Kedves Óvónõ!
Nagyobbik kisfiam '97. áprilisi születésû, tehát elvileg mehetne iskolába jövõ szeptemberben. Értelmes, okos gyerek, de mivel manapság, szinte minden gyereket "visszatartanak" nem tudjuk kezdjünk e iskolát keresgélni. Az óvodai vélemény csak javaslat lesz, a döntést nekünk, a szülõknek kell meghoznunk. A késõbbi iskolakedésnek eddig csak elõnyeirõl hallottam /"évnyertes" gyerekek/.A kérdésem az lenne, hogy
milyen hátránya származhat a gyereknek abból, ha túl késõn megy iskolába. Pl. valós probléma e, hogy unatkozni fog az
óvodában, iskolában az elsõ évben. Ezen
k1vül milyen érveket lehet felhozni a
másik oldalra, hogy dönteni tudjunk?
Köszönöm a válaszát elõre is.
P.G.
Válasz:
Kedves P.G.!
Az iskolakezdés kérdése valóban nagyon összetett probléma, nagy felelõsség a szülõknek errõl dönteni. Mindenek elõtt reális képet kell kapnunk a gyermek komplex fejlettségérõl. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy itt nem csak értelmi, hanem szociális és testi-fizikális vonatkozásban is meg kell közelítenünk a kérdést. A szociális fejlettséget mutatják pl. : milyen a gyermek közösségben betöltött szerepe, mennyire tud beilleszkedni, milyen társaihoz való viszonya, segítõkészsége, önállósága, kötelességtudata…stb. Testi fejlettség szempontjából: magassága, testsúlya, mozgáskoordinációja, fizikai ereje (elbírja-e majd az iskolatáskát) …stb. Ezen kérdésekben érdemes az óvodapedagógusok véleményét is kikérni.
Fontos még végiggondolni, hogy a gyermek mennyire játékos, hiszen az iskolai életben a legfõbb tevékenység már nem a játék lesz, hanem a tanulás. Ha a túlzott játékosság miatt kötelességeit háttérbe szorítja, állandó frusztráltság, kudarcélmények sorozata érheti a gyermeket. Kedve pillanatokon belül elmehet a tanulástól. Ebbõl a szempontból tehát érdemes nagyon elgondolkodni a plussz egy év óvodán.
Elõfordulhat azonban olyan eset is, amikor a gyermek már érzi magában a késztetést az iskolakezdéshez és szívesen, örömmel vetné bele magát ebbe az újfajta életbe. Ilyenkor állandóan iskolásat játszik, szívesen foglalkozik „iskolai” feladatokkal, munkalapok kitöltögetésével, képes hosszabb idõn keresztül helyhez kötött feladatokat végezni, elmélyült tevékenységre képes…stb. Ilyenkor nem szabad még egy évet ráerõltetni, mert az iskolában valóban unatkozna majd.
Javaslom, hogy a fentiek tükrében gondolják végig a kérdést, ill. egyeztessenek az óvónõkkel a továbbiakról.