Miért kell feküdnie a gyerekemnek? ... teszi fel a kérdést Eszter, akinek lánya már nem igényli a pihenést, ám a csöndes fekvés is teljesíthetetlen feladatot jelent számára.
Kedves Óvónõ!
Olvastam korábbi írásokat és nagyon sok szülõnél gond az alvás az oviban. / és fél éves lányom már rég nem alszik az oviban délben, és a 2 órás kényszerfektetés miatt már utál oviba járni, egyébként okos kislány semmi baj nincs vele, de elképesztõnek tartom, hogy ilyen korú gyerekektõl elvárják, hogy végigkínlódja az alvásidõt. Vegyes csoportba járunk és megértem, hogy a kicsiknek alvásra van szüksége, de nem tudom elfogadni, hogy semmilyen ötlettel nem állnak elõ az óvónõk. Könnyû mondani, hogy vigyük el délben, de aki dolgozik és nincs nagymama az nem tudja megoldani. Szerintem a jó óvónõ, bocsánat óvodapedagógus legalább megpróbál valamilyen megoldást találni, de az a tapasztalatom, hogy meg sem próbálják, kell nekik az a 2 óra pihenés, ezért inkább mindent elkövetnek csakhogy aludjanak a gyerekek. Szerintem ez nagyon sok családban problémát jelent, nem értem miért zárkóznak zsigerbõl el az óvónõk. Illetve sejtem. Ezt nem tanítják a fõiskolán? Köszönettel. Eszter
Válasz:
Kedves Eszter!
Az ezzel kapcsolatos válaszaimat korábbi leveleimben olvashatja, nem szeretném önmagamat ismételni. Ezen túlmenõen azonban visszautasítom azt a feltételezést, miszerint az óvónõk lustaságból, hanyagságból vagy szakmai kompetencia hiányából nem tudnák vagy nem akarnák azt tenni, ami a gyermekek érdekét szolgálja. Én sem feltételezem Önrõl, hogy saját dolgát kívánja megkönnyíteni azzal, ha este hamarabb el tudja altatni a fáradt gyermeket.
Nyilván más lenne a helyzet, ha a személyi és tárgyi feltételek adottak lennének ahhoz, hogy minden gyermek egyedi igényei ki legyenek elégítve. Mivel azonban egyetlen személy egyetlen helyszínen nem tudja egyszerre az alvó gyerekek nyugodt pihenését és az ébren lévõk aktív foglalkoztatását megoldani, így marad a közösséghez való alkalmazkodás. Ez egyébként az iskolába készülõ gyermekeknél már nem jelenthet gondot. Ez nem feltétlenül jelent mozdulatlan, csukott szemmel történõ fekvést, egy csöndes, beszélgetést mellõzõ könyvnézegetés, - úgy vélem, - még tolerálható.
Hogy mit tanítanak a fõiskolán? Semmiképpen sem azt, hogy miként helyezzük elõtérbe az egyes gyerekek igényeit a közösség érdekeivel szemben! A szociális nevelés fontos része azonban a közösséghez való alkalmazkodás (t.i: nem zavarjuk a többieket és tekintettel vagyunk az õ igényeikre is) és a szabályok betartása!