Gyermeksziget
Játékos suliváró könyv rendelés ajándék pattogó óriás léggömbbel!
Kéztorna léggömbbel - íráselőkészítés
JSV kép
beszédfejlõdés
  Szelektív mutizmus
  Megkésett beszédfejlõdés
  Beszédfejlettségi gondok
Óvónõ válaszol
  VIDEÓK
  egészségvédelem
  óvodai napirend
  gyermeknevelés
  gyermeki félelmek
  ábrázoló tevékenység
  óvodán belüli feszültségek
  beszoktatás
  balkezesség
  válás a családban
  óvodai ünnepek
  óvodai tevékenységek
  gyermekirodalom
  szobatisztaság
  testvérek
  óvodai beíratás
  csoportösszetétel
  egyéb
  iskolába lépés
  beszédfejlõdés
Munka - Állás
  Babysitter
  Babysitter külföld
  Babysittert keres
  Babysittert keres külföld
  Pedagógus állást keres
  Pedagógusi állások
  Óvodapedagógusi állások
  Dajka állást keres
  Dajka állások
  Nyelvtanár állást keres
  Nyelvtanári állások
  Óraadó, korrepetáló munkát keres
  Óraadó, korrepetáló munkák
  Egyéb munkát keres
  Egyéb munkák
  Mielõtt babysittert választana...
  Hirdetési etikett
Az iskolaérettség feltételei
  Az iskolaérettség feltételei
Fejlesztőjátékok
  Játékos suliváró + ajándék pattogó óriás léggömb
  Őszi kupak lottó
  Trabi Gabi és Lurkó Ferkó - Mese és fejlesztés
  Kupak-tanács - az újrahasznosított fejlesztőjáték - Fejlesztőjátékok
  Suli nyitogató fejlesztőkártya újragondolva - Fejlesztőjátékok
  Forma lomtalanítás - Fejlesztőjátékok
  Suli-nyitogató fejlesztőkártya
  Tapintókártya - Fejlesztőjátékok
  Mi van a zsákban? - Fejlesztőjátékok
Alkoss velünk!
  Anyáknapja
  Húsvét
  Farsangi jelmezek
  Mikulás
  Karácsonyi ötletek
  Dekoráció
Mesék
  Kálmán iskolába megy - Kálmán kalandjai
  Vírus Ilus szinre lép - Kálmán kalandjai
  Kálmán és a védőöltözet - Kálmán kalandjai
  Széllel-bélelt szeretet mese - Kálmán kalandjai
  Gyere haza, Krampusz! - Kálmán kalandjai
  Csoki kaland - Kálmán kalandjai
  Foci vita - Kálmán kalandjai
Kapcsolat
  gyermeksziget@gyermeksziget.hu


Kérdezni szeretnék

Megkésett beszédfejlõdés (2012-08-23 15:45:42)

beszédfejlõdés

A 6 éves kisfiú kálváriája évekkel ezelõtt kezdõdött, mikor megkésett beszédfejlõdése miatt, számtalan vizsgálat után speciális, beszédjavító óvodába került. Az édesanya számára most úgy tûnik, hogy a „megbélyegzettség“ nem csak az óvodaválasztást, de az iskolaválasztást is befolyásolja. Hogyan törhet ki ennek a bûvkörébõl?

Tisztelt Óvonõ!

Budapest agglomerációjában lakunk és van egy 6 éves kisfiunk. Már kiskorában láttuk, hogy a beszéde nem olyan ütemben fejlõdik, mint ahogy az elvárható lenne. (genetikai okok miatt, testvére is ezzel küzdött, de kinõtte) Az akkori körzetes óvodában nem érezte jól magát, mivel nem beszélt ezért kiközösítették és a nagy létszám miatt az ovónénik sem szívesen foglalkoztak vele külön. Mondták csináljunk valamit. Jártunk rendszeresen a helyi nevelési tanácsadóba, voltunk hallásvizsgálaton,3 évesen elvittük a beszédjavító intézetbe, hogy vizsgálják meg.
Végül a nevelési tanácsadó javasolt egy budapesti speciális óvodát, elmentünk oda, õk azt kérték „vigyünk papírt- ajánlást- a beszédvizsgálóból”. Elmentünk, megkértük, megkaptuk, anélkül, hogy megvizsgálták volna a gyereket. Felvettek, örültünk.
Közben szépen fejlõdött, elkezdett beszélni, ma már kisebb nyelvtani hibákkal gyönyörûen beszél.
Háromnegyed éve Budapestre visszük heti több alkalmas rendszerességgel külön fejlesztésre, (mert az óvodában már nem fejlõdött, sõt a többi gyerek hátráltatta a tiszta beszéd elsajátításában), ahol a fejlesztés mellett negyedévente tesztelik és javaslatokat tesznek arra nézve, hogy hogyan tudná a lemaradását minél hamarabb behozni. Idén januárban már látható volt , hogy vissza kell õt helyezni a többségi óvodába, mivel az akkori környezete õt már gátolja és nem segíti a fejlõdésében.
Az új tanévi beiratkozásoknál beírattuk gyermekünket a körzeti óvodánkba, ahonnan elsõ körben visszautasítást kaptunk, azzal az indokkal, hogy tudomásuk szerint már felvették egy másik óvodába. Erre fellebbeztünk, amire szintén nemleges választ kaptunk, két indokkal, hogy nincs hely a körzeti óvodában és hogy már van egy „kiutalt” óvodánk, ahova a törvény szerint kell járnia a gyereknek. Személyes megkeresésünkre az önkormányzaton azt mondták, hogy mivel kiutalásunk van, máshova nem vihetem a gyermekemet, mert különben eljárást indítanak ellenünk. Ezt a kiutalást csak a beszédvizsgáló bírálhatja felül. Amint megtudtuk (nyáron) elmentünk a beszédvizsgálóba, ahol természetesen fogadtak, de egy elõreláthatóan valamikori novemberi idõpontot jelöltek meg a kivizsgálás idõpontjának. Ekkor világosítottak fel, hogy amióta kiutalásunk van az én gyerekem úgy mond bélyeget kapott és az õ felülvizsgálatuk nélkül nem vihetem csak úgy el a gyerekemet akármelyik óvodába, majdan iskolába.
Ezt megértettük, DE úgy érezzük, hogy minket szépen bevezettek egy 22-es csapdába:
Az elsõ „bélyeget” a nélkül kaptuk meg, hogy kivizsgálták volna.
Nem világosított fel senki minket, hogy a „kiutalás” mivel jár.
Most emiatt nem mehet vissza közösségi óvodába, mert törvényt szegek ,ha máshova viszem., és nem is veszik fel.
A tesztekrõl írásos dokumentumaink vannak, amibõl kiderül többek között,hogy passzív szókincse a korának megfelelõ, ezen kívül extra magas az intelligenciája, emberrajza 8 évesnél magasabb, és még sorolhatnám.
Kérdésem: tényleg nincs megoldás arra nézve, hogy a „bélyeget” levéve, többségi intézménybe járjon ezentúl a gyermekem????????
Köszönettel: Egy aggódó és lelkiismeretes Anyuka

Válasz:

Kedves Anyuka!

Ön valóban lelkiismeretes, tudatos szülõként mindent megtett, hogy gyermeke a lehetõ legoptimálisabban fejlõdjön. Mivel kisfia beszédfejlettsége minden jel szerint elérte az életkorának megfelelõ szintet, így joggal szeretné, hogy visszakerüljön a speciális intézménybõl a többségi óvodába. Érthetõ, hogy a nagy létszámú hagyományos óvodában az óvónõk nem tudtak gyermekével igényei szerint foglalkozni, hiszen ehhez fejlesztõpedagógus, ill. nem élettani pöszeség esetén logopédus segítségére van szükség. A megtett lépés tehát helyes volt, más kérdés, hogy ez a késõbbiekben milyen stigmatizáló hatással bír a gyermekre nézve. Minden jel szerint a jelenlegi, speciális óvodát leváltani már nem lehet, ezért tanácsos lenne az iskolai továbblépésre fókuszálni.
Javaslom, hogy a novemberi beszédvizsgálóban történõ felülvizsgálatra vigyenek magukkal minden olyan felmérést, tesztet, értékelést, mely kisfia beszédfejlettségét hitelt érdemlõen bizonyítja. Ennek birtokában és az ott elvégzendõ vizsgálatok nyomán remélhetõleg zöld utat kap kisfia a szabad iskolaválasztásra.
Végezetül engedje meg, hogy figyelmébe ajánljak egy óvodásoknak összeállított, beszédfejlesztést célzó játékcsomagot, melyet az alábbi linken keresztül tekinthet és rendelhet meg:
http://www.gyermekabc.hu/14575-Beszedkeszseg-fejleszto-jatekcsomag-4-5-eves-kortol-UJ.html

Bízom benne, hogy megnyugtatóan rendezõdik kisfia sorsa, az Ön lelkiismeretes hozzáállásán biztosan nem fog múlni!

Üdvözlettel: az Óvónõ


<< Beszédfejlettségi gondok

beszédfejlõdés

Szelektív mutizmus >>

<< Visszatérés a pelenkához: bizalom-megvonást jelent?Nyolckor zárják, fél négykor nyitják az óvodai kapuit >>
Óvónõ válaszol
  Koraszülött gyermekem iskolába készül
  Nem akar pisilni az oviban
  Beszoktatás 5 hónapja?
  Nem akarok oviba menni!
  Sír, hogy hangosak a gyerekek
  Se bili, se vécé
  Nem szívesen ül a bilire
  Szobatiszta lesz tanévkezdésre?
  Verekszik, agresszív, rendbontó
  Teljes szobatisztaság: hogyan? Miként?
  Meggondolhatjuk-e magunkat?
  Nem akar szerepelni
  Könnyes beszoktatás
  Beszoktatás miatti megrázkódtatás
  Nem akar beszélni és a beszoktatás is nehezen megy
  Melyik kezével írjon?
  Eleven, fegyelmezetlen, a szabályokhoz nehezen alkalmazkodik
  Miért nem mondja, ha tudja?
  Ez így nem fog menni!
  Miért nem szól, ha pisilni kell?
  Nagydolog: nem is olyan nagy dolog
  Iskolaérettségi vizsgálat
  Kistesó érkezik: család vagy óvodakezdés?
  Kisfiam retteg a szakállas bácsitól!
  Diszlexia, diszgráfia: óvodásnál miért nem állapítják meg?
  Nehéz óvodai beszoktatás
  Szobatisztasági és beszoktatási nehézség: amikor a bajok csõstül jönnek
  Traumatizáló repülõs nyaralás
  Még az unokaöccsétõl is fél
  A barátaimat szeretem, az óvó nénit nem!