Kedves Óvónő!
Két kisfiam van: kisebbik 10 hónapos, nagyobbik 2 és 1/2 éves. Eddig úgy áll, hogy a nagyobbik szeptembertől megy az oviba.Mivel itthon leszek a tesójával, ezért nyugodt,a kisfiú igényeihez maximálisan alkalmazkodó beszoktatási folyamatot tervezek.(hiszen előreláthatóan semmiféle határidő nem fog minket sürgetni..)Andris még csak kb 20-25 szót mond (azoknak is leggyakrabban csak az első szótagját).Több helyről hallom, hogy a "kétnyelvű" babáknál -nálunk francia-magyar a felállás-,mint ő igen gyakori a beszédfejlődés időbeli kicsúszása..emiatt egyelőre nem aggódom..Az lenne a kérdésem, hogy a beszéd késése miatt kerülhet-e hátrányba lelki téren az óvodában (s ezért esetleg várjunk még egy picit az óvodakezdéssel), vagy éppenhogy motiváló hatás jelenkezhet látva kortársai "kommunikációs előnyét"?
Másik szintén az óvodakezdéssel kapcsolatos kérdésem, hogy mit gondol a "vegyes csoport"-ról? Több helyről hallom, hogy piciként (éppencsak 3 évesként) inkább ún."mini"csoportba íratják a picit, hogy véletlenül se sérüljön a "nagyobbacskáktól"?!?Én ezt egy picit furcsállom, hiszen talán nem pont a "szocializációs" fejlesztést köszönhetjük -sok-sok egyéb felbecsülhetelen értékközvetítés mellett- az óvodának? Mindenesetre ahova ő megy, falusi óvoda révén összesen 2 csoport van: a "kicsik" és a "középsősök" együtt vannak. Adódhat-e ebből hátránya (mármint, hogy nem egészen 3 évesként s arányaiban a többiekhez képest kicsi szókinccsel kezdi az ovit), vagy ha adódik is ebből gond az előnyök sora mellett ez eltörpül? Előre is köszönöm válaszát
Válasz:
Tisztelt Levélíró!
Első kérdésére válaszolván úgy vélem, a gyermek beszédfejlődését mindenképpen pozitív irányba fogja befolyásolni az óvodai élet. Ott kénytelen lesz babanyelvétől megválva, mindenki számára érthető módon kifejezésre juttatni gondolatait, kívánságait, mert csak így tud adekvált választ és reakciót kapni környezetétől. Mindemellett azért hasznosnak tartanám logopédus szakvéleményét is kikérni a megkésett beszédfejlődés okának teljes tisztázása érdekében!
A vegyes és a homogén csoportösszetétellel kapcsolatos véleményemről és annak miértjéről számos korábbi válaszomban olvashat, dióhéjban csak annyit: természetesen mindkettőnek megvan a maga előnye, ill. hátránya, ám összességében jómagam inkább a homogén csoportot pártolom. Az Ön által említett vegyes összetétel nem a hagyományos értelemben vett teljesen vegyes korosztályt takarja (t.i: 3-6-7 évesek), mivel csak kis - középsős gyerekek járnak oda. Úgy vélem, ez a felállás ideális lehet gyermeke számára.