Emese szomorúan tapasztalja, hogy 3,5 éves kisfiáról, - aki szeptemberben kezdte az ovit, - sok panaszt hall az óvónõktõl. Szerintük a gyermek figyelme túlontúl csapongó, azonkívül szociálisan sem érett a közösségi életre.
Kedves Óvónõ!
Kisfiam 3 és fél évesen szeptemberben nagy örömmel kezdte meg az ovit. Már az elsõ napon ott maradt nélkülem, nagyon boldog volt. Én még itthon vagyok a kislányommal, így Ábel csak fél napig ovis, úgy gondoltam, ez így helyes. Továbbra is jól érzi magát, mindig hangsúlyozza, hogy õ óvodás nagyfiú. A probléma az, hogy a csoportban nem úgy viselkedik, ahogy azt az óvónénik elvárják, ha megtetszik neki egy játék, elveszi a gyerekektõl, nem durván, csak úgy gondolja, hogy ezt szabad, ezért gyakran kerül konfliktushelyzetbe, a többi gyerek már menekíti a játékokat elõle. Nagyon el van foglalva a csoportszobában lévõ játékokkal, ezért nem lehet õt tartósan lekötni, az óvónéni szerint csapong, ami azt jelenti, hogy ha meglát valamit, abbahagyja azt amivel el volt foglalva. Ezért nem lehet sokáig bevonni a közös foglalkozásokba, csak akkor, ha valemelyik óvónéni vagy a dadus csak vele foglalkozik. Zavarónak tartják a viselkedését, úgy vélik, még nem értett meg a személyisége a közösségi életre. Én nagyon elszomorodtam, mert úgy gondoltam, hogy az óvoda lesz az a hely, ahol ezt megtanulja, hiszen eddig csak velünk volt itthon, kvázi, amikor csináltunk valamit, akkor azt együtt vele kettesben , tehát ezt szokta meg. Akkor honnan kellene tudnia, mi a dolga egy 20 fõs csoportban? Egyébként nagyon értelmes, imád olvasni, sok mesét, verset tud, hangsúlyozva mondja el õket, szívesen és nagyon könnyen tanulja meg. Egyáltalán nem agresszív, nagyon melegszívû kisfiú, ezért szomorít el, hogy õt kvázi egy zavaró tényezõnek tekintik, holott szerintem egy verekedõs, vadulós gyerek sokkal zavaróbb, belõlük pedig akad bõven. Kérem, írja meg véleményét!
Köszönettel:
Mészáros Emese
Válasz:
Kedves Emese!
Kisfiának mindamellett, hogy megtanulja és magáévá teszi a közösségi szabályokat, nagy hasznára lennének a kimondottan figyelemfejlesztést megcélzó játékok. Ezek segítségével minden erõszak és rákényszerítés nélkül, a tevékenységekben örömét lelve fejlõdhetne figyelmének tartóssága. Kifejezetten ilyen irányú játékos fejlesztést garantál a www.gyermekabc.hu webáruházban kapható BambinoLÜK játékcsalád! Hihetetlenül érdekes játéktevékenység (!) útján, spontán módon szoktatja a gyermeket a mind kitartóbb tevékenységre. Mindenképpen nagyon ajánlom kisfia számára!
A játékok elvételét illetõen feltétlenül érdemes lenne errõl mélyebb beszélgetéseket folytatni a fiúcskával. Próbálja megértetni vele, õ milyen szomorú lenne, ha mások ugyanígy kivennék a kezébõl a játékait. Találjon ki saját mesét Petirõl, aki elvette társaitól a játékot, végül senki nem akart vele játszani. Egyszer aztán Panni megengedte, hogy vele együtt építsen. Gyönyörû palotát alkottak, és Peti rádöbbent, nem kell, hogy elvegyük a mások játékát ahhoz, hogy jót játszhassunk. Kérje meg az óvónõket, hogy a közös játéktevékenységekben segítsenek megtalálni kisfiának is a neki való szerepeket, feladatokat, s segítsék ezzel a beilleszkedést.
A lényeg, hogy mind érzelmileg, mind értelmileg magáévá tegye e közösségi szabály jelentõségét. Sok sikert kívánok mindehhez!