Az óvodás és kisiskolás foglalkoztató füzetek visszatérQ feladatai közé tartozik, mik a nyári, öszi gyümölcsök, hónapok, ünnepek. Nyári hónapok közé kell sorolnunk a június-augusztus-szeptembert, noha naptárilag csak június végén, 21-én köszönt be a nyár. A szeptemberi iskolakezdés sem ösz még, bár mindenki annak nevezi. A Mikulás is szánon érkezik, pedig a tél hivatalosan csak december végén kezdödik, és március 15-e sem tavaszi ünnep, hiszen naptárilag akkor még tél van.
Hogyan beszélgessek tehát az évszakokról óvodás gyermekeimmel, és milyen szempontok szerint soroljam be a gyümölcsöket a nyári vagy öszi kategóriába, mikor ugyanannak a gyümölcsnek lehet korai és kései fajtája? A feladatok megfogalmazása általában kategorikus: karikázd be, szinezd ki, jelöld meg, és nem hagy teret az "igy is igaz, úgy is igaz" vagy "lehet ez is, az is" válaszoknak, a megoldókulcs egyetlen megoldást fog elfogadni. Létezik-e valami egységes, hivatalos tananyag, útmutatás, amit egyaránt követ minden óvoda és iskola?
Válaszát elQre is köszönöm, és sok boldogságot kivánok Kisbabája születése alkalmából.
Válasz:
Kedves Levélíró!
Mindenek elõtt szeretném megköszönni gyermekem születésével kapcsolatos jókívánságait!
Kérdésére válaszolván: mivel az óvodás gyermek gondolkodásmódja még egyértelmû kategorizálást kíván , így számára meglehetõsen nehezen feldolgozható lenne az "így is igaz, úgy is igaz" megfogalmazás. Mivel az ilyen korú gyermekek még egyelõre csak "nagyban" tudnak gondolkodni, így az évszakon (hónapon) belüli további felosztásokat (t.i. naptári napok, pl. : júnis 21-e) még nem értik meg. Ezért csak összezavarodnának, ha egy ilyen, számukra érthetetlen megközelítést taglalnánk nekik, majd ennek okán konstatálnánk: a Mikulás valójában nem télen jön, hanem õsszel ...stb.
Higgye el, a pontosabb információk elsajátításának is eljön majd az ideje, addig is törekedjünk a világos, könnyen feldolgozható ismeretanyag átadására.