tulajdonképpen nem is kérdezni, hanem reflektálni szeretnék Orsi levelére, akinek a bölcsivel akadtak furcsa tapasztalatai. Meglepõ, hogy kísértetiesen hasonló tapasztalataink akadtak nekünk is az elmúlt napokban. Az én kicsi fiam (magába forduló, nyugodt, sok dolog iránt érdeklõdõ természetû) szintén el lett könyvelve a bölcsiben "rossz" gyereknek, aki rohangál, nem mindig érdeklik azok a tevékenységek, amiket a gondozónéni kezdeményez. Nevelési elveim hasonlóak Orsiéhoz. Megfigyeltem a fiamat, hogy sok mindent késõbb kezd csinálni, mint kortársai, de akkor rendszerbe foglalva, szinte hibátlanul. (Beszéd, WC használata, önálló evés stb. ) Mintha kivárná, hogy összeérjen a kis fejében az adott cselekvési folyamat, s õ már jól mutatthassa be "tudását" a világnak. (Utóbbi dolgokat pl. egyik napról másikra teljes természetességgel produkálta, míg elõtte nem nagyon volt hajlandó próbálkozni.) A bölcsi ezt a fajta tanulási stratégiát egyáltalán nem tolerálja, a fiamat elmaradottnak, rossz gyereknek ítéli meg, s felhívja a figyelmemet, hogy X napon megfigyelés, ha nem értek egyet vele, vegyek ki szabadságot (X-2 napon láz nélküli orrfolyással betegségre hivatkozva kitiltották a bölcsibõl-legalább mehettünk állatkertbe, vidékre...) Kérdezem én, nagyon elkeseredve: mi zajlik a bölcsikben? Mi ez a megfelelési kényszer? Miért kell hajtani ezeket a pici gyerekeket? Hová sietünk? A fiam (és sok más "problémás" gyerek szinte búskomorrá vált az utóbbi idõkben, de olyan is akad, aki kifejezetten agresszív lett.) Hogy várható el egy kicsi gyerektõl, hogy 12-13 fõs pici csoportjában szívesen lásson 8 vadidegen hospitáló felnõttet, videóval felszerelve, órákon keresztül? Felnõtt embert sokkolna egy ilyen látogatást, nem egy kicsit aki ilyenkor inkább bepisil bugyikájába, semhogy kikéretõzzön vécére. Sajnálom ezeket a kicsiket.
ui. én voltam az az anyuka, akinek óvodai beíratással kapcsolatos kérdésére (bölcsi szerint nem óvodaérett a gyerek, mi legyen), nem régiben válaszolt, amit ezúton szeretnék megköszönni.