Kedves Óvónõ!
Már a múltkor is segített problémám megoldásában, amely bölcsõdés kisfiammal volt kapcsolatos (õ nem akar aludni a bölcsõdében). Mostanában nem panaszkodnak annyit rá a gondozónõk, illetve az a kettõ, aki mindig panaszkodik miatta, viszont a csoportvezetõ dadus félrevont valamelyik nap, hogy lesz egy egynapos megfigyelés a bölcsõdei csoportban, és ha lehet, aznap ne vigyem a gyereket bölcsõdébe, mert rontana a megítélésükön, ha a gyerek ott van, és hogy ez maradjon köztünk. Azt mondtam rendben van, de nagyon kiakadtam. Tényleg ilyen komoly baj lenne a gyerekkel? Szerintem eleven, de nem kezelhetetlen. Én is tanár vagyok, és nem jutott volna eszembe, hogy óralátogatás alkalmával a "problémás" gyerekeket kitiltsam a csoportból. Kolléganõm azt mondja, hogy ha ilyet kérnek, akkor sürgõsen hozzam el onnan a gyereket, mert ha ennyire nem bíznak a gondozónõk a saját kompetenciájukban, akkor a gyerek nincsen biztonságban.
Mit tegyek? A környéken nincsen másik bölcsi, és bár a kisfiam most lesz három oviba szeptemberig nem akartam iratni, és még nem is szobatiszta. Régen én is az elvek embere voltam és rájuk borítottam volna az asztalt, de most a kisfiamról van szó, akit mindaddig meg tudok védeni mindentõl, amíg látom, de ha otthagyom, onnantól már nem.
Feltett szándékom, hogy a gyereket megnézetem, nem hiperaktív-e, már tettem is lépéseket ez ügyben, de ezt csak három éves kor után vizsgálják és õ csak most lesz három.
Kétségbeesésem tárgya pedig az, hogy ha a gyerekkel már bölcsiben is ilyen komoly gondok vannak, mi lesz az iskolarendszer következõ elemeivel????
Tanácsát elõre is köszönöm és további jó munkát kívánok:
Orsi
Válasz:
Kedves Orsi!
Meg kell, hogy mondjam, levele nagyon megdöbbentett. Felmerül bennem a kérdés, hogy amikor a gondozónõk nincsenek külsõ kontroll alatt (vezetõi megfigyelés alatt), olyankor vajon hogyan és milyen eszközökkel fegyelmezik a kisfiút. Feltételezem, hogy az alkalmazott "nevelõi eljárások" nem kifejezetten demokratikusak és követendõek, ha azokat nem merik felvállalni mások elõtt. Meggyõzõdésem ugyanis, hogy nem a gyermek negatív megnyilvánulásai rontanák a csoport megítélését, hanem az a tény, hogy a gondozónõk nem tudják kezelni azokat.
Javaslom, hogy mondja el a gondozónõknek, hogy Önt ez az eset mennyire bántja és úgy érzi, ezt máshogy is el lehetett volna intézni. Nem árt megemlíteni, - akár saját pedagógiai tapasztalataira is hivatkozva, - hogy a megfigyelést végzõ személy nyilván nem csak arra kíváncsi ilyenkor, amit bátran kitennénk a kirakatba is, hanem arra is, hogy az esetleges probléma helyzeteket hogyan oldjuk meg. Mindenki számára természetes, hogy ahány gyermek, annyi különbözõ kis személyiség, különbözõ vérmérséklettel. Ez a gyermekekkel való foglalkozás varázsa…
Nem vagyok benne biztos, hogy gyermeke valóban annyira problémás lenne, mint azt a gondozónõk állítják, sokkal inkább azt érzem az Önök esetében, hogy kisfiát valamiért beskatulyázták a "rossz gyerekek" közé. A nevelõk negatív hozzáállása pedig további ellenállást vált ki a gyermekbõl, ill. elõbb-utóbb már tudat alatt is meg akar felelni ennek a "címnek".
Úgy gondolom és merem remélni, hogy az óvodába kerüléssel megoldódik problémájuk, addig is kitartás!