 |
Iskolaérettség, óvónõi válaszok iskolaérettség témában
Kérdezni szeretnék
Kedves óvónõ! Kisfiam április végén lesz 6 éves. Elméletileg mehetne iskolába, okos, ügyes, nincs beszédhibája, várja az iskolát. De! Minden évben az egyik óvónéni kicserélõdött, 3 év alatt 3 új volt. Most az utolsó azt mondta 1 hónapi ismeretség után, hogy nagyon érzékeny a fiam, ezért nem iskolaérett. Valahol igaza van, mert Augusztus 21 óta, 3 hétig minden reggel sírt oviba menet. Elõtte már járt nyáron összevont csoportba, az sem tetszett neki, de ha tudta, hogy az õ óvónénije ott lesz,akkor rendben voltak a dolgok. Másik csoportszobába nem akar bemenni, már odáig eljutottunk, hogy a szekrényektõl elbúcsúzunk és egyedül megy be. De nagyon rossz látni, hogy ennyire el van keseredve. Szerintem ebben közrejátszik, hogy megint váltás volt. Tavasszal nem voltak ilyen problémái. Azt mindig kihangsúlyozzák, hogy az eszével nincs baj, mert nagyon okos. Számol, verset mond, énekel, rajzol stb. Beszédhibája nincs, a logopédus megdicsérte. Hogyan tudnék az érzékenységén egy kicsit "edzeni", hogy ne legyen gond az iskola? Szerintem többet ártok, ha marad oviban a barátai pedig elmennek. Köszönettel: Karolina
Válasz >>>
Kedves Óvónõ!
Kislányom most nagycsoportos, jövõre mehet iskolába. Nagyon ügyes,okos, nyitott, érdeklõdõ minden iránt. Egy pár hónapja már elkezdte azt,hogy másolgatja a nyomtatott nagybetûket újságból, innen-onnan. (Pedig kértük, hogy ne csinálja, majd az iskolában megtanulja.Hiába.) A lényeg az, hogy rájött arra, hogy így lesznek a szavak. Néhány egyszerûbb szót már le is tud írni magától, csak az a probléma, ha olyan kedve van, akkor nem vízszintesen, és balról jobbra, hanem mondjuk függõlegesen, fentrõl le, lentrõl fel, és tükörírással. Minden betû a helyén van, minden betû pontos, csak tükrözött. Vagy csak simán leírja jobbról balra, ezt is tükrösen. Kérdezni szeretném, hogy Ön szerint miért csinálhatja ezt? Mi lehet ennek a hátterében? Hagyjuk rá, vagy ne engedjük neki? Nálunk az óvónénik nem mondanak erre a problémára semmit, (ha probléma), mosolyognak csak rajta.
Õ egy kiegyensúlyozott, életvidám kislány.
Segítségét elõre is köszönöm.
P. Zsuzsa
Válasz >>>
Kedves Óvónõ!
3 gyermek-egy 6 éves kisfiú,egy 5 és egy 2 éves kislány-anyukája vagyok.Mindhárman elég elevenek,nem lehet mellettük unatkozni.A kérdésem a legnagyobb gyermekemmel kapcsolatos,tanácstalan vagyok,hogyan oldhatnám meg a következõ problémát?Nagyon sokszor panasz van rá az óvodában.Szórakoztatja a többieket,azt élvezi,ha azok nevetnek a bohóckodásán,ezáltal elteri más gyerekek figyelmét a foglalkozásokon.Pedig értelmes kisfiú,sokszor meghökkentõ véleménnyel,gondolatokkal.A gondok nem most kezdõdtek,már az elõzõ években is jellemzõ volt,szinte már félve megyek értük az oviba.Az óvó nénik azzal nyugtattak eddig,hogy ezt majd kinövi,megkomolyodik.Most már úgy érzem,Õk sem bizakodóak.Doktor nénink egyszer azt mondta,hogy azért van benne ez a kettõsség-egyszer kenyérre lehet kenni,máskor nem lehet vele bírni-mert ikrek a horoszkópja.Próbáltuk már a külön foglalkozásokat is,az óvodai úszás alatt,amíg nem vele foglalkoztak,õ unatkozott,persze kiültetés lett a vége,ugyanígy az ovis angol foglalkozáson.Amikor elvittük korcsolyázni,nem azt csinálta,amit a többiek,külön utakon járt,elszórakoztatta saját magát.És még sorolhatnám.
Vajon mi lehet a probléma?Még több figyelmet igényel?Fogjuk keményebben?Jövõre kezdjük az iskolát,hogyan találom meg a neki megfelelõt,ahol végre megmutatja a benne rejlõ értékeket is?Kis létszámú osztály?Nagyon türelmes tanító néni?Ha rosszul választok,félek elkönyvelik rossz tanulónak,pedig nem az.
Válaszát elõre is nagyon köszönöm!
Válasz >>>
Kedves óvonõ!
Nekem hármas ikreim vannak és 6 évesek voltak februárba.Az óvonõ most mondta,hogy azAnnának alapvetõ hiányosságai vannak a Tomás nem tud játszani a Gergõ pedig lehet,hogy hiperaktiv.Most fogunk majd menni iskola érettségi vizsgálatra. Engem csak az bánt,hogy három éve odajárunk és semmit nem mondott csak azt,hogy az óviba játékra való nevelés folyik.A Gergõnél már egy éve kérdezgetem, hogy nem hiperaktiv-e a gyerek õ csak azt mondta,hogy eleven a másik kettöröl nem is beszélt.Ebben az évben 3 feladatot készitettek a gyerekek és talán 2verset tanultak.Azt szeretném kérdezni,hogy más oviban is igy folyik a nevelés vagy aki iskolába megy arra egy kicsit jobban oda kéne figyelni és foglalkozni vele vagy ez is a szülõre hárul? Válszát elõre is köszönöm.
Válasz >>>
Kedves Óvónõ!
Kisfiam februárban töltötte be a 6. évét, szeptembertõl mehetne iskolába. Nagyon okos, értelmes, érdeklõdõ kisfiú. Szeret feladatokat megoldani, de elég visszahúzódó, félénk, kicsit szorongó. A feladatait mindig tökéletesen akarja teljesíteni. Vegyes csoportban kezdte az ovit, két nagyon jó ovónénivel. Tavaly elég jelentkezõ híjján megszûnt a vegyes csoport, öten átkerültek szín nagycsoportba, ahol már egy összeszokott csapat volt. A régi csoportban nagyon dícsérték az ovónénik, hogy milyen ügyes, mindig kell neki feladatokat adni amikor a nagycsoportosokkal gyakorolnak, és nagyon jól megoldja õket, ekkor õ még csak középsõs volt. Az új csoportban decemberben megkérdezték, hogy mit akarok, menjen-e a gyerek iskolába. Én addig azt hittem ez nem kérdés. Kérdeztem, hogy miért van valami probléma vele? Mondták, hogy nincs, végülis iskolaérett, de szeptemberben nem gondolták, hogy decemberre az lesz. Megbeszéltük, hogy jó, megy a gyerek iskolába. Február végén megkérdezték, hogy akkor mi lesz, megy-e, mert nekik ki kell tölteni a papírt. Én meg álltam értetlenül. Most akkor az én döntésem alapján állítják ki a szakvéleményt? Szólni persze nem mertem. Visszakérdeztem, hogy miért, ne menjen? Erre azt mondták, hogy szerintük ráférne még egy év, mert elég zárkózott, de döntsem el én. Péntekig adjak választ, ez szerdén történt. Pénteken azt mondtam, jó akkor maradjon. Bár vannak aggályaim. Ha marad megint új csoportba kerül, új gyerekek és új ovónénik közé. Nem vagyok meggyõzõdve, hogy ez a legjobb neki.Mindenesetre elvittem a fiamat pszichológushoz,aki egyben gyógypedagógus is, de nem nevelési tanácsadós, mert aggódtam , hogy semmilyen szakkörön nem akar részt venni a judon kivül. Úgy általában fél az újdonságoktól. A pszichológus csinált iskolaérettségi vizsgálatot, mely alapján azt mondta, ha az õ gyereke lenne õ vinné iskolába, mert az oviban unatkozni fog, és a zárkozottsága nem vészes, de nem valószinû, hogy változni fog, mert õ egy ilyen személyiség. Az oviban mondtam, hogy szeretnék egy fogadó órát ezzel kapcsolatban, mert eddig csak úgy kutyafuttában beszéltem az ovónõkkel reggel, míg a fiam öltözött. A válasz: már megint?? Most ott tartunk, hogy elviszem a gyereket nyílt órára, hogy nézze meg mi is az az iskola, és utánna döntök, hogy mi legyen,õk meg majd úgy írjék meg a szakvéleményt. Nagyon tanácstalan vagyok, nem tudom mivel teszek neki jót. Kérdeztem azt is, hogy elvigyem-e a nevelési tanácsadóba, erre az ovónõ visszakérdezett, hogy minek. Mivel a fiam legjobb barátja is marad még egy évet az oviban, õ azt mondta, amikor kérdeztem, hogy akar e iskolába menni, hogy ha a barátjával kerül egy csoportba akkor maradhat is, de neki mindegy. Ezért gondoltam, hogy elviszem nyílt órára, hogy mennyire van ellenére a dolog. Közben meg úgy látom, hogy akik most mennek elsõbe azok többsége már 7 éves szeptemberben, ezért vacilálok, hogy nem lenne e jobb a kisfiamnak még egy év az oviban, hogy ne megint õ legyen a kicsi. Elnézést a hosszú sorokért. Várom válaszát. Tisztelettel: Bea
Válasz >>>
Kedves ovo neni,
Remelem levelem jo egeszsegben talalja ont es csaladjat. Isabel lanyom ot eves lett a mult heten (el sem hiszem). Leir mindent amit az ember lebetuz neki, szepen rajzol most mar szabad kezzel, enekel, az olvasassal kuzdunk egyedul. Az uj ovonenijet szereti, es ez az ovi ahova jar 100%-ban bevalt.
Ket kerdesem lenne az iskolaba menetellel kapcsolatban (errefele nincs mese, aki betolti az otodik evet Szeptember 30-ig, az nagyon keves kiveteltol eltekintve szeptembertol iskolaba megy (vagy a szulo birosag ele)). Isabel szeretne menni (tavaly osszel epp az volt a baj hogy meg nem mehetett), es ket aggalyom van:
1. A gyerek nem birja a "tomeget"; nagyob kozossegben visszahuzodik vagy beidegesedik, erzekei tulterhelodnek. Ilyen volt mar bebinek is. Hogy lehetne ezt fejleszteni? Az ovono is eszrevette, es bar csak 12 gyerek van a csoportban, Isat mindig a foglalkozasra negyes csoportba ulteti hogy jobban tudjon teljesiteni es ne zizzenjen be a kis feje. Az iskolaban viszont 20 fos osztalyok lesznek, es ahogy a szomszed harom gyerek elso evet kovetem, nem igazan foglalkoznak a lelkivilagukkal. Nem akarom hogy a gyerekemet hisztisnek konyveljek el, pedig ha nem figyelnek oda hogy mikor lesz tele a kis feje a sok emberrel, kiabalassal, nyuzsgessel es nem tudjuk megtanitani azt hogyan kell kezelni, az lesz.
2. Az olvasasi gondot nem szeretnem ha allandositanank, de szeretnem ha a gyerek megtanulna "hagyomanyosan" olvasni, azaz a betufelismeresen alapulva ossze tudjon olvasni betuket es szavakat alkosson. Errefele szokepekkel tikkasztanak es egyatalan nem magyarazzak a gyereknek hogy mitol lesz abbol szo. Megkeverem en Isabelt ha megprobalom neki elmagyarazni hogyan kell olvasni? Egyetertek a szokepek hasznossagaval az angol nyelv olyan reszeinel ahol meg kell tanulni vizualisan hougy milyen kombinaciok hogy kepeznek ragokat vagy szovegeket. De az esetek 90%-ban a szokep csak memoriajatek es nem fejleszti a gyerek olvasokepesseget. Arrol nem beszelve, hogy a magyar nyelvu szovegekben egyatalan nem fog neki segiteni. (Azt elmondanam hogy a kindergardenes haverjai 100 szokepebol 50 folott felismer, viszont ha az ujsagban keresi kedvenc tvmusorat, goze nincs mit keressen - Strawberry nincs a szokepek kozott)
Ebben a ket kerdesben szeretnem ha tudna tampontot nyujtani nekem.
Koszonettel elore is, Muranyi Eszter, Suffolk, VA.
Válasz >>>
Tisztelt Óvónõ!
Nagy problémánk, hogy a már negyedik éve óvodás kisfiam nem eszik, azaz nem mindent eszik meg az óvodában. Hátra teszi a kezét és nem nyúl az ételhez, kivételt képez a születésnapi torta és üdítõ. Ez alapján úgy néz ki,hogy inkább az édességekbe kapaszlodik. De! Mostanában hazahordom ebéd elõtt, az ebédet megkapjuk hazára. Választhat, hogy az itthoni ételt eszi vagy az óvodait. Látatlanul az óvodait választja, amit meg is eszik. Próbáltuk, hogy majd megszokja az óvodai evést, de képes hónapokig éhezni. A foglalkozásokon nagyjából részt vesz, nincs viszonyítási alapom, hogy elegendõ mértékben-e. Mostanában már több mindent hoz haza, hogy készítették. Az itt olvasottak alapján oda lyukadtunk ki, hogy nem mindig fér az asztalhoz. Tanácsoltam neki, hogy legyen egy kicsit erõszakosabb.
A beszokatása érdekes volt. Kezdõdött a szokásos sírással meg hasonlókkal, aztán egyik reggel úgy ment el itthonról mint aki ránkhagyja az egészet. "Jól van elmegyek. De nekem semmi közöm az egészhez."
Nem tudom mi járhat a fejében. Fejlett agyi képességekkel van megáldva. Az anyja tanítónõ, és adott a gyereknek egy példányt a tanév eleji tájékozódó felmérésbõl. Jobb lett az eredménye, mint az elsõsöknek. A DIFER-t 93 vagy 94 százalékosra írta meg. Lehet, hogy már nem az óvodába való? Pedig szeret járni. Minden nap azzal jön haza, hogy milyen jó napja volt ma.
Tisztelettel Menyhárt József
Válasz >>>
Kedves Óvónõ!
A kérdésem az lenne, hogy a kislányom most december 21-én múlt 6 éves, és elvileg iskolába kellene mennie.Az óvónõk javasolták, hogy vigyem el a Pedagógiai Szakszolgálathoz a gyereket, mert feladatoknál nem mûködik eléggé közre. A szakvéleményben javasolják, hogy maradjon még egy évet oviban.Pár napja közölték az óvónõk, hogy minden nagynak iskolába kell mennie, mert helyhiány van. Én minden követ megmozgatok, hogy maradhasson a lányom oviban. A kérdésem, hogy az óvoda a szakvélemény és az én akaratom ellenére megtagadhatja, hogy a következõ tanévben nem fogadja a gyereket?
Válaszát köszönöm.
Tisztelettel: Kovács Edit
Válasz >>>
Kedves Ovónõ,
kislányom 2007 novemberében volt 6 éves. Az ovónõkkel akkoriban egyeztettem, s akkor azt mondták, hogy 2008 szeptemberében mehet iskolába. A gyerekrõl tudni kell, hogy értelmi képességei igen jók, szívesen és jól oldja meg a feladatokat. Viszont: nem mindíg van kedve ezekhez a feladatokhoz, azaz még az ovodában is elõfordult már olyan, hogy nem akart a többiekkel együtt dolgozni, mivel nem volt éppen hozzá kedve. Ezen kívül elég lassú is: ezt nem a gondolkodására értem, hanem pl õ az utolsó a csoportban, aki fel vagy leöltözik, aki megeszi az ebédet.
Mi a gyerekkel közösen nagy örömmel készülõdünk az iskolába, ahol egy nagyon kedves, de igen szigorú és következetes hírben álló tanítónénink lesz. Az elmúlt héten az ovónõk jelezték, hogy pszihológus fogja megvizsgálni a kislányomat, hogy adjon szakvéleményt, mehet e szeptemberben iskolába, mivel a gyerek még mindíg lassú, s õk javasolják, hogy maradjon még egy évet az oviban.
A fentiek engem a következõkben zavarnak:
- nem fogja a gyerek kudarcként megélni, hogy készül az iskolába, s a végén mégis csak oviban marad?
- nem vagyok meggyõzõdve arról, hogy az új ovónõket el fogja fogadni
- lemaradunk arról a tanítónénirõl, akihez nagy bizalommal adtam volna a gyerekemet,
- mi van akkor, ha a gyerek alaphelyzetbõl lassú (én inkább komótonak nevezném), s nem javul a tempója a plussz egy év alatt sem, de viszont több kudarc is éri ez alatt az egy év alatt?
Várom válaszát, kérem adjon tanácsot.
Üdvözlettel:
Mónika
Válasz >>>
Kedves ÓVÓNÕ!
Kisfiunk 2002. áprilisban született tehát most válik kora szerint iskolaéretté. Az óvodai pszichológus szerint érett és a vezetõnõ is azt kéri hogy helyhiány/!/ miatt vigyük el iskolába. Mi azonban úgy látjuk , hogy nagyon játékos, eleven , mozgékony, rövid a koncentráció ideje még szüksége lenne 1 évre az oviban. Most tanácsolták hogy vigyük el nevelési tanácsadóba, amit én szívesen meg is teszek a kérdésem az, hogy a végsõ szót ki mondja ki az óvoda vagy a szülõ döntheti el ,hogy suliba kell-e menni, vagy maradhatunk még 1 évet az oviban?!Válaszát elõre is köszönöm:Révfalusi Edit
Válasz >>>
Következõ 10 iskolába lépés
|
 |