Gyermeksziget
Játékos suliváró könyv rendelés ajándék pattogó óriás léggömbbel!
Kéztorna léggömbbel - íráselőkészítés
JSV kép
beszoktatás
  Beszoktatás 5 hónapja?
  Nem akarok oviba menni!
  Könnyes beszoktatás
  Beszoktatás miatti megrázkódtatás
  Kistesó érkezik: család vagy óvodakezdés?
  Nehéz óvodai beszoktatás
  A barátaimat szeretem, az óvó nénit nem!
  Beszoktatás: a gyerek nem érett az óvodára?
  Szeretem az ovit és szeretem a kistesómat!
  Kerüli a gyerektársaságot
Óvónõ válaszol
  VIDEÓK
  egészségvédelem
  óvodai napirend
  gyermeknevelés
  gyermeki félelmek
  ábrázoló tevékenység
  óvodán belüli feszültségek
  beszoktatás
  balkezesség
  válás a családban
  óvodai ünnepek
  óvodai tevékenységek
  gyermekirodalom
  szobatisztaság
  testvérek
  óvodai beíratás
  csoportösszetétel
  egyéb
  iskolába lépés
  beszédfejlõdés
Munka - Állás
  Babysitter
  Babysitter külföld
  Babysittert keres
  Babysittert keres külföld
  Pedagógus állást keres
  Pedagógusi állások
  Óvodapedagógusi állások
  Dajka állást keres
  Dajka állások
  Nyelvtanár állást keres
  Nyelvtanári állások
  Óraadó, korrepetáló munkát keres
  Óraadó, korrepetáló munkák
  Egyéb munkát keres
  Egyéb munkák
  Mielõtt babysittert választana...
  Hirdetési etikett
Az iskolaérettség feltételei
  Az iskolaérettség feltételei
Fejlesztőjátékok
  Játékos suliváró + ajándék pattogó óriás léggömb
  Őszi kupak lottó
  Trabi Gabi és Lurkó Ferkó - Mese és fejlesztés
  Kupak-tanács - az újrahasznosított fejlesztőjáték - Fejlesztőjátékok
  Suli nyitogató fejlesztőkártya újragondolva - Fejlesztőjátékok
  Forma lomtalanítás - Fejlesztőjátékok
  Suli-nyitogató fejlesztőkártya
  Tapintókártya - Fejlesztőjátékok
  Mi van a zsákban? - Fejlesztőjátékok
Alkoss velünk!
  Anyáknapja
  Húsvét
  Farsangi jelmezek
  Mikulás
  Karácsonyi ötletek
  Dekoráció
Mesék
  Kálmán iskolába megy - Kálmán kalandjai
  Vírus Ilus szinre lép - Kálmán kalandjai
  Kálmán és a védőöltözet - Kálmán kalandjai
  Széllel-bélelt szeretet mese - Kálmán kalandjai
  Gyere haza, Krampusz! - Kálmán kalandjai
  Csoki kaland - Kálmán kalandjai
  Foci vita - Kálmán kalandjai
Kapcsolat
  gyermeksziget@gyermeksziget.hu


Kérdezni szeretnék

Kérdés: (2003-05-13 10:05:29)

Kedves Ovónéni!

Egy hatalmas nagy problémával küszködünk, és nem találunk megoldást! Segítséget szeretnék kérni.

Budapesttõl 50 km-re élünk egy kicsi faluban. Egy ovoda van, ahol mini, kicsi, középsõ csoport van, a nagycsoportosok másik ovodai épületben vannak. A kislányom 1999. november 3-án született, egy nagyon élénk, ügyes, aranyos baba. Egy nagy gondunk van: míg mozgásilag a kortárasitól sokkal ügyesebb, összehangoltabb, addig a beszédje nagyon zavaros, érthetetlen. Sok szót tud már, de nem tisztán ejti azokat se, hiába, hogy állandóan ismételgetjük. Ha valamit nagyon akar mondani, akkor halkan, gyorsan, és érthetelenül mondja. Én, mint aki minden nap Vele van, megértem, de más nem. Sajnos, a GYES alacsony összege miatt, s amiatt, hogy a közigazgatésban dolgozom, és most mindenütt meleg a talaj, visszamentem dolgozni, május 1-tõl. Mivel bölcsi a közelben nincs, és felvették az ovi mini csoportjába, május 6-tól hordom beszoktatásra az oviba a 2 és fl éves lányom. Elsõ nap csak 1 órát voltunk, élvezte naygon. Második nap egyik baba megütötte, már sírva jöttünk 2 óra után haza. Itt nálunk ott kell hagyni a gyereket, az a másik élete, mi nem segíthetünk semmit neki. Így szorgalmasan vittük, az elsõ héten sírva hagytuk ott, sírva hoztuk el. Enni az elsõ héten nem is evett, nem is ivott. Az ovónénikkel nem nagyon lehetett beszélni, ha volt is lehetõség rá, valahogy úgy éreztem, hogy nem iagzán szívesen foglalkozik ezekkel a problémákkal. Mert kicsi a gyerek, és nem érti a beszédét. Mondtam, hogy elhordom bárhova, ahova mondja, csak fejlesszem. Bár, bevallom, 3 hét alatt sokkal többet fejlõdtt a gyerek, mint az elmúlt fél évben. Az ovodai záróünnepélyen mindent mondott, és mutatott, énekelt és táncolt. Mint kis ovis, teljesen beilleszkedett, de a nap végére, ami nkei az ebédig értendõ annyira fáradt lesz, hogy van, hogy az asztalnál bóbiskolna el, és sír nagyon. Amikor megyek Érte, már kipirosodott szemmel vár. Az ottalvásról, az ovónéni szerint szó se lehet. Így viszont én nem mehetek el dolgozni, annak ellenére, hogy május 1-tõl várnak, s én a beszoktatás idejére türelmet kértem. Az ebéd után pisilés, kézmosás, és mennek is aludni, amit itthon is megtesz, 2 órát szundizik, ha hazahozom. Utána az oviban márcsak uzsonna van, és lehet Érte menni, amit meg is tudnánk oldani, mert a férjem délután addigra hazaér a munkából. Az ovónénivel próbáltam sokszor beszélni, és mindannyiszor csak azt a választ kaptam, hogy kicsi még, hogy fáradt, hogy nem lehet érteni a beszédét. A cumiját, rongyiját nem kéri az oviban, már nem is viszem Neki, a maga kis nyelvén el is meséli, hogy mi volt, hogy mit ettek, de, persze, csak én értem ezt. Hogy lehetne fejleszteni a beszédét? Nem buta a gyerek, a mondókákat nagyon hamar megtanulja, egy angol dalt elénekelt tegnap nekem, okos, és értelmes, persze, hogy kifárad, de utána alszik is. Nem tudom, hogy mit tegyek. Másik ovoda nincs a környéken, én viszont az állsommal játszom, ami a jövõre is kihathat, hiszen ha most elveszítem, ki tudja, mikorra találok másikat. Két tûz között vagyok. tudom, érzem, hogy a gyereknek jó az ovi, és utána délután, este talán még jobban, és értékesebben vagyunk együtt, de nem tudom, hogy jól teszem e. A 3 hét alatt mégcsak meg se volt fázva, hõsiesen eszi a multivitamin tablettákat, erõs lány. Mit javasolnak, mit tehetnék? Mit mondhtaok egy ilyen ovónéninek? A csoportban amúgy 18 gyerek van, 2 ovónéni, és 1 dadus van Velük, aki segíti Õket.

Nagyon köszönöm az esetleges gyors választ, nagy szükségem van a segítségre.

Köszönettel:

Kata anyukája

Válasz:

Kedves Anyuka!
Aggodalmát megértem és teljesen együtt érzek Önnel. A munkahelyi kötelezettségek bizony sokszor nehezen egyeztethetõk össze a családi gondokkal, jelen esetben Kata beszoktatásával. Mindemellett viszont mégis azt mondom, a probléma nem megoldhatatlan.
A kislány beszédfejlõdésében a közeljövõben várható ugrásszerû fejlõdés, hiszen a két éves kor az a vízválasztó, amikor a gyermeknek hirtelen megnõ a közlési vágya, ám ezzel nem mindig van összhangban aktív szókincse. Ez az utánzás révén bõvül. Nagyszerû lehetõség a fejlõdésre a társas környezet, jelen esetben az óvoda! Az Ön meglátása, miszerint Katának már ez alatt a három hét alatt is sokat javult a beszéde, egészen biztosan megalapozott! Nagyon hasznos lenne tehát, ha továbbra is minél több idõt töltene ott a kislány. Mindemellett természetesen Ön is segíthet a beszédfejlesztésben az otthoni együttlétek alatt. Ajánlatos sok mesét, verset, mondókát mondogatni otthon is, valamint hasznos az állandó beszélgetés is. Mivel a kicsi gyakran utánozza a felnõttet, (beszédében is!) ezért fontos, hogy lassan, érthetõen, tagoltan beszéljenek hozzá! Hamarosan Õ is hasonlóképpen fog próbálkozni. Hasznos lehet még, ha óvodásat játszanak otthon. Ilyenkor Kata az óvó néni, aki pont ugyanúgy próbál beszélni a baba óvodásokhoz, ahogy az oviban látja és hallja.
Végezetül pedig szeretnék rátérni a legfõbb problémára, a beszoktatásra. Nem értem igazán, hogy mi kifogásuk van az óvónõknek az ellen, hogy Kata ott aludjon. Így ugyanis elkerülhetõ lenne, hogy az amúgy is nagyon fáradt gyermeket ide-oda hurcolásszák ebéd után, amíg hazaér és ágyba kerül. Tapasztalataim alapján meggyõzõdésem, hogy Kata az oviban is pillanatok alatt el tudna aludni, ha erre lehetõséget adnának a pedagógusok. Mivel az eddigi beszoktatás is simán és viszonylag hamar megtörtént, így a következõ lépcsõfok mindenképpen az ottalvás kellene, hogy legyen. Ennek érdekében a következõket javaslom:
Az óvónõkkel egyszerûen közölje, hogy mostantól dolgoznia kell, így nem tudja a továbbiakban megoldani az ebéd utáni elvitelt.
Gyermekével pedig a következõ módon próbálja meg elfogadtatni az ottalvás tényét: Elõre beszéljék meg, hogy egyik nap együtt elmennek a játékboltba és megveszik a „Mesemanót”. Ezt a Mesemanót aztán minden nap vinnie kell magával az oviba, ahol meg kell hallgatnia a Manónak az alvás elõtti mesét. (Természetesen Katával együtt az ágyban fekve) Ezt követõen Katának nincs más dolga, mint elaltatni a Mesemanót. Garantált, hogy ez alatt az idõ alatt kislánya is álomba zuhan. Az elsõ pár napon még elképzelhetõ, hogy lesz sírdogálás, de mint ahogy a délelõtti bent tartózkodást is megszokta, ugyanígy lesz ez az ottalvással is.
Remélem, ezáltal sikerül kislányának is a lehetõ leggyorsabban beszoknia és Ön is mihamarabb munkába tud állni.
Sok sikert!


Elõzõ

beszoktatás

Következõ

Elõzõ Következõ
Óvónõ válaszol
  Koraszülött gyermekem iskolába készül
  Nem akar pisilni az oviban
  Beszoktatás 5 hónapja?
  Nem akarok oviba menni!
  Sír, hogy hangosak a gyerekek
  Se bili, se vécé
  Nem szívesen ül a bilire
  Szobatiszta lesz tanévkezdésre?
  Verekszik, agresszív, rendbontó
  Teljes szobatisztaság: hogyan? Miként?
  Meggondolhatjuk-e magunkat?
  Nem akar szerepelni
  Könnyes beszoktatás
  Beszoktatás miatti megrázkódtatás
  Nem akar beszélni és a beszoktatás is nehezen megy
  Melyik kezével írjon?
  Eleven, fegyelmezetlen, a szabályokhoz nehezen alkalmazkodik
  Miért nem mondja, ha tudja?
  Ez így nem fog menni!
  Miért nem szól, ha pisilni kell?
  Nagydolog: nem is olyan nagy dolog
  Iskolaérettségi vizsgálat
  Kistesó érkezik: család vagy óvodakezdés?
  Kisfiam retteg a szakállas bácsitól!
  Diszlexia, diszgráfia: óvodásnál miért nem állapítják meg?
  Nehéz óvodai beszoktatás
  Szobatisztasági és beszoktatási nehézség: amikor a bajok csõstül jönnek
  Traumatizáló repülõs nyaralás
  Még az unokaöccsétõl is fél
  A barátaimat szeretem, az óvó nénit nem!