A kisfiammal kapcsolatban lenne kérdésem. Értelmes kisfiú, nagyon jó memóriával. Három évesen már elkezdte kérdezgetni a betûket, és szinte napok alatt meg is jegyezte, melyik betû micsoda. Aztán jött az, hogy mi van odaírva, és még nem volt 5 éves, amikor már folyékonyan olvasott bármilyen szöveget. Júliusban volt 5, most már tényleg a mesét vagy az újságot is egyedül olvassa. Nyomtatott, ügyetlen betûkkel ugyan, de le is ír mindent (pl. verset, dalszöveget a táblájára csak úgy). Szeret pl. betûzõset játszani, hogy melyik szóban milyen betûk vannak, szeret "keresztrejtvényt" játszani, persze kicsiben. A számok is érdeklik, számol fel- és le akár kettesével is, és kezdi kérdezni az összeadást. Sokan mondták, hogy kár volt tanítanunk, de igazából nem tanítottuk, nem erõltettük, csak válaszoltunk a kérdéseire. Az lenne a kérdésem, vajon mennyiben lesz hátránya ebbõl az iskolában, nem fog-e unatkozni. MIlyen iskolába érdemes iratni? Mind mondtam, a memóriája is nagyon jó, mindent megjegyez, nekünk képtelenségnek tûnõ dolgokat (pl. több autós kártyapaklit szétválogat pillanatok alatt, és tudja mindegyik benne szereplõ autó adatait, és hogy melyik pakliban mi a betû- és számjele, stb.) Hamar megtanulja az énekeket, verseket. Úgy érzem, jó lenne ezekete a képességeit az iskolában kihasználni, de erõltetni sem akarom, vagy ezzel ártani neki. MIt javasol?
Köszönettel. Andrea
Válasz:
Levele alapján egyértelmûnek látszik, hogy kisfia kiemelkedõ értelmi adottságokkal megáldott gyermek. Feltétlenül egyetértek azzal, hogy ha egy gyermek kérdez, érdeklõdik, minden esetben meg kell rá adni a választ, ahogy Önök is teszik.(Az intrikákkal ne foglalkozzon, hiszen az Önök esetében szó sincs direkt értelemben vett tanításról!) Emlékszem rá, annak idején én is ilyen korú kis óvodás lehettem, mikor Anyukámmal minden egyes utca névtáblát elolvastattam és azon keresztül tanultam meg sokkal hamarabb olvasni, mint társaim. Ebbõl egyébként semmiféle hátrányom nem származott az iskolában. Ott ugyanis általában az a tendencia, hogy azok a gyermekek, akik hamarabb elvégzik a feladatokat, mint társaik, plusz (képességeikhez igazított) feladatokat kapnak. Ilyen módon elkerülhetõ, hogy a gyorsabban, eredményesebben dolgozó gyerekek unatkozzanak.
Érdemes lenne alaposan végiggondolni, hogy a kisfiú mely területen nyújtja a legkiemelkedõbb teljesítményeket (pl.: matematika…stb.)és az iskolaválasztáskor ennek figyelembevételével dönteni a legmegfelelõbb intézmény mellett.