Virág aggódva tapasztalja, hogy 3 éves kisfiát nem olyan jellegû tevékenységek kötik le, mint kortársait, és figyelme sem elég tartós, elmélyült.
Kisfiam januárban lesz 3 éves. Számunkra úgy tûnik, nem egy átlagos gyermek. 2 éves kora óta ismeri az ABC-ét, számokat, 2 nyelven beszél.
Azonban egyedül nem hajlandó magát elfoglalni, az ovónõk szerint koncentrációs zavarai vannak, figyelmét nem köti le szinte semmi pár percnél tovább. Az oviban dobálózik, és kiharcolja ott is, hogy csak vele foglalkozzanak. A korosztályának megfelelõ játékok nem érdeklik, nem fûz gyöngyöt, nem érdekli a puzzle, mese. Egy fogaskereket azonban össze tud rakni, a 6 éveseknek való számítógépprogramokat 2 hét alatt megtanulta,és már az se érdekli. Az ovónõk arról is panaszkodnak, hogy a gyerek sokmindent nem akar csinálni, vagy nem érti amit elvárnak tõle...
Születése óta úgymond pörgõ gyerek. Itthon is percenként mással foglalkozik. Sokat olvastam már a hyperaktivitásról, és reménykedem, hogy fiam nem lesz az. A kérdésem az lenne, hogy forduljunk e szakemberhez, és tud e Ön ajánlani apró trükköket, hogy mivel is tudnám segíteni,hogy valami lekösse hosszabban a figyelmét, megtanuljon koncentrálni. Már most azon rágódom,hogy mi lesz így a suliban, hiszen ott nem állhat majd fel óra közepén,mert neki unalmas a tananyag....
Válaszát elõre is köszönöm!
Tisztelettel, Virág
Válasz:
Kedves Virág!
Hogy az elején kezdjem a dolgokat, egy 3 éves gyermek még életkorából adódóan nem képes a fogalmi gondolkodásra, amely az ABC vagy a számok és az azokkal szorosan összefüggõ mennyiségi fogalmak valódi ismeretét jelentené. Ennek ellenére elképzelhetõ, hogy ráismer a számok, betûk formai jellegzetességére és így felismeri azokat, ám ebbõl messzemenõ következtetéseket levonni nem szabad, ez még nem egyenlõ azok valódi ismeretével.
Az életkornak megfelelõ játéktevékenységek nem csak arra szolgálnak, hogy lekössék a gyereket és "ellegyen vele" egy darabig, annál sokkal mélyebb jelentõségük van. (Tapasztalatokat, ismereteket szerez szûkebb és tágabb környezetérõl általuk, valamint elõsegítik a szociális fejlõdést pl. a társas kapcsolatok terén.) Önnek teljesen igaza van, ezeket a játéktevékenységeket fel kell fedeztetni, meg kell szerettetni azokkal a gyerekekkel is, akik ezidáig kevesebb érdeklõdést mutattak ezek irányába. A kérdés csak az, hogyan?
A válaszom: a gyermek alapvetõ érdeklõdési köréhez alkalmazkodva, így õ is kedvet kap a korának megfelelõ játéktevékenységekre is.
Nem szereti a meséket, barkácsolást, de odavan a fogaskerekekért? Biztos vagyok benne, hogy ellenállhatatlan lesz számára egy autószerelõs szerepjáték kis játék szerszámkészlettel, vagy olyan építõjáték, ahol szárnyaló fantáziájának és logikus gondolkodásának teret adva barkácsolhat, ill. egyéb kreatív tevékenységeket végezhet. Az alábbiakban ajánlok Önnek néhány ilyen játékot, melyek akár karácsonyi ajándéknak is kiválóak lehetnek:
Utolsóként olyan barkács tevékenységre ösztönzõ játékot ajánlottam, melyet azok a kisfiúk is örömmel kipróbálnak, akik egyébként nem szeretnek festeni, rajzolni, barkácsolni.
Végül, de nem utolsó sorban egy figyelemfejlesztést kiemelten célzó, nemzetközileg ismert és elismert játékcsaládot szeretnék ajánlani Önnek, mely jelentõsen hozzásegíti kisfiát a tartós, elmélyült figyelem aktív fejlõdéséhez.