Juditot bántja, hogy 4 éves kislánya, Laura nem akar senkivel játszani, barátkozni az óvodai csoportban. Mit tehetne a helyzet javítása érdekében?
Tisztelt Óvónõ,
kislányom Laura áprilisban volt 4 éves, most középsõs. A gondom az lenne, hogy az oviben nem játszik senkivel, csak egymagában játszik egész nap. Itthon sokszor hív minket játszani, ez fõképp szerepjáték, abból szinte mindenféle jöhet. Képzlete nagyon jó, meséket imádja, foglalkoztatófüzeteket is szépen tudja csinálgatni kis ideig. (egy-két feladat egyszerre). Az oviban azt modnták ma az ovónõk, hogy egy kicsit lassú, és talán emiatt is nem találja a hnagot a többiekkel. Mindig úgy megy oviba, hogy õ nem akar, nem szeret oda menni, mert nem játszik vele senki. Lehet, hogy nem talált olyan társat, akivel azokat a típusú szerepjátékokat tudná játszani, amit itthon szoktunk. convulexet szed 13 hós kora óta lázgörcs miatt, ami valószínû lassítja, de ezt most már egy fél éven belül abbahagyhatjuk. kérdésem, mivel tudnánk neki segíteni, hogy egy kicsit a csoporttársaival is játszon? Elhívni nem tudok senkit, mivel senkivel sincs olyan jóban, pedig mindig mondom, ha szeretne vkit elhívni játszani szóljon. stb. Amúgy nem túlzottan félénk, 7 éves unokatesóival nagyon szeret játszani, de rajtuk kívül senki barátja nincs. Oviban még azt mondták, hogy egyébként nagyon okos, csak lassú, és nem szeretnék, ha nem úgy fejlõdne ahogy kell. Ez eléggé megijesztett. (ott az írist terápiát javasolták, ez nem tudom potnosan micsoda) mivel segíthetném gyermekem beilleszkedését, attól félek, ha nem talál barátokat, még zárkózottabb lesz. (iskilás társai is õk lesznek majd, mivel falun lakunk, helyi az ovi és a suli is) vigyem külön ovistáncra, vagy tornára?
Azt még hozzátenném, hogy szeretõ családban nõl fel,sokat biztatjuk, szeretgetjük. Áprilisban született kistestvére, akit nagyon szeret, nagyobb gondok ezzel sose voltak.
Köszönettel,
Gy. Judit
Válasz:
Kedves Judit!
Az Ayres terápia, egyebek mellett, a szociális zavarokkal küzdõ, társas kapcsolataiban sikertelen gyermekek kezelését is segíti. Elõbbiek okán valóban sokat segíthet Laurának az említett terápia.
Mindemellett javasolt lenne az óvodai közegben is erõsíteni, segíteni társas kapcsolatainak alakulását, melyben az óvónõk együttmûködése elengedhetetlen. Kérje meg az óvónõket, hogy a közös játék során vállalják a "közvetítõ kapocs" szerepét, azaz indirekt módon, lépésrõl-lépésre, fokozatosan hozzák egyre közelebb egymáshoz Laurát és a csoport társakat. Kiváló lehetõségek adódnak erre pl. a közös szerepjátékok alkalmával, amelyek során a társas kapcsolatok, barátságok elmélyülhetnek. Ha az óvónõk ezek során indirekt módon, tapintatosan, szinte észrevétlenül "olvasztják be" a játékba a kislányt, segítenek neki megtalálni a helyét a különbözõ játékszituációkban, valamint komplexen az egész gyerekközösségben. Mondja el ezt a kérését a pedagógusoknak, akik minden bizonnyal készségesen nyújtanak ebben segítõ kezet. Napi rendszerességgel kérdezzen rá tapasztalataikra, azaz milyen szociális fejlõdést látnak a fentiek nyomán.