Szilvi 4 éves kisfia - költözködés miatt - új óvodába került. A beilleszkedés azonban nem megy zökkenõmentesen, gyermekét sokkal inkább a lányok, mint a fiúk fogadták be maguk közé. A gyermek azonban a fiúkkal is szeretne szorosabb barátságot kialakítani...
Tisztelt Óvónõ!
Kisfiam 4 éves, elköltöztünk, ezért 4 hónapja új oviba jár. A csoportjukban nagyon kevés fiú van ( 25-bõl 8 fiú van). A kisfiam a lányokkal szokott játszani, mert a fiúk nem játszanak vele. Az óvónõ azt mondta, hogy nem tud a fiúk közé beilleszkedni. Sajnos meg van engedve kisebb játékok bevitele és mivel a fiamnak nincs olyan játéka ( nem tudunk neki minden drága játékot megvenni ), nem is játszanak vele. Szerintem a fiam nagyon érzékeny, barátkozós, kiegyensúlyozott gyerek és a lányokkal nagyon jól eljátszik. A régi óviban nem volt ilyen gond, ott fiúkkal is játszott, bár ott több fiú volt a csoportban, mint lány. A másik dolog, hogy a fiam sokat volt beteg amióta az új óviba jár, sokat hiányzott. Mivel nem verekedõs, van, hogy a lányok védik meg. Biztos zavarja, hogy a fiúk nem játszanak vele, mert itthon szokta is mondani. Úgy látom, hogy az óvónõk nem sok mindent tesznek azért, hogy befogadják a fiúk. Mit lehetne tenni? Egyáltalán baj az, ha a lányokkal barátkozik? Nem gond az, hogy ilyen kevés a fiú a csoportban? Egyébként szeret járni az óviba. Segítségét elõre is köszönöm! Üdvözlettel: Szilvi
Válasz:
Kedves Szilvi!
Mivel kisfia meglehetõsen sokat hiányzott az új óvodából, így kevés lehetõsége volt arra, hogy alaposabban megismerje társait, így a többi fiút is. Soraiból úgy tûnik, a kislányok kicsit anyáskodnak a fiúcska felett, oltalmazzák, védik õt minden sérelemtõl. Ez nagyon kedves gesztus részükrõl, de mint írja, gyermeke már szeretne a "keményebb maghoz" (fiúkhoz) is csatlakozni.
Kérdezzen rá az óvónõknél, melyik fiúk nyitottak gyermeke baráti közeledésére, és azokkal próbálják kicsit szorosabbra fûzni a barátságot. (Feltételezhetõen nem mindegyikük egyformán, teljes mértékben elutasító kisfiával) Kérje meg az óvónõket, õk is segítsék gyermekét a társas kapcsolatok megtámogatásával. Gondolok itt pl. arra, hogy ha fiús szerepjátékot kezdeményeznek a pedagógusok és ebben remélhetõleg õk maguk is részt vesznek a gyerekekkel, akkor a szereposztásban kisfia is kapjon valamiféle hangsúlyos szerepet. A játék hevében aztán önkéntelenül is egyre jobban megismerik, befogadják a fiúcskát a többiek.
Ha idõközben akad egy-két fiú barát, hasznos lehet, ha a társas kapcsolatok további megerõsítése érdekében szerveznek néhány óvodán kívüli közös tevékenységet. (Ez lehet akár egy közös játszótéri játék, ...stb.) A lényeg, hogy gyermekének minél több lehetõsége nyíljon megismerkedni, összekovácsolódni a többi fiúval.