Levélírónk fájlalja, hogy 3 éves, beszoktatós ikergyermekeit más-más csoportba helyezték, valamint azt, hogy az óvónõk, dajkák teljes önállóságot várnak el már a kiscsoportosoktól is.
Tisztelt cím!
3 Éves iker lányaim 1 hete kezdték az óvodát és olyan problémákat véltem felfedezni, amikre nem találom a választ.Úgy érzem, az óvónõk átnéznek rajtuk, mintha ott sem lennének. Az elsõ naptól már õltözzenek teljesen egyedül, ami még sokszor egy 6 évesnek is nehezen megy,enni semmit nem hajlandóak,az egyik kislányom, aki amúgy is érzékeny, ebéd elõtt az anyukáját akarta. A 4.napon,a mellékhelyiségbe a 6 éves unokatestvérükkel küldik ki,és kettévették õket, mintha nem is lennének testvérek.Õk 3 évig mindig egymással egymás mellett voltak és attol félek,hogy ez a hirtelen elválasztás nagy törés lesz az életükben.Az érzékeny kislány már 3 éjszakán át nyugtalanul és fel-fel sírva aludt és bepisilt,egyre többet mondja,hogy nem akar menni,mert ott nem jó.Elõre is köszönöm a választ és a segítséget.
Válasz:
Kedves Levélíró!
Tapasztalataim szerint óvodában még hasznosabb, ha az ikreket nem választják szét egymástól a következõk miatt: az óvoda az elsõ olyan hely a gyermek számára, ahol intézményes keretek között, szülei nélkül boldogulnia kell. Meg kell szoknia, hogy közösségbe jár, hogy ismeretlen arcok veszik körül, hogy a család napirendjétõl merõben más ritmus szerint zajlik az élet, stb. Ez már önmagában is óriási lelki terhet jelent a gyermek számára, az ikreknek pedig még inkább, ha nem csak szüleiktõl, de másik felüktõl (ikertesójuktól) is elválasztják.
Úgy vélem, ilyen körülmények között nem szabad megfosztani a testvérétõl, még akkor sem, ha „hiánypótlásul“ az unokatestvér állítanák be. Felesleges kitenni ennek a megrázkódtatásnak is, elég a beszoktatással járó lelki teher.
Javaslom, beszélgessen el errõl nyugodt körülmények között (pl. fogadó órán) az óvónõkkel, és kérje az ikrek egy csoportba helyezését. Ha velük errõl nem lehet tárgyalni, érdemes a vezetõt is megkeresni ez ügyben.
A gondozási feladatok ellátása, a gyermekek igényeire való odafigyelés, a szükséges segítségnyújtás kötelessége mind az óvónõknek, mind a dajkáknak. Kérje ebben is a pedagógusok együttmûködését!