Harom honapja nem jelentkeztem, de most ismet velemenyet szeretnem kerni Isabel lanyommal kapcsolatban. A tema: Isa nem hallgat az ovonokre, azt csinal amit o akar. En vagyok az elso aki bevallja hogy a problema valoban fennall. A helyzet az viszont hogy ket nevelesi forma all egymassal szemben.
En megkerem hogy csinaljon valamit, de felvazolom hogy utana mi van. Most elobb elmegyunk bevasarolni, es ha Isa egyuttmukodik, akkor utana jatszunk stb. Most felszedjuk a jatekokat, utana mehet biciklizni. Ha nem csinalja, szamolunk haromig, es ha akkor sem, akkor kovetkezmenye van a dolognak, ami valami jo megvonasat jelenti. Az esetek 99%-aban addig el sem jutunk. Vacsorakor neha fogom magam, felsegitem a foldrol, elkiserem kezet mosni, utana az asztalhoz terelem. Vita nelkul megvan az asztalhoz ules.
Az ovodaban 1. Nem lehet (allitolag) megvonni semmit a gyerektol, 2. 20 gyerek mellett nem tudnak egyedul foglalkozni Isabel nemakaromsagaval. Ha nem akar reggelizni barhogy konyorognek, felrojak neki hogy nem hallgatott rajuk. Ha nem jon foglalkozasra, szolnak neki megegyszer, es utana kozlik hogy a gyerek nem hallgat rajuk. Ha nem eszi az ebedet, valogat. (Edesanyam amikor Isara vigyazott, folyton konyorgott neki, amit gyorsan megkertem hogy hagyjon abba, mert nyilvanvaloan nem hasznalt, es csak feszultseg lett belole).
A gyerek nem erzi ugy hogy o engedetlen, es higgye el nekem, kedves ovoneni, Isa tudja mikor csinal rosszat. Ez viszont azt jelenti hogy nem tudatositjak benne elegge hogy a viselkedese nem helyenvalo. Ez gond. Ha en mondom neki hogy a Ms. Naomi azt mondta hogy Isa nem hallgat ra, megbantom a lelkivilagat (amivel semmi gond nincs, kibirjuk), de latszik hogy o nem erezte ugy! Folyton azt nezi hogy az emberek szomoruak, mergesek, vagy boldogok. Es az nagyon szamit neki. Ugyhogy ha nem erzekeli hogy valaki nem elegedett vele, akkor o ugy veszi minden rendben van.
En tudom hogy nem tudnak ugy foglalkozni vele mint en egyedul otthon, es vannak megszoritasaik abban hogy mit csinalhatnak vele, de muszaj nekem alkalmazkodni az o modszerukhoz? Ha nem engednek ki jatszani ket delutan egymasutan mert nem csinalt meg valamit, fogadok hogy ugy csinalna a dolgat mint a kisangyal. De ezt allitolag nem lehet.
Nekem kell most 100%-ban alkalmazkodnom? Es ha raszoritom az o modszerukere a rendelkezesemra allo idoben, kivel szurok en ki igazan? Nagyon nehez egy ilyen valtast megcsinalni ha az embernek amugy is csak napi harom es fel oraja van a gyerekkel plusz a hetvege. Es en szeretek vele kirandulni, muzeumba menni, ocenahoz menni………..ha letiltom, ismet kerdezem, ki jar rosszul? Mindkettonk. En mar javasoltam technikakat az ovononek, dolgokat amit en csinalok Isaval. Szerintem nem hasznaljak. A csoportban egyre tobb gyerek van, penteken allergiaoltas utan delelott tizkor becsattogtunk es kb 18 gyerek volt a teremben. A szabalyok szerint egy tanar max 10 gyerekre vigyazhat. Ami nagyon sok. Marmint a gyerek, ha ha ha.
On szerint mit tegyek? Amig Isa nem erzi hogy valamit rosszul csinal, addig en otthon mondhatom neki napestig, nem fog hasznalni. Ha szigorubbra veszem a kezelest, akkor meg folyton csatazni fogunk harom honapig. Ha ez kell, akkor ezt teszem. Van kozeput?
Meg annyit, hogy Tegnap kezdte az ovasasorakat, kulon foglalkozas egyedul 20 perc hetente haromszor az ovonovel. Ott es akkor es addig semmi gond nem volt vele!
Tisztelettel varom velemenyet, eddig mindig sokat segitett. Az agyam kisul ha megegyszer kozlik hogy a gyerek nem hallgat rajuk. Tisztelettel:
Muranyi Eszter
Válasz:
Kedves Eszter!
Mindenek előtt, mielőtt kérdésére válaszolnék engedje meg, hogy megköszönjem a csodálatos fotókat Isáról! Gratulálok gyönyörű, kedves arcú kislányához!
Kérdésére térvén sorai alapján úgy látom, a szóban forgó engedetlenség nem is annyira fegyelmezetlenség, hiszen szinte nincs olyan gyerek, akinél ezek a gondok elő ne jönnének hébe-hóba. Nem eszik? Lehet, hogy nem éhes, de az is előfordulhat, hogy egy kiszemelt játék máris érdekesebbnek és vonzóbbnak tűnik számára, mint az étkezés. Hogy mit tennék én ebben az esetben? Néhány szóval játékossá varázsolnám a reggelizést, ebédelést. Ha pl. nem eszi a zsömlét: " Csináljunk zsömle katonákat, akik belemasíroznak a szádba! .... vagy: Akarsz zsömlekirálynő lenni? Ha három falatot megeszel, zsömletündérke leszel, ha négyet, akkor zsömlehercegnővé válasz, de ha mind az ötöt megeszed, akkor te leszel a világ egyetlen zsömlekirálynője!... stb."
Az óvodai tevékenységektől, foglalkozásoktól való távolmaradás végképp nem az engedetlenségről szól. Az ebben való részvétel teljes egészében az óvónők ügyességén, leleményességén múlik, ill. az általuk tervezett motiváció milyenségén. A tevékenységeket tanácsos úgy megszerveznie az óvó néniknek hogy abban a gyermek ne kötelességszerűen vegyen részt, hanem önként és dalolva csatlakozzon a "játékhoz". Ha a gyermek érdekes játékként éli meg ezeket a foglalkozásokat, egészen biztosan nem kell a pedagógusoknak "odaragasztaniuk a székhez" a kis lurkókat.
Nem akar segíteni az oviban elpakolni a játékokat játékidő végén? " Képzeljétek gyerekek, ma az óvodába jövet találkoztam a rend manócskával, aki láthatatlan csodabogyókat adott nekem. Itt vannak a zsebemben. Akinek ebből adok egyet, az rögtön gyönyörű rendet tud csinálni a játékoknál. ... Isa, te ma olyan aranyos voltál, hogy jutalomból kaphatsz egyet! " , majd beteszek a szájába egy láthatatlan cukorkát. :) Nincs gyerek, aki ilyen felvezetés után ne érezné magán a varázslat erejét és ne kezdene szorgosan pakolni. Ez után nincs más hátra, mint minden ilyen alkalommal nagyon-nagyon megdicsérni a többiek előtt, de természetesen az anyukának is délután! A kislány ráérez a szófogadás kellemes ízére, és ezentúl örömmel tesz majd eleget az óvó nénik kéréseinek. Úgy legyen!
Sok sikert kívánok hozzá!