 |
Iskolaérettség, óvónõi válaszok iskolaérettség témában
Kérdezni szeretnék
Tisztelt Ovónõ.Szeretném a véleményét kérni.Az én fiamnak azt tanácsolták az oviban,hogy maradjon még egy évet.Már decemberben betöltötte a 6.életévét,de a pszihológus által felmért teszten nem teljesített jól.Viszont itthon minden feladatot jol teljesít.Az a baj,hogy kicsit félénk és ilyenkor nagyon zavarban van.nem tudom mi lenne a jó döntés,mivel már összead,kivon és a szorzótáblát is tanulgatja.Mindíg kérdezget minden érdekli,és szereti a feladatokat is csinálni.kérem segitsen ön szerint mi lenne a helyes döntés.Maradjon vagy menjen.Köszönettel egy tanácstalan anyuka.
Válasz >>>
Kedves Óvónõ!
Kisfiam januárban töltötte be a 6 évet, tehát korát illetõen mehetne az iskolába. Már megkezdték az oviba az erre vonatkozó felméréseket, és arra a véleményre jutottak, hogy a méretei miatt nem javasolják az iskolába. Most kb. 116 cm és 15-16 kg. A tudását illetõen rendben van, magától tanulta meg a betüket, és a számokat is ismeri már, írás és olvasás szinten is.Más dolgokban szerintem átlagos gyereknek számít. Õ várja már az iskolát, a barátai mind mennek.Elég nehezen szokott be az oviba, és nagyon ragaszkodó természet,nem akar "egyedül" ovis maradni. Ön szerint csak a "méreti" problémák miatt vissza kéne tartanom?
Válasz >>>
Kedves Ovono,
Remelem jol teltek az unnepek csaladjaval es nemi pihenesre is sikerult sort keriteni. Olvasgatom az iskolakezdesrol szolo kerdeseket es valaszokat, foleg ahol a 6-7 evesek iskolakezdeset elemzik. Foleg a pszicholgiailag tamogatott 15 perces figyelem megtartas utott sziven (es vilagitott meg sokmmindent szamomra).
Az en kerdesem hasonlo, de mas szogbol. A SZULO hogy keszulhet fel, illetve tamogathatja a gyereket az iskolakezdesben, illetve az elso ev megprobaltatasain. Foleg ha a gyerek csak ot eves (lanyom, Isabel, most lesz 6 Februarban es az USAban jotelezo jelleggel oteves kora ota iskolaba jar).
A gyerek 9-re megy iskolaba, 15 perces napirendi pontok utan 9:55-ig matematika ora. Utana 50 perc enek, torna, muveszet, komputer es konyvtar ora naponta hetfotol pentekig elosztva. 11-12:15-ig felora ebed es felora rohangalas, szabadido (szervezett). 12:30-2-ig nyelv, iras, kornyezet es tortenelem kovetkezik. 2-3-ig (ismet 10 perc szunet utan) osszefoglalo foglalkozas, olvasas, fejtorok, munkalapok.
A gyerek vagy haza, vagy napkozibe jut fel negykor. A hazifeladat altalaban 30-45 perc, amiben a kulonbozo elterelo hadmozdulatok mint ceruzahegyezes, mama kerek vizet meg, mama ehes vagyok es egyeb nem-akarom-elkezdeni-a-hft tevekenysegek nincsenek beleszamolva. Isabel felso szintu tanulo, azaz a hf mar konyvleiras (helyszin, napszak, szereplok megnevezese es egy-egy mondatban a tortenet kezdete, kozepe es vege osszefoglalasa), verskiegeszites (toltse ki a hianyzo szavakat a versben) vagy mondatkiegeszites (valassza ki a felsorolt szavak kozul, meylik tartozik a mondatba) is szerepel. Kornyezetbol es tortenelembol nincs hf.
9 het utan a gyereket 33 osztalyzattal ertekeltek, Jo, Elfogadhato, illetve Javitani Kell cimekkel. Isabel kapott 28 jot, negy Elfogadhatot es 1 Javitani Kell jegyet. Az elfogadhato es a javitani kell olyanbol volt amit a szulo soha nem latott es tapasztalt, a nem hazifeladatos dolgokbol. Isabel bogott hogy o olyat nem akar, csak Jot.
Hetente, kedden, a tanito neni hazakuldi az elozo heti termest. 50 lap, minimum. Tobbsege osztalyozva a fent leirtak szerint. En kezdek megremulni.
1. Nem csodalom hogy a gyerek nem akar semmit csinalni csak jatszani amikor a napkozibe er, es utana meg hazajon. Ha osszeadom, osszesen masfel orat jatszik egesz nap.
2. Ha hagyom jatszani miutan hazaerunk, a haverjaival szegeny vagy haromnegyed orat rohangal a kertben es uvoltoznek, vagy bicikliznek ugyanannyit. Le vannak ultetve es vigyazzba allnak egesz nap, nincs lehetoseguk energiaikat levezetni.
3. Az esti hazifeladat keszites (vagy ha veletlenul a napkoziben megcsinalta, annak atnezese, esetleges javitasa), kb negyedoras targyalast es elkerulo hadmuveleteket vesz igenybe. A szulo idegei es a gyerek beketuro kepessege is probara kerul.
4. A hazifeladat utan eves, furdes es lefekves program ismet nem segit a kikapcsolodasban, mert se a gyerek nem pihen, se a szulonek nincs ideje idot tolteni a gyerekkel.
5. Csutortok estere ugy el van faradva a gyerek, hogy mar a HFt is jo ha szerdan befejezzuk, mert csut estere jobb semmit nem tervezni, van hogy hetkor elalszik szegeny.
Ezt nehez kovetni es menedzselni. Koveteljem meg hogy a napkoziben foglalkozzanak vele rendesen es segitsenek a hf elkesziteseben? Mondjam meg a napkoziben hogy hagyjak jatszani es kikapcsolodni es akkor este hatkor lehet a munkat ujra kezdeni? (Az ottani szervezett kikapcsolodas sem nagyon kikapcsolodas).
A gyerek egyertelmuen tul van terhelve, amihez hozzajarul az anyja munkahelye es az hogy este hatkor erunk haza. Azt hozzatennem, hogy Isabel aludhat hetig, mert nem kell korabban kelnie szerencsere. Napi 10-10.5 ora alvas mellett is fizikailag es idegileg is kifarad a gyerek.
Hogy segitsek neki es magamnak, azaz kis csaladunknak, hogy ne valjon nyugge az iskola, az olvasas es az egesz tanulasi folyamat? Mar ott tartunk hogy ami nem kotelezo olvasas vagy iras feladat, megtagadja. (Leveliras, meseolvasas, szamitogepes jatek, etc.). A tanulas es iskola leredukalodott a Jo erdemjeygyek beszerzesere, ami kovetkeztetes egy oteves altal felelmetes. Es Isabel kepes felmerni mi az a minimum amit meg kell csinalnia a Jo erdekeben, a tobbit kategorikusan elutasitja. Azaz, 12 het utan, az iskola neki mar most nem a tnaulasrol szol hanem a jegyekrol. Es ezt nem tolem tanulta illetve hallotta. Barmi otletet szivesen veszek, mielott mindketten kimerulunk.
Koszonettel, Muranyi Eszter
Válasz >>>
Kedves Óvónõ!
Kisfiam februárban lesz 6 éves,igen jó képességû gyerek.Magától megtanult olvasni, már nyomtatott betûkkel bármit leir,a memóriája remek.Az Óvónénik dicsérik,az angol-ovis tanárnéni külön szólt, hogy 20 év tanitás alatt nem sok ilyen okos gyerekkel találkozott.Mégis félek az iskolakezdéstõl-hallom ugyanis, hogy manapság az elsõsök jó része 7,5 éves, vagy annál idõsebb.Vajon
nem lesz õ lelkileg "kicsi" a többiekhez képest?
Köszönettel,Edit
,
Válasz >>>
Tisztelt Óvónõ.
Kérem segítsen.A fiam 6 éves lesz Májusban, szeretnénk ha menne iskolába.De az Óvónõk szociális éretlenségre hivatkozva, fenyegetnek az óvodában maradással.Reggelente mindig sír, általában Kedd-szerda a kritikus nap.Azt vettük észre a sírás,addig tart amíg ott vagyok.De egyre nehezebben nézzik el Neki.Anno annak idején, Én is így jártam oviba,de amikor iskolába kerültem automatikusan megszünt.Mi is ebben bízunk.Ráadásul Neki ott lenne még a testvére is.Még ha csak szünetekben találkozznának.Viszont a nagyobbakkal jobban megérti magát,mert inkább olyan dolgok érdeklik ami azokat.A felmérõ tesztejei is 1-2 hibásak.Mi várható?szeretnénk már túl lenni az óvodán.Ráadásul most olyan tanító páros lesz az elsõs(aki 4.osztályig vinné õket)akik, nagyon az Õ egyéniségének megfelelõ.Kérem válaszoljon.
Ui.:Elvittem pszichológushoz, azt mondta hogy nem a megfelelõ óvónõhöz jár,a sírsra pedig írt fel Neki Trioxazint.
Szerintem nem megoldás a lenyugtatózás.Keresek másik pszichológust?
Köszönettel:Edit
Válasz >>>
Kedves Óvónõ!
Néhány hónapja nagyon sokat segített válaszával abban,hogyan segíthetnék iskolakezdés elõtt álló,bohóckodással a figyelmet magára felhívó,elterelõ,az óvodai foglalkozást ezzel zavaró kisfiamnak.Azóta sokat változott,az óvónõk is dícsérik.Most az iskolaválasztással kapcsolatban kérném a tanácsát.Nem is gondoltam,hogy ez ilyen nehéz kérdés.Novembertõl eljárunk egy iskolába,amelyik heti egyszer iskolaelõkészítõ foglalkozást tart.Nem gondoltam volna,hogy végre lesz olyan foglalkozás,ahova a kisfiam örömmel fog járni,hát ide alig várja,hogy mehessen.A tanító nénit is nagyon szereti.Az iskola lényege a kis létszámú osztályok-max. 16fõ-a pozítív megerõsítés,stresszmentes légkör.Mivel valamennyi iskola februárban tartja a nyílt napokat,nem tudom összehasonlítani a többiekkel.Addig marad a honlapok olvasása és a többi szülõtõl való érdeklõdés.Természetesen eltérõek a vélemények-ahogy különbözõek vagyunk mi is,a gyerekek is-mindenkinek más az elképzelése a jó iskolával kapcsolatban.De vajon mikor teszünk jót gyemekünknek?Kell-e az "erõs iskola",mert ilyenkor még olyan a gyerekek agya,mint a szivacs,mindenre fogékonyak?Vagy jobb egy nyugodt,családias iskola?Vagy az úgymond nem készíti fel õket az élet nehézségeire?Jobb a kis létszám,mert akkor jut idõ minden gyerekre,vagy jobb a 30 feletti osztálylétszám,mert akkor megtanulnak egymáshoz alkalmazkodni?Sok-sok kérdés,nagyon kíváncsi lennék az Ön véleményére.Elõre is nagyon köszönöm!
Válasz >>>
Kedves Óvónõ!
Egy konkrét kérdésem lenne, az iskolaérettség szempontjából:
Mennyi ideig kell tudnia figyelnie egyfolytában egy hat éves, óvodás gyereknek?
Az óvónõnk szerint az én fiam 15 percig tud csak figyelni, ami szerinte nagyon kevés, mert az iskolában 45 perces órák lesznek. Én úgy tudom, hogy még felnõttek esetében is 20-25 perc az elvárt intenzív figyelem.
Az más kérdés, hogy szeptembertõl egy tanórát végig kell tudnia ülni. Ha erre nem lesz képes, de más tekintetben iskolaérettnek bizonyul, kaphatunk-e ellenjavallatot az iskolára az óvónõktõl? Ön szerint érdemes e mostanában iskolaérettségi vizsgálatra vinnem?
Az óvónõ arra is panaszkodik, hogy az iskolaelõkészítõ foglalkozásokon sokszor kell fegyelmezni, (nem csak õt, a többi fiút is) ezért nem tudnak haladni az anyaggal.
Elnézést kérek, de nekem ez úgy hangzik, mintha az óvónõ egy középiskolai tanár lenne, aki a sok rossz gyerek miatt nem tudja leadni az anyagot. Egy óvodában még nem a gyerekekkel együttmûködve kell ezt csinálni? Felkelteni az érdeklõdésüket, olyan feladatokat adni nekik, ami érdekli õket, motiválttá tenni, stb.
Ha pedig a fiúk nem mûködnek együtt az óvónõvel (állítólag az én fiammal az élen), akkor nem lehet, hogy ez azért van mert unják magukat a foglalkozáson? Tapasztalataim szerint az öt-hat éves fiúkat már ritkán kötik le sokáig a színezd ki típusú feladatok.
Válaszát elõre is köszönöm. Judit
Válasz >>>
Kedves Óvónõ!
Kisfiam 5 éves. "Egyke" gyermek, amit majdnem nap mint nap hallgatok az óvónõtõl. Nem tudom megérteni miért probléma ez. Nem verekszik, nem beszél csúnyán, nem harap, nem csip a néhány gyerekkel ellentétben,akiknek van testvére. A legutóbbi eset, ami már nagyobb felbosszantott az az, hogy az óvónõ szerint problémáim lesznek, ha iskolába fog járni a gyermek, mert elvarázsolt, nem figyel.Ezt azért kaptam, mert nem akarta otthagyni az épitkezést, hogy matek feladatot oldjon meg, majd az unszolás hatására gyorsan összecsapta. Azt gondoltam, hogy az egy jó dolog, ha órákon keresztül tud egy dologgal foglalkozni elmélyülten a gyermek 5 évesen (legozás, épitkezés).Ráadásul tehetség csirának választotta a fejlesztõ pedagógus a fiamat. Szerinte nagyon rendben van a kicsi, sõt fejlettebb a korosztályánál értelmileg, érzelmileg. Szeret feladatlapozni, már 4 évesen kérte, hogy oldjuk meg a gyerek ujságokban megjelenõ apróbb feladatokat, a labirintusokért kifejezetten oda van. Nem korai még 5 évesen ennyire elõre rohanni idõben? 2 év alatt bõven sokat fejlõdhet a figyelme, gondolom én, még akkor is ha egyke.
Elõre is köszönöm a válaszát!
Válasz >>>
Tisztelt ovonõ
Nem olyan rég irtam ikerlányaim magatartásáról.Most hat évesek.
Ovodába nevelési tanácsadóba,utalták.Ahol megvizsgálták õket,és azt mondták nagyon le vannak maradva a többektõl.
Pszihologus is megnézte,most az eredményt várom.Mit tegyek ha kisegitõbe,utalják õket.mert már ez is szóba került.Ha nem érik utol magukat,iskola idõszakra.Most másodszor járják a középsõt.Csak 8-évesen kezdenék az iskolát.
Elvagyok keseredve.
Kérem mielöbbi válaszát.
Köszönettel katalin.
Válasz >>>
Elnézést kérek ha már hasonló kérdésben kértek választ,de ahogy figyeltem inkább kisebb korosztályú gyerekekrõl volt szó. Keresztlányom nem kommunikál senkivel,pedig az idén tölti a hét évet,csak a szüleivel és a nagymamájával. Hiába hogy ismeri a többi családtagokat , a keresztszülõket és gyakran találkozunk, de tölünk is fél, és nem beszél velünk egyáltalán. Amúgy nem beszédhibás, gazdag szókincse van, ügyes , fejlett kislány csak nagyon zárkózott. Sajnos az óvodában is csak egy két gyerekkel játszik, az óvónéniét is nagyon nehezen fogadta el, de a többi óvónénivel nem kommunikál. Mivel jövõben iskolába kell mennie, az óvodában azt a tanácsot adták,hogy vigyék logopédushoz, hátha õ majd segít. De mivel nem beszédhibás egyáltalán ezért nem tudom hogy megfelelõ szakemberhez irányították-e. Megjegyzem ,hogy az édesanyja is zárkózott típus, és nagyon nehezen oldódik fel még a családi összejöveteleken is. Ezért az lenne a kérdésem, hogy mennyire szükséges szakemberhez vinni a kislányt és ha igen milyen szakembert tanácsol? Elõre is köszönöm válaszát.
Válasz >>>
Következõ 10 iskolába lépés
|
 |