevezném), s nem javul a tempója a plussz egy év alatt sem, de viszont több kudarc is éri ez alatt az egy év alatt?
Várom válaszát, kérem adjon tanácsot.
Üdvözlettel:
Mónika

Válasz >>>


Iskolaérett vagy sem? (2008-01-05 15:17:22)

Edit kisfia áprilisban tölti be 6. életévét, a pedagógusok (fõként helyhiányra hivatkozva) javasolnák szeptembertõl az iskolakezdést. Az anyuka inkább még egy év óvodát tartana hasznosnak.

Kedves ÓVÓNÕ!
Kisfiunk 2002. áprilisban született tehát most válik kora szerint iskolaéretté. Az óvodai pszichológus szerint érett és a vezetõnõ is azt kéri hogy helyhiány/!/ miatt vigyük el iskolába. Mi azonban úgy látjuk , hogy nagyon játékos, eleven , mozgékony, rövid a koncentráció ideje még szüksége lenne 1 évre az oviban. Most tanácsolták hogy vigyük el nevelési tanácsadóba, amit én szívesen meg is teszek a kérdésem az, hogy a végsõ szót ki mondja ki az óvoda vagy a szülõ döntheti el ,hogy suliba kell-e menni, vagy maradhatunk még 1 évet az oviban?!Válaszát elõre is köszönöm:Révfalusi Edit

Válasz >>>


Következõ 10 iskolába lépés

Óvónõ válaszol
  Koraszülött gyermekem iskolába készül
  Nem akar pisilni az oviban
  Beszoktatás 5 hónapja?
  Nem akarok oviba menni!
  Sír, hogy hangosak a gyerekek
  Se bili, se vécé
  Nem szívesen ül a bilire
  Szobatiszta lesz tanévkezdésre?
  Verekszik, agresszív, rendbontó
  Teljes szobatisztaság: hogyan? Miként?
  Meggondolhatjuk-e magunkat?
  Nem akar szerepelni
  Könnyes beszoktatás
  Beszoktatás miatti megrázkódtatás
  Nem akar beszélni és a beszoktatás is nehezen megy
  Melyik kezével írjon?
  Eleven, fegyelmezetlen, a szabályokhoz nehezen alkalmazkodik
  Miért nem mondja, ha tudja?
  Ez így nem fog menni!
  Miért nem szól, ha pisilni kell?
  Nagydolog: nem is olyan nagy dolog
  Iskolaérettségi vizsgálat
  Kistesó érkezik: család vagy óvodakezdés?
  Kisfiam retteg a szakállas bácsitól!
  Diszlexia, diszgráfia: óvodásnál miért nem állapítják meg?
  Nehéz óvodai beszoktatás
  Szobatisztasági és beszoktatási nehézség: amikor a bajok csõstül jönnek
  Traumatizáló repülõs nyaralás
  Még az unokaöccsétõl is fél
  A barátaimat szeretem, az óvó nénit nem!