Van egy 6 éves kislányom. A környezetünkben lakik egy kislány aki szellemi fogyatékossággal született és ez külsõleg is / arcán / látszik rajta.Kislányom annyira fél, retteg,tõle,hogy a beteg kislány lakhelye felé sem mehetük.Ez azért is jelent problémát, mert az ovoda, a bolt a beteg kislány lakhelye környékén van és napmint-nap többször kell elmennünk a környékükön. Probálom elmondani lányomnak, hogy sajnos vannak gyermekek akik sérülten születnek, de úgy látom, hogy nem sikerül benne a félelmet ezirányban feloldanom. Mivel próbálkozzam,mit mondjak neki, hogy ezt a félelmét sikerüljön enyhiteni ?
Válasz:
Ez a probléma sajnos nem egyedülálló, elég, ha csak körülnézünk néha jártunkban – keltünkben és megfigyeljük felnõtt (!) emberek döbbent, rémült arcát egy – egy sérült társuk láttán. Képzeljük el, ha még egy tapasztalt felnõttet is megráz egy fogyatékos ember látványa, mit érezhet egy óvodás gyermek, aki még igazán azt sem érti, mi az, hogy betegség, fogyatékosság. Úgy gondolom, a problémát értelmi helyett érzelmi síkon kell megközelíteni és a megoldást is ennek tükrében fogom megfogalmazni.
Kislányával való beszélgetései során próbáljon empátiát ébreszteni beteg, „ kicsit más „ társai iránt. Vesse fel a kérdést: „ - Te mit éreznél, ha kicsit más lennél, mint a többiek és ezért nem szeretnének Téged? … Biztosan a beteg kislány is szeretne valakivel játszani, de senki nem áll vele szóba… Én nagyon sajnálom, és Te?…” és így tovább.
Nem tudom, láttak-e olyan gyerekfilmet, amelynek egy ijesztõ, nem túl szép, ám annál jóságosabb alak a fõszereplõje. Ilyen pl. Shrek, a csúnyácska ogre, akinek jó szíve, kedvessége szinte megszépíti õt. Kiderül, hogy a belsõ jó tulajdonságok sokkal fontosabbak a küllemnél. Esetleg egy ilyen film nyomán vissza lehet térni a beteg kislány kérdéséhez is.
De hogy visszakanyarodjak a való élet problémájához, azt javaslom, nézegessenek olyan képeket, ahol fogyatékos embertársaink láthatók. (Ne túl ijesztõket!) Ezek kapcsán beszélgessenek arról, hogy ezeknek az embereknek is fontos, hogy szeressék õket, õk is olyanok, mint mi, esetleg kicsit máshogy néznek ki, kicsit máshogy viselkednek. Ettõl függetlenül õk is jó szívû, kedves emberek, akik barátokat szeretnének.
Találjon ki mesét, amelynek alaptörténete egy beteg, fogyatékos kislány, akivel összebarátkozik egy egészséges kislány. Nevük ne legyen azonos a valódi személyekével, így az Ön kislánya kívülállóként ítélheti meg a történetet. A mesében legyenek egymás segítségére a barátok, szerezzenek egymásnak örömöt. (Például: ha az egészséges kislány szomorú, beteg társa megvigasztalja, vagy pl.: rajzokat, hajtogatásokat készítenek egymásnak … stb.) Ennek nyomán esetleg felvetheti a kérdést: „- Mi lenne, ha mi is készítenénk valami ajándékot a szomszéd kislánynak? Szerintem nagyon örülne… „ vagy: „- Adjunk a beteg kislánynak ajándékba egy kedves, mosolygós köszönést!”
Ha gyermeke kezdetben nagyon tiltakozik, akkor ne erõltesse! Idõvel azonban lehet számítani a félelem és a távolságtartás csökkenésére.
Javaslom, hogyha lehetséges, próbálja néha olyan közösségbe vinni gyermekét, ahol együtt nevelik a fogyatékos és egészséges gyermekeket. Eleinte tanácsos lenne olyan testi fogyatékosok közé vinni, ahol a szellemi épség többé-kevésbé adva van. Ilyen körülmények között oldódhat gyermekében a feszültség és a fenntartás a fogyatékos társak iránt. Jótékony hatású lehet, ha módjuk van közelebbrõl megismerni egymást, esetleg együttjátszani.
Ha a fenti esemény probléma mentesen zajlott, meg lehet próbálni esetleg enyhén értelmi fogyatékos gyermekekkel is kapcsolatba kerülni.
A fenti látogatások hogyanját, valamint helyszínét érdemes olyan szakemberekkel egyeztetni, akik fogyatékos gyermekek intézményes fejlesztésével foglalkoznak. A velük való kapcsolat felvételhez adok az alábbiakban néhány címet, telefonszámot.
- Látásproblémás gyerekekkel foglalkozó intézmény:
Látásvizsgáló Országos Szakértõi és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ, 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 39., Tel: 343-9643 (Általános Iskola és Diákotthon).
- Hallásproblémákkal: Hallásvizsgáló Országos Szakértõi és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ, 1147 Budapest, Cinkotai út 125-137., telefon: 251-9545 (Általános Iskola és Diákotthon).
- Mozgásproblémákkal: Mozgásjavító Országos Szakértõi és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ, 1145 Budapest, Mexikói út 60., telefon: 220-6459.
- Értelmi fogyatékosságnál:
- az I., II., XI., XII., XX., XXI., XXII. Kerületben lakók részére az 1. Sz. Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértõi és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ, (1116 Budapest, Rácz László u. 73., telefon: 208-2295),
- a III., IV., VI., VII., XIII., XV., XVI. Kerületben lakók részére a 2. Sz. Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértõi és Rehabilitációs Bizottság (1134 Budapest, Janicsár u. 2., telefon: 340-9231),
- az V., VIII., IX., X., XIV., XVII., XVIII., XIX. Kerületben lakók részére a 3. Sz. Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértõi és Rehabilitációs Bizottság (1141 Budapest, Álmos vezér u. 46., telefon: 220-4842).
Remélem, a fentiekkel sikerül enyhíteni kislánya félelmeit és Õ is hamarosan elfogadja, hogy a beteg, fogyatékos ember is ugyanolyan jó barát lehet, mint egy egészséges.