Enesza kislánya nagyon vágyott az óvodába, ám amikor az elkezdõdött, váratlan problémák léptek fel. A kislány egyre inkább elzárkózik az ovitól, s az óvó néni látszólag nem sokat tesz a gyermek megnyugtatásáért.
Kedves Óvónõ!
Kislányom szeptember 1-jén kezdte az óvodát. Kisebb testvérével gyesen vagyok, de emellett dolgozom is. Kislányunkat úgy gondoltuk, majd csak jövõ szeptemberben íratjuk be az óvodába, de õ már idén el akarta kezdeni, minden nap az óvodáról beszélt és nagyon várta, hogy járhasson oviba, ezért beírattuk. Sajnos azonban az óvoda nem tetszik neki. Minden nap sír, nem akar menni, és amikor itthon vagyunk is, percenként kérdezgeti, hogy mikor megyünk érte. Kislányunkra egyáltalán nem jellemzõ ez a viselkedés. Nagyon nyitott, munkámból adódóan (református lelkész vagyok) sok emberrel (felnõttel, gyerekkel egyaránt) találkozik, soha nem okoz neki gondot a kommunikáció, nem fél senkitõl, könnyen ismerkedik. Egyébként nagyon szeretetéhes kislány, azt szereti, ha kedvesek vele- na de ki nem? az óvónéni viszont elég közömbös. Nem az a tipikus mosolygós, "szeretgetõs" óvónéni. Szóval nem tudom mi okozza a gondot, a kislányt ismerve nem csupán a tõlünk való elszakadás. Nem tudom mi tévõ legyek, meddig várjak, hogy beszokjon, mi az a határ amikor lépnem kell. És ha lépek, mit lépjek? Szeretném, ha a gyermekem szeretne oviba járni, úgy, ahogyan vágyott rá néhány hónappal ezelõtt. Tisztelettel várom válaszát! Enesza
Válasz:
Kedves Levélíró!
Hasznos lenne egy fogadó óra keretében beszélgetni, elbeszélgetni az érintett óvónõvel, s megkérdezni, õ miként vélekedik kislányuk beszoktatásáról. Mik a tapasztalatai, õ miben látja a sírás és az óvodától való merev elzárkózás okát? Kérdezzen rá, az óvónõ hogyan, miként próbálja átsegíteni gyermekét e nehéz idõszakon? Mit és hogyan tesz a kislány megnyugtatása érdekében?
Mondja el ugyanakkor Ön is szülõi tapasztalatait gyermekérõl, ossza meg a pedagógussal, Ön hogyan és miként tudja megnyugtatni a kislányt. Mondja el az óvónõnek, hogy gyermeke érzékeny lelkû emberke, akinek nagyon fontos, hogy a felnõtt minden szavával, mozdulatával, gesztusaival kimutassa felé szeretetét. Elõbbeik alapos átbeszélése nyomán joggal várható, hogy a pedagógus kissé empatikusabb lesz gyermekével a továbbiakban.