A napokban estünk túl kislányom (3 éves) óvódai beíratásán, ahol azt mondták, hogy ugyan beiratkozni jogunk van, de ne nagyon számítsak arra, hogy a gyerek be is kerül, mert nagyon sok a gyerek és kevés a hely, és mivel itthon vagyok a fiammal Gyesen, valószínüleg nem tudják majd felvenni a lányomat az oviba. Kérdésem az lenne, hogy a kiscsoportban milyen foglalkozások vannak, mit tehetnék azért, hogy ha középsõ csoportban kezd majd, ne legyen "lemaradva". Itthon sok mesét, verset olvasunk, de a kézmûves (rajzolás, gyurmázás) dolgokra nem nagyon lehet rávenni, látszólag nem érdeklik. Bár a gyöngyfûzést szereti és élvezettel csinálja. Mivel lehetne megkedveltetni vele ezeket?
Másik kérdésem pedig az lenne, hogy amikor mesét mondok neki, sokszor közbe kérdez, ilyenkor megállunk egy kicsit, és mindig válaszolok neki az aktuális kérdésére. Ez az óvódában nem lesz baj, nem fognak rászólni miatta, hogy mindig kérdez?
Köszönettel várva válaszát
Anna
Válasz:
Kedves Anna!
Kérdésére nehéz lenne egy tömör, összefoglaló választ adni, hiszen a kiscsoportos korosztály (3-4 éves kor) komplex fejlesztését nekünk, pedagógusoknak is több éven keresztül kell tanulnunk a fõiskolán. Mivel a válasz hihetetlenül sokrétû és szerteágazó lenne, ha teljességre törekednék, így válaszomban csak egy-egy fontosabb, gyermekét érintõ kérdésre térnék ki.
Azt gondolom, hogy Ön elsõsorban a kislány értelmi fejlesztésével kapcsolatos információkra lenne kíváncsi, úgyhogy válaszomban igyekszem ezt a területet kidomborítani.
A mesék, versek szerepe valóban pótolhatatlan egy kisgyermek életében, hiszen az anyanyelv közegén át emberi kapcsolatokra tanít, mélyíti az önismeretet, segíti a világ megismerését. Jó, ha minél több, életkorának megfelelõ népmesét, népi mondókát hall a kicsi. (Az év folyamán min. 8-10 mondóka, 10-12 mese) Ezeken keresztül a gyermekirodalmi mûvekhez kapcsolódva lehet motiválni a kislányt pl. az ábrázolótevékenységekre. Arról, hogy hogyan lehet még meghozni a kicsi kedvét a vizuális tevékenységekhez,, már egy másik érdeklõdõ szülõnk levele nyomán válaszoltam. Javaslom, tekintse meg az „Óvónõ válaszol” c. rovaton belül a „gyermeki ábrázolótevékenységek” menüpont alatti levelezést. Az ott megfogalmazott válaszom általános érvényû és az Ön számára is eligazodást nyújthat.
Az értelmi fejlesztésre nagyszerû lehetõségeket adnak a ma már oly népszerû, életkorok szerint differenciált foglalkoztató füzetek. Ezek segítségével sokoldalú tapasztalatokat szerezhet a gyermek a számok világáról, sok rajzos-kézimunkás feladatot tartalmaz (!), valamint ismereteket nyújt a kicsit körülvevõ szûkebb ill. tágabb környezetrõl. Ez utóbbit még rengeteg sétával, a természeti változások megfigyeltetésével is erõsíthetjük. (Évszakok, idõjárás,…stb.)
A zenei fejlesztés területén szeretném szíves figyelmébe ajánlani az oldalunkon mûködõ gyermekdalos rovatot, melyen keresztül sok dalt ismerhetnek meg, énekelgethetnek együtt kislányával. A dalanyagot folyamatosan bõvítjük, így érdemes figyelemmel kísérni a változásokat.
Végül még szeretnék visszatérni a meséknél történõ belekérdezgetés problémájára. Az óvó nénik a mesélés zökkenõmentessége érdekében általában úgy irányítják a foglalkozást, hogy a mese minden kis részletét elõre átgondolva, a történetet szemléletesen megjelenítve (pl. bábozással, illusztrációkkal…stb.) igyekeznek a kicsik számára teljesen érthetõvé tenni a történést. Az egyes idegen kifejezéseket a meséhez kapcsolva magyarázzák. Így elkerülhetõ a többi gyermeket zavaró "közbekotyogás". Biztos vagyok benne, hogy ehhez kislánya is minden gond nélkül alkalmazkodni tud majd.