Levélírónk nem érti, hogy a nevelési tanácsadóban jelzett diszlexia, diszgráfia problematikáját miért nem állapítják meg óvodásoknál, hiszen ez lehetne az alapja a megelőzésnek. Igazságok és tévhitek a fentiekről.
Tisztelt válaszoló!
Nevelési Tanácsadó vizsgálaton vettünk részt, óvodai javaslatra. Az eredmenynel jeleztek több jogos megàllapítàs mellett, hogy gond lesz az iskolàban dislexia es digrafia terén de ezt egy óvodàs 6 éves gyereknél nem szoktàk megàllapitani. Kérdésem: miért nem? Nem a megelőzés az eredményesség alapja? Az iskola kezdése elott nem kaphat erre irànyuló fejlesztest? Köszönettel nevelőszülő
Válasz:
Kedves Levélíró!
Óvodás gyermeknél nem lehet diagnosztizálni a diszlexiát, diszgráfiát, hiszen olvasási-, ill írás zavarról csak azoknál a gyerekeknél beszélhetünk, akik már tanultak, ill tudniuk kéne olvasni, írni. Diagnosztizálni az előbbieket legkorábban 2. osztályban lehetséges. Amire Ön gondol, az a veszélyeztetettség megállapítása, mely levele alapján épp most történt meg a nevelési tanácsadó szakvéleménye alapján. Ennek nyomán az értékelés végén ott kell, hogy legyen egy javaslat, mely megfogalmazza, milyen szakember segítsége szükséges ahhoz, hogy az előbb említett veszélyeztetettség kiküszöbölhető vagy csökkenthető legyen. Ez az ún. prevenció, melyre Ön is gondol, a fejlesztőpedagógus / gyógypedagógus feladata szokott lenni.