Teljesítménykényszer, szorongás, túlzott zárkózottság. Ezeket tapasztalja 6 éves kisfiánál Anna, ám az óvónõk szerint ezen plusz egy év óvoda sem segítene...
Kedves Óvónõ
Kisfiam decemberben volt 6 éves.
Iskolakezdés elõtt állunk, de a problémánk az, hogy szociálisan nem elég érett. A mai napig minden reggel sír, nehezen teremt kapcsolatot a gyerekekkel, megfelelési kényszere van,
nehezen tûri a kudarcot,nehezen alkalmazkodik új dolgokhoz,sokat szorong, aminek fizikai tünetei is vannak, pl. hányás.
Mindemellet kötelességtudó, ügyes, minden más értelemben érett az iskolára. Az óvónénije azt mondja, hogy Õ ilyen mentalitású gyerek, ezen mág egy év óvóda nem segít.
Szeretném a tanácsát kérni, mert ha visszamarad túl idõs lesz az iskolakezdéshez (közel 8 év), de ha nem erõsödik meg szeptemberig, hogyan tud a tanulásra koncentrálni, ha az iskolába indulás is nehézséget jelent.
Köszönettel:
ANNA
Válasz:
Kedves Anna!
Nem értek egyet az óvónõvel, a szociális érettség is éppúgy fejleszthetõ, mint az értelmi és a testi érettség. Erre komoly figyelmet kell szentelnie mind az óvónõknek, mind a szülõknek, hiszen a teljesítmény kényszer, a felesleges szorongások, a túlzott zárkózottság mind-mind eltorzíthatnák a kisfiú valós képességeit, teljesítményeit az iskolában. Mit lehet tenni? Lépésrõl-lépésre, kellõ tapintattal, fokozatosan felépíteni az egészséges önbizalmat sok-sok sikerélménnyel, dicsérettel. Fontos, hogy az óvodai feladatvégzések során se sürgessék, nógassák a kisfiút, hanem amikor csak lehet, dicsérjék, motiválják további tevékenységre.
Javaslom, Ön is próbálja a fiúcskát eszerint fejleszteni otthon (kiváló iskolaérettséget segítõ fejlesztõjátékokra lelhet a fenti, képes linkre kattintva!), és reális dicséretekkel ösztönözze a további tevékenységekre.
A fentiek elengedhetetlenül szükségesek a szociális érettség eléréséhez, ám mindemellett, úgy vélem, hasznos lenne a plusz egy év óvoda is.