Véleményére lennék kiváncsi azzal kapcsolatban, hogy mikor érdemes a gyerekeket óvodába vinni. Egy picit részletezném. Ikres anyuka vagyok, a gyerekeimre azt mondják, hogy ügyességi-értelmi szintjük az átlágtól jobb. Az új rendelkezés szerint itthon lehetek gyesen míg iskolába nem mennek. Ki is akarom ezt a lehetõséget használni. Szeretnék érveket és ellenérveket gyûjteni arról, hogy a gyerekeknek a fejlõdésük stb. szempontjából mi a kedvezõbb, ha rögtön viszem oviba õket három évesen, vagy ha várok 1-2 évet. Attól nem kell tartani, hogy nem törõdök velük itthon, már most 2,5 évesen is sok mondókát, dalt tanulnak egyszóval sokat foglalkozom velük.
Válaszát elõre is köszönöm.
Válasz:
Kedves Anyuka!
Az óvoda nevelõ-oktató funkciója meglehetõsen összetett, így nem lenne könnyû minden részletre kiterjedõen megindokolni fontosságát. Elõbbiek okán most csak a legjelentõsebb érveket sorakoztatnám fel:
- Szociális szempontból: a közösségnek rendkívül fontos személyiségformáló szerepe van a nevelésben. Megtanul a gyermek alkalmazkodni társaihoz, az óvoda sajátos szabályaihoz, napirendjéhez… stb., mely elengedhetetlenül fontos a késõbbi iskolába lépéshez is.
- Értelmi szempontból: Mint már egy másik levél kapcsán korábban is kifejtettem, az óvodában nem csupán „énekelgetés, rajzolgatás” folyik, hanem az ott folyó munka teljes egészében jól átgondolt, pedagógiai tudatossággal felépített, a komplexitás elvét sem nélkülözõ rendszer. Ennek a jól átgondolt, szakszerû megvalósításához nélkülözhetetlen a szakképzett óvodapedagógus személye, aki pontosan tudja, mit, miért, miért pont akkor és miért pont úgy "tanít" a gyermeknek.
Összefoglalván: az óvoda komplex személyiségformáló szerepe nem pótolható az otthoni foglalkozással, így véleményem szerint legalább 4-5 éves korban érdemes megkezdeni az ovit.