Az én fiam 5 éves lesz januárban.
Az utóbbi időben magatartási problémák adódtak nála az óvodában (Szerintem azért mert unatkozik.) amit az óvónénik már nem igazán tudnak kezelni.
Ha valami rosszat csinált és ezért megbüntetik akkor megígéri ugyan hogy ilyent többet nem tesz, de miután vége a büntetésnek ugyan ott folytatja a megkezdett rossz tevékenységet ahol abbahagyta.Ezek a büntetések sajnos már mindennaposak.
Itthon ha valami rosszat csinál igen is rászólunk és nekünk szót fogad, bár néha csak a testi fenyítéssel tudjuk ezt elérni.
Magatartási problémáji abban nyilvánulnak meg az óvónénik szerint, hogy "állandóan" piszkálja a többieket a foglalkozások ideje alatt nem figyel, a meseolvasás ideje alatt nem tud nyugodtan megülni,(ovónéniét idézve még 5 percig sem) ezáltal szintén zavarja a többieket,
a "nagyokat " kineveti, ha azok verset mondanak, bohockodik, hogy ő kerüljön a figyelem központjába. Egyébként a verseket mondókákat kicsinek sem szerette, és ha rákérdek, hogy milyen verset tanultatok az óvodában azt válaszolja, hogy nem tudom. Ha mégis oda figyel mert érdekli az a vers, akkor akár 3-4 versszakosakat minden erölködés nélkül itthon elmondja és én ha ennek a tényét közlöm az óvónénivel akkor közlik velem, hogy neki még ezt nem kellene tudni mert ő még kicsi.
Elalvásnál az óvónéninek ott kell ülnie az ágya mellett és csak úgy hajlandó elaludni, nem tud huzamosabb ideig koncentrálni egy dologra.
Egyébként vannak barátai akikkel szívesen játszik, nagyon érdeklődő, de mivel "vegyes" csoportba jár ahol ő a legkisebb ezért az óvónénik főleg az idősebbekkel (iskolaérettekkel )foglalkoznak.
Amig itthon voltam vele (3 éves koráig)
addig nagyon sokat foglalkoztam vele, és lehet, hogy ez lehet a baj forrása.
Sok foglalkoztató füzetet oldottunk meg, mert az ezekben lévő feladatokat a gyerek nagyon élvezte és ezeket a mai napig szívesen töltögeti, ha leülök vele.Ilyenkor képes akár 10-15 percig is a feladatokra koncentrálni. Ezek között már volt olyan ami nagycsoportosoknak készült de mivel játszi könnyedséggel megoldotta őket
úgy gondoltam, hogy ezzel ártani nem ártok a gyereknek, ha engedem ezeket is megoldani.Ebből adódóan szerintem a gyerek bizonyos területeken jóval fejlettebb mint a csoporttársai, de sokmindenben meg az életkori sajátosságoknak felel meg.
Ha itthon foglalkozunk vele vagy esetleg mesét olvasunk azt végig hallgatja és a tartalmát el tudja mondani.
Mikor óvodába ment korához képest sokkal szebben rajzolt, már 1,5 évesen kialakult nála a ceruzafogás amit nem is tanítottunk.
Ezek a dolgok most nagyon visszafejlődtek nála, habár a rajzai színesedtek, díszesebbek lettek.
Azt szeretném kérdezni, hogy az itthoni foglalkozásokat ha felfüggesztem és megpróbálunk sokkal következetesebbek lenni itthon vele akkor ez a gyereknél eredményezhet valami változást, vagy esetleg forduljunk vele szakemberhez, hogy az óvodában tanúsított magatartási problémája megoldódjon, és későbbiekben az iskolában már ne kelljen ezekkel a problémákkal szembesülnünk.
Válaszát és tanácsát előre is köszönöm:
Fné T. Andrea
Válasz:
Kedves Andrea!
Tanácsos lenne kisfiát a tényleges fejlettségi szintjének megfelelő tevékenységekkel motiválni az oviban. Ez nem okozhat gondot a pedagógusoknak, hiszen nevelő-oktató munkájuk során az egyedi fejlettségi szinthez kell igazodniuk és nem pusztán csak az életkorhoz.
Ha mindemellett és ennek ellenére is előfordul unatkozás és ebből eredően fegyelmezetlenség, azt folyamatos feladatok, felelősségteljes munkák adásával ki lehet küszöbölni. Pl: a foglalkozások során segítsen az óvónőknek a motivációs, szemléltető eszközök előkészítésében, használatában, ill. mindig kössék le valamilyen felelősségteljes munka végeztetésével. Az otthoni közös játékokat pedig ne függesszék fel, ha a fiúcska élvezi, miért is fosztanák meg ettől az örömtől?
Remélem, a fentiekkel hamarosan megoldódnak a gondok, sok sikert hozzá!