Kata kisfia ezekben a napokban kezdte meg az óvodával való ismerkedést, ám az óvónõk két nap alatt mindössze kétszer szóltak a gyermekhez. Az anyuka úgy érzi, nem nagyon foglalkoznak kisfiával...
Kedves Óvónõ!
Kisfiam december 13-án lesz 3-om éves! Most szeptember 22-én kezdtük az ovit,beszoktatást. Igaz,hogy még csak két napja járunk délelõtt,de azt hiszem valami nincs rendben. Amikor beértünk az óvónõ épp beszélgetett egy anyukával,így nagyon nem tudott ránk figyelni. Olyan csoportba kerültünk,ahol a 3,5-4 éves gyererek vannak. Kisfiam még nem tud rendesen beszélni,és egy kicsit félõs. Ezalatt a 2 nap alatt 2-szer szólt az óvónõ Barnabáshoz,én mutattam meg neki mindent és a daduska néni csak ennyit mondott: Te vagy az új? és ezzel el is ment. Azt szeretném kérdezni,h ez normális dolog,hogy egy új,beszoktatós kicsivel ilyen keveset (szinte semmit) se foglalkoznak? Így hogy alakuljon ki a kölcsönös bizalom az óvónõ és a daduska néni iránt,ha abszolút nem foglalkoznak vele szinte semmit? Ha kint vannak az udvaron,és hozzá szólnak a nagyobbak,sírva szalad hozzám. Látszik,hogy meg van ilyedve,de egyben tetszik is neki. De ez szerintem csak azért van,mert én is ott vagyok és hozzám bármikor odajöhet. Az óvónénije ma megkérdezte,hogy miért sírsz,de nem volt hajlandó neki válaszolni. Holnap a 3-dik napon 1 órára ott kell hagynom. Már látom elõre,hogy úgy fogják leszedni rólam. Kérem szépen,ha tud segítsen és nyugtasson meg,hogy ez így helyes és,hogy ennyi törõdés elég egy új beszoktatós kicsinek!! Nagyon szépen köszönöm a válaszát!
P. Kata
Válasz:
Kedves Kata!
Sajnos nem tudom Önt azzal nyugtatni, hogy ez így helyes és bevált eljárás óvodai berkekben. A beszoktatásra, akár vegyes, akár homogén csoportról van szó, mindig nagy hangsúlyt kell fektetni. Az új kicsiknek szükségük van arra, hogy az édesanyától idõszakosan elszakítva új érzelmi bázist találjanak maguknak. Ezt az érzelmi biztonságot eleinte az óvónõk, késõbb a csoporttársak adják meg a kicsiknek. Ennek hiányában a gyermek elbizonytalanodik, és még hosszabb idõ elteltével sem tud feloldódni.
Javaslom, hogy napi szinten, rendszeresen kérdezzen rá az óvónõknél, aznap kivel, mit játszott a fiúcska, hogyan alakulnak a gyermek társas kapcsolatai, miként alakul a beszoktatás stb. Ha folyamatosan terítéken van a téma, az óvónõk rájönnek, hogy muszáj kisfiára odafigyelni, ha eredményekrõl, ill. konkrét tapasztalatokról akarnak beszámolni.