Elõször is engedje meg,hogy megjegyezzem,hogy Ön nagyon sok családnak ad megnyugvást válaszaival.Úgy érzem,hogy az Ön tanácsai a legjobbak,amit az ember abban a szituációban tehet.Minden elismerésem az Öné.Ön kitûnõ óvónõ!!!
Egy kérdést szeretnék én is feltenni Önnek.Az oviban a jelválasztás legyen az óvónõ feladata,vagy a gyermekek választhatnak a nekik tetszõkbõl,ezáltal kellemesebbé téve az oviba járást?
Úgy érzem és gondolom,hogy az óvodai jel meghatározza a gyerek további életét.
Pl:aki virágot kapott,abból nõies lány,aki pedig fiús dolgot kapott,abból fiús lány lett.
Ez igaz,vagy csak én látom rosszul.
Válaszát elõre is köszönöm.
Tisztelettel:Erika
Válasz:
Kedves Erika!
Elõször is szeretném megköszönni kedves, elismerõ sorait, nagyon örülök, hogy tanácsaimmal sok szülõnek, pedagógusnak tudok a segítségére lenni.
Kérdésére válaszolván, a jelválasztást a legtöbb óvodában a gyerekek döntésére, választására szokták bízni. (Én mindig így csinálom.) Elõfordulhat azonban olyan eset, amikor már csak néhány adott jelbõl választhat a csemete, (pl.: év közben kerül a csoportba, ill. technikai okok miatt a jelek csak az adott repertoárból választhatók. Gondolok itt az elõre felmatricázott szekrényekre, fogmosó poharakra...stb.)
Véleményem szerint, ha nem is lehet feltétlen összefüggésbe hozni a választott jel és a késõbbi személyiség kapcsolatát, annyi azonban bizonyos, hogy a választásnál a gyermek mindig érdeklõdési körének megfelelõen dönt. (pl.: én világ életemben nagyon szerettem az állatokat, talán nem véletlen, hogy jelem halacska, illetve kismadár volt.) Ám, mint azt már említettem, a választható jelek palettáját sokszor egyéb tényezõk korlátozzák. Fentiek miatt, pusztán a jelekbõl nem lehet messzemenõ következtetéseket levonni.