Gyermeksziget
Játékos suliváró könyv rendelés ajándék pattogó óriás léggömbbel!
Kéztorna léggömbbel - íráselőkészítés
JSV kép
csoportösszetétel
  Váltson vagy maradjon?
  Óvodaváltás: igen vagy nem?
  Vegyes vagy homogén csoport?
 
 
 
 
 
 
 
Óvónõ válaszol
  VIDEÓK
  egészségvédelem
  óvodai napirend
  gyermeknevelés
  gyermeki félelmek
  ábrázoló tevékenység
  óvodán belüli feszültségek
  beszoktatás
  balkezesség
  válás a családban
  óvodai ünnepek
  óvodai tevékenységek
  gyermekirodalom
  szobatisztaság
  testvérek
  óvodai beíratás
  csoportösszetétel
  egyéb
  iskolába lépés
  beszédfejlõdés
Munka - Állás
  Babysitter
  Babysitter külföld
  Babysittert keres
  Babysittert keres külföld
  Pedagógus állást keres
  Pedagógusi állások
  Óvodapedagógusi állások
  Dajka állást keres
  Dajka állások
  Nyelvtanár állást keres
  Nyelvtanári állások
  Óraadó, korrepetáló munkát keres
  Óraadó, korrepetáló munkák
  Egyéb munkát keres
  Egyéb munkák
  Mielõtt babysittert választana...
  Hirdetési etikett
Az iskolaérettség feltételei
  Az iskolaérettség feltételei
Fejlesztőjátékok
  Játékos suliváró + ajándék pattogó óriás léggömb
  Őszi kupak lottó
  Trabi Gabi és Lurkó Ferkó - Mese és fejlesztés
  Kupak-tanács - az újrahasznosított fejlesztőjáték - Fejlesztőjátékok
  Suli nyitogató fejlesztőkártya újragondolva - Fejlesztőjátékok
  Forma lomtalanítás - Fejlesztőjátékok
  Suli-nyitogató fejlesztőkártya
  Tapintókártya - Fejlesztőjátékok
  Mi van a zsákban? - Fejlesztőjátékok
Alkoss velünk!
  Anyáknapja
  Húsvét
  Farsangi jelmezek
  Mikulás
  Karácsonyi ötletek
  Dekoráció
Mesék
  Kálmán iskolába megy - Kálmán kalandjai
  Vírus Ilus szinre lép - Kálmán kalandjai
  Kálmán és a védőöltözet - Kálmán kalandjai
  Széllel-bélelt szeretet mese - Kálmán kalandjai
  Gyere haza, Krampusz! - Kálmán kalandjai
  Csoki kaland - Kálmán kalandjai
  Foci vita - Kálmán kalandjai
Kapcsolat
  gyermeksziget@gyermeksziget.hu


Kérdezni szeretnék

Kérdés: (2003-05-13 10:05:29)

Kedves Óvónõ!

Mint óvodapedagógus hallgató, sokat gondolkozom a vegyes csoportok kialakításának helyességén. Felmerül bennem a kérdés, hogy akkor, amikor egy vegyes csoportba kerül egy kezdõ óvónõ, hogyan oldható meg a gyerekek differenciált fejlesztése? Hogyan lehet egy képességfejlesztõ játékhoz vagy foglalkozáshoz csak azokat odahívni, akik azzal már érdemben tudnak foglalkozni? Vagy legyenek ott az egész kicsik is? És hogyan választunk nekik mesét, ha már felel meg a kicsik és nagyok értelmi fejlõdésének? Hogyan választunk dalokat az ének-zenei foglalkozásokhoz?
Kérem, hogy szíveskedjen mielõbb válaszolni, mert úgy érzem, tanulmányaim során ezek a kérdések megválaszolatlanok maradtak.
Köszönettel: Andrea

Válasz:

Kedves Andrea!

Míg régebben szinte mindenütt csak homogén (azonos életkorú gyermekekbõl álló) csoportok mûködtek, addig napjainkra egyre inkább elterjedtté vált a vegyes csoport. Arról máig sok vita folyik, hogy melyik jobb, hiszen mindegyik más szempontból hasznos a gyermekeknek. Kétségtelen tény, hogy a vegyes csoport elterjedését anyagi okok is erõteljesen elõremozdították.
A vegyes csoportnál bizony nagy feladat elé állítják az óvónõt, mikor kiscsoportos és iskolába készülõ óvodással egyaránt foglalkozni kell, méghozzá az életkori sajátosságokat és az egyéni fejlettségét is figyelembe véve. Ennek megvalósítása az óvodai szokásokon túl attól is függ, hogy az óvónõk, szakmai rátermettségük függvényében milyen rugalmasan tudják kiküszöbölni ezeket a buktatókat. Tehát általánosan alkalmazott "sablon"-eljárást nem tudok javasolni, csupán arról tudok beszámolni, hogy személy szerint én hogyan oldom meg ezt a kérdést.
A foglalkozások általában egy téma köré csoportosulnak és e komplexitás magját általában az évszakok adják. A motiváláshoz igyekszem természetesen az egész csoportot magam köré gyûjteni, hogy minél több gyermek vegyen részt a tevékenységben. Ezután, elsõsorban a kicsikre koncentrálva az egyszerûbb feladatoktól, tevékenységektõl indulok el, ill. a 3-4 évesek fejlettségi szintjéhez igazodok a tevékenységekben. (egyszerûbb kérdések, melyeknél a piciké a válaszadás lehetõsége, kisebb hangterjedelmû, egyszerûbb ritmikájú dalok énekelgetése…stb.) Ezt követõen a kisebbeket fokozatosan kivonom a tevékenységbõl, természetesen játékosan és indirekt módon. Pl: Aki már válaszolt ill. "szerepelt", az felállhat és csöndes egyéb játékba kezdhet. Végül már csak a nagyok maradnak ott, akiknél a tevékenység és a feladatok nehézségi foka már teljesen igazodik életkorukhoz.
Fontos, hogy a tevékenységek kezdetekor, mikor még elsõsorban a kicsiké a fõszerep, a nagyok figyelmét is le tudjam kötni, ne unatkozzanak. Ha a tevékenység elég játékos, akkor az idõsebb ovisok is lankadatlan figyelemmel kísérik végig az eseményeket.
A megvalósítások módja végtelen, aminek ízére kellõ pedagógiai rátermettséggel és megfelelõ, folyamatos szakmai felkészüléssel hamar ráérezhetünk.


Elõzõ

csoportösszetétel

Következõ

Elõzõ Következõ
Óvónõ válaszol
  Koraszülött gyermekem iskolába készül
  Nem akar pisilni az oviban
  Beszoktatás 5 hónapja?
  Nem akarok oviba menni!
  Sír, hogy hangosak a gyerekek
  Se bili, se vécé
  Nem szívesen ül a bilire
  Szobatiszta lesz tanévkezdésre?
  Verekszik, agresszív, rendbontó
  Teljes szobatisztaság: hogyan? Miként?
  Meggondolhatjuk-e magunkat?
  Nem akar szerepelni
  Könnyes beszoktatás
  Beszoktatás miatti megrázkódtatás
  Nem akar beszélni és a beszoktatás is nehezen megy
  Melyik kezével írjon?
  Eleven, fegyelmezetlen, a szabályokhoz nehezen alkalmazkodik
  Miért nem mondja, ha tudja?
  Ez így nem fog menni!
  Miért nem szól, ha pisilni kell?
  Nagydolog: nem is olyan nagy dolog
  Iskolaérettségi vizsgálat
  Kistesó érkezik: család vagy óvodakezdés?
  Kisfiam retteg a szakállas bácsitól!
  Diszlexia, diszgráfia: óvodásnál miért nem állapítják meg?
  Nehéz óvodai beszoktatás
  Szobatisztasági és beszoktatási nehézség: amikor a bajok csõstül jönnek
  Traumatizáló repülõs nyaralás
  Még az unokaöccsétõl is fél
  A barátaimat szeretem, az óvó nénit nem!