... panaszolja egy fejlesztõpedagógus kolléga egy 5 éves, rokon kisfiúval kapcsolatban. Az óvónõ szerint ez nem probléma, az õ gyereke is így ment iskolába annak idején, mégsem volt semmi nehézsége. Számít a rajzolás iránti motiválatlanság? Szükség van ez irányú fejlesztésre?
Tisztelt Cím!
Rendjén van-e az, ha egy májusban elmúlt 5 éves kisfiú egyáltalán nem rajzol, nem érdekli a színezés,sem a gyurmázás..festés stb...és ehhez hasonló tevékenységek,ami elõkészítené az iskolai évet megelõzõ idõszakot.Állítólag nincs hozzá "türelme" és nem érdekli a dolog, ellenben nagyon okos,értelmes, és gazdag szókinccsel rendelkezõ értelmiségi szülõ gyermeke.Lehet jövõre megy iskolába! Mivel rokona vagyok és fejlesztõ pedagógusként dolgozom, aggódom a gyermek miatt. Az anyukája erre azt mondta: "Az óvónõtõl kérdezte és annyit mondott rá,hogy az õ fiát sem érdekelte és mégsem volt semmi gondja az iskolában." Mivel hasonló problémájú gyerekekkel foglalkozom,nem hinném ,hogy ez jó tanács volt az óvodapedagógustól.Az ön véleményére is kíváncsi lennék, mit tanácsol,de úgy gondolom igen is figyelemfelkeltõ a dolog és bizony sok gyermeknek van emiatt elsõ osztályban grafomotoros problémája és küszködik az írással, a vonalközben való tájékozódásuk néha katasztrófa,épp amiatt ,hogy utálnak rajzolni,színezni stb....
Válaszát elõre is köszönöm!
Válasz:
Tisztelt Kolléga!
Mint azzal Ön fejlesztõpedagógusként minden bizonnyal tisztában van, a gyermek grafomotoros fejletlenségét illetõen nem lehet erre az egyetlen, szûk körre fókuszálni. Ha a kéz finommozgása elmaradott, illetve a gyermek mereven elzárkózik mindenfajta rajzolásos-ábrázoló tevékenységtõl, úgy feltételezhetõ, hogy a nagymozgás szintjéig (mozgásformák, szem-láb, szem-kéz koordináció, egyensúly, iránydifferenciálás, téri tájékozódás, testséma, ...stb.) kell visszanyúlni a fejlesztés során. Mert hogy szükség lenne játékos, indirekt fejlesztésre, az nem is kérdés, mint ahogy az sem, hogy ezt nem a rajzolás, színezés erõltetésével kell megvalósítani! Egy szintfelmérés nyomán azonnal kiderülne, hogy mely fejlettségi szinten történt a megakadás (ami a motiválatlanságot is okozhatja), így ahhoz a szinthez visszanyúlva kell fokról-fokra fejleszteni a gyermeket.
Javaslom hát, hogy beszélgessen errõl az édesanyával, majd egyetértés és beleegyezés esetén végezzen fejlettségi szintfelmérést a fiúcskánál. Ezt követheti az elõbbiek alapján tudatosan összeállított játékos fejlesztõmunka, sok-sok mozgásfejlesztéssel, ügyességi játékkal, késõbb barkácsolással, majd rajzolással.
Biztos vagyok benne, hogy meg fog szûnni a kisfiú részérõl az ellenállás, ha biztos alapokra épül (a fejlesztés végsõ akkordjaként!) a grafomotoros fejlesztés.