Gyermeksziget
gyermeknevelés
  Az ovira nem akar emlékezni
  Miért ne vihetne fegyvert az oviba?
  Ne beszéljünk róla! Cselekedjünk!
  Agresszor a csoportban
  Sokszor sírva rohannék ki a terembõl
  Önállóság vagy önállóságra törekvés?
  Agresszív 3 éves
  Agresszió 13 hónapos korban
  Agresszió, meg nem értés a bölcsiben
  Agresszív óvodavezetõ
Fejlesztõpedagógus válaszol
  Fejlesztõpedagógus válaszol
Óvónõ válaszol
  egészségvédelem
  óvodai napirend
  gyermeknevelés
  gyermeki félelmek
  ábrázoló tevékenység
  óvodán belüli feszültségek
  beszoktatás
  balkezesség
  válás a családban
  óvodai ünnepek
  óvodai tevékenységek
  gyermekirodalom
  szobatisztaság
  testvérek
  óvodai beíratás
  csoportösszetétel
  egyéb
  iskolába lépés
  beszédfejlõdés
Szülõk egymás közt
  Fogyatékkal élõ gyermekek
  Alternatív pedagógia
  Nevelési kérdések
  Ikrek
  Gyermekirodalom
  Csoportösszetétel
  Fejlõdési rendellenességek
  Egyéb
  Segítségkérés
  Szavazási témák - vitafórum
  Iskolakezdés
  Óvodakezdés
  Külföldön nevelem gyermekem
  Oviinfo
  Betegség
  Szobatisztaság
  Suliinfo
  Autizmus
  Utazás
  Nyaralás
  Tábor
  Bölcsõde
Munka - Állás
  Hirdetés kiemelés
  Babysitter
  Babysitter külföld
  Babysittert keres
  Babysittert keres külföld
  Pedagógus állást keres
  Pedagógusi állások
  Óvodapedagógusi állások
  Dajka állást keres
  Dajka állások
  Nyelvtanár állást keres
  Nyelvtanári állások
  Óraadó, korrepetáló munkát keres
  Óraadó, korrepetáló munkák
  Egyéb munkát keres
  Egyéb munkák
  Mielõtt babysittert választana...
  Hirdetési etikett
Alkoss velünk!
  Farsangi jelmezek
  Húsvét
  Anyáknapja
  Mikulás
  Karácsonyi ötletek
  Dekoráció
Képeslap küldés
  Szemünk fénye
  Szeretet üzenet
  Bocsánat
  Ünnepek
  Anyák napi képeslap
  Mikulás képeslap
  Karácsonyi képeslap
  Újévi képeslap
  Valentin napi képeslap
  Húsvéti képeslap
  Tavaszi képeslap
  Vicces


Kérdezni szeretnék

Sokszor sírva rohannék ki a terembõl (2014-03-02 20:20:15)

gyermeknevelés

Így panaszkodik a szakmáját két éve gyakorló óvónéni. Ahogy õ fogalmaz: a gyerekek nagyon erõs személyiségûek, sokszor durvák, agresszívek. Áldatlan állapot kezd körvonalazódni a közösségben. Mit lehet tenni?

Tisztelt óvodapedagógus!
Második éve vagyok gyakorló óvodapedagógus. Nagyon erõs személyiségû gyermekek járnak a csoportomba. Minden erõfeszítésem ellenére sem figyelnek rám. Igyekszek változatos érdekes tevékenységeket tartani, de sokszor mintha ott se lennék. Kéréseim hatástalanok. Nem csak nehéz, de szinte lehetetlen fenntartani a figyelmüket. Szabad játék idején sok a verekedés a konfliktus. A verekedések nagyon eldurvulnak, sokszor kell közbeavatkozni. Ilyenkor a bocsánatkérést kérem a gyerektõl és kérem, hagyja a társát, ne piszkálja. Gyakran fordul elõ az is, hogy ha éppen kívül van a játékon, akkor csak a másik bosszantásában leli örömét. Az egyik fiú nagyon durva, volt már olyan is, hogy irányomban is agresszivitást mutatott. Ennél fogva nem is igazán tud kialakulni az egymás közötti egészséges vezetõ és alárendelt szerep a játék során, hiszen nagyon erõsen üti a társait ellenszegülésük legkisebb megnyilvánulására, gyakran még az sem kell hozzá. (Számomra az is rejtély miért is játszanak így vele?) Az ha megkérem üljön le a gondolkodó székre, mert nem cselekszik helyesen még inkább felpaprikázza és elszalad, szólásra nem áll meg, nehéz leállítani. Ez nem tesz jót a többieknek sem mert így a eltanulják tõle ezt a viselkedést, már több követõ akad, akik hasonlóan viselkednek. Tehetetlennek érzem magam, a higgadt rezzenéstelen megnyilvánulást egyre nehezebb fenntartani magamon. Legszívesebben a kergetõzések és hasztalan kérések helyett kirohannék sírva. Nagyon sok fejtörést okoz számomra ez a helyzet, hiszen csak egyre rosszabbodni látom. A szülõk közremûködõek látszólag, de valahogy nem érzem ezt õszintének.Magam eleinte nem említettem a problémámat a gyermekükkel, de ez már nem tartható. Mióta elmondtam a gondot, inkább engem hibáztatnak.Kérem tanácsát, hogy ilyen szinte csoportszintû problémával miképpen birkózhatnék meg. Köszönöm elõre is a tanácsát. Tisztelettel: "Mit tegyek?"

Válasz:

Kedves Kolléganõ!

Engedd meg, hogy kollégaként tegezõdve folytassam a levelem!
Soraidból azt érzem, inkább a (talán túlzottan is) engedékeny, ám a kimondottan szeretetteljes, türelmes pedagógiai attitûdöt képviseled. Utóbbival nagyon egyetértek, hiszen a gyerekekhez csak a szívükön keresztül vezet az út. Az engedékeny, (kissé talán liberális?) nevelõi stílust viszont nem tartom jónak, mert, ahogy mondani szokás, a gyerekek könnyen az ember „fejére nõnek“. Néhány gyerek ezt gyengeségként értékelheti, amire azonnal le is csapnak. Ne engedd, hogy elharapódzanak az indulatok! Fontos: az elõbb elmondottakkal véletlenül sem diktatórikus, sokkal inkább demokratikus irányt javasolok! Ez viszont kölcsönös tiszteleten, szereteten, megbecsülésen kell, hogy alapuljon! Joggal várod el mindezt, hiszen minden jel szerint te is hasonlóan állsz a gyerekekhez.
Mit is jelent mindez a gyakorlatban? Ha foglalkozást kezdeményezel, adj a „fõkolomposoknak“ fontos megbízatást, ami leköti figyelmüket, felelõsnek és fontosnak érezhetik magukat általa. Pl: tornánál segítsen elõkészíteni az eszközöket, mert õ „olyan erõs“, ...stb. Az agresszív gyereknél a felelõs megbízatás külön is fontos, így anélkül terelheted a helyes útra, hogy õ ennek tudatában lenne. Pl: Ma béke-nagykövetet fogok választani, aki egész nap figyelheti, ki viselkedik helyesen. /Ki más is lenne erre alkalmasabb, mint a mindig verekedõs fiú? :) / Aki rendes, annak pici papír-szívecskéket oszthat. Meglátjuk, nap végére kinek gyûlik össze a legtöbb szívecskéje? Reményeim szerint ez a pozíció olyan magatartást vált ki a fiúból, hogy nap végén már õ maga is kaphat papír-szívecskét. :) Ha ez beválik, állandó megbízatás is lehet a béke-nagykövetbõl.
Elõbbieken túl segíthet még, ha büntetés helyett inkább jutalom-megvonást alkalmazol (a papír-szívecskék erre is megfelelnek), ill. hasznosak lehetnek még a különbözõ szituációs játékok. Tartsatok gyerek-színházat, ahol a csoport életében elõforduló konfliktusokat játsszátok el! Fontos, hogy itt sohase vonj párhuzamot játék és valóság között, azaz ne érezzék személyeskedésnek a játékot!

Kívánom, hogy fentiekkel mielõbb oldódjanak meg problémáid, ill. kívánok az eddigiekhez hasonló türelmet, szeretetteljes odafordulást és persze kitartást! Nincs könnyû dolgod, de a lehetséges sikerélmény, hidd el, kárpótolhat mindezért!

Üdvözlettel: Presserné Vér Katalin
Szaktanácsadó óvónõ


<< Önállóság vagy önállóságra törekvés?

gyermeknevelés

Agresszor a csoportban >>

<< Óvodában mintagyerek, de...Pelenkás a gyerekem, elutasíthatják emiatt az oviból? >>

OVI.HU
KIEMELT HIRDETÉS
  Babinszki Máté
(Óraadó, korrepetáló munkát keres)
Budapest
0
3000 Ft/45 perc
  Katalin
(Babysitter)
Budapest, 1, 2, 3, kerület szentendre
bármior, akér hétvégén is
  Budaörsi Csillagfürt Óvoda
(Pedagógusi állást kínál)
Budaörs
óvodapedagógus
Pedagógus életpályamodell alapján
  Andrea
(Babysittert keres )
Budapest, 17. kerület
Alkalmanként
  Móki Ház családi bölcsi
(Dajka állást kínál)
Budapest
dajka, kisgyermeknevelő
megegyezés szerint
Forum
  Nehezen kezelhetõ gyermek
  Szülői vélemények zuglói általános iskolákról....
  tapasztalatok a Waldorf-pedagógiával
  Asperger szindróma
  Autista óvóda
  Két tannyelvû általános iskola
  Franciaorszagban élek
  Autista a gyerkőc?
  Ovikeresés
  Figyelemzavar - hiperaktivitás
  Miért nincs iskolaelõkészítõ osztály?
  külföldi ovik
  Magán vagy állami??
  meleg allergia
  mit tegyek még?
  HIRSCHSPRUNG-BETEGSÉG
  A mese hatása a gyermekekre
  Gyermekpszichológus
  konyvek kulfoldre
  Óbudán keresek iskolát
  Ikrek
  Milyen iskolaba jarjon?
  Fóti Montessori óvoda
  Montessori iskolát keresek!
  Kamaraerdei Kerekerdő ovi
  Ismét váltsak vagy maradjunk?
  vírusos szemölcs
  Autista a gyerek vagy nem autista?
  Karai Pistike a Naplóból
  iskola
Óvónõ válaszol
  Kistesó érkezik: család vagy óvodakezdés?
  Kisfiam retteg a szakállas bácsitól!
  Diszlexia, diszgráfia: óvodásnál miért nem állapítják meg?
  Nehéz óvodai beszoktatás
  Szobatisztasági és beszoktatási nehézség: amikor a bajok csõstül jönnek
  Traumatizáló repülõs nyaralás
  Még az unokaöccsétõl is fél
  A barátaimat szeretem, az óvó nénit nem!
  Beszoktatás: a gyerek nem érett az óvodára?
  Menjen vagy maradjon? A szülõk dilemmája az iskolakezdésrõl
  Szeretem az ovit és szeretem a kistesómat!
  Iskolaérettség: a döntés joga csak az óvónõé?
  Hirtelen fordulat: mégiscsak küldjük suliba?
  Fékevesztett feszültségek
  Muszáj beíratnom az iskolába?
  Retteg a zajoktól
  Az ovira nem akar emlékezni
  Kerüli a gyerektársaságot
  Okos, ügyes, de zárkózott
  Óvodaköteles vagy sem?
  Anya, ne hagyj itt!
  Elkezdjem a munkát vagy sem?
  Társas magány a vegyes csoportban
  Nem barátkozik senkivel
  Átlagon felüli gyermek: hogyan támogassuk?
  Óvodai visszaszoktatás
  Van helyünk, de nem a körzetes oviban...
  Agresszíven játszik? Vagy csak fiúsan ?
  Burkolt üzenet: Rám is figyeljetek!
  Új óvónõ: új élet az oviban