Lányom 1999. júniusában született. Csoportjában a legtöbb gyermek január és május közötti születésû, a foglalkozások középsõs tematika szerint vannak felépítve, jövõre pedig az iskolaérettségüket vizsgálják. Lányom képességei szerint elvegyül a többiek közt, sok barátra tett szert, és szívesen menne velük iskolába is, ezért kérdésem ennek lehetõségeivel kapcsolatos. Szükséges-e nevelési tanácsadóhoz fordulni, ha az óvónénik véleménye szerint iskolaérett a gyermek, és a szülõ is jónak látja a szeptemberi iskolakezdést, de a misztikus május 31-i születési dátumot néhány nappal lekéste az amúgy idõre és súlyra érett gyermek.
Válaszát elõre is köszönöm.
Enikõ
Válasz:
Kedves Enikõ!
Az iskolaérett gyermek attól a naptári évtõl válik tankötelessé, melyben május 31 -ig betölti 6. életévét. A tankötelezettség kezdetérõl az iskola igazgatója dönt az óvoda (szükség esetén a nevelési tanácsadó) szakvéleménye alapján. Mint írja, kislánya minden jel szerint jó fejlõdési ütemben halad ahhoz, hogy jövõre szóba kerülhessen az iskolakezdés. Mivel a gyermek 2005. május 31 –ig nem tölti be a 6. életévét, így ha el is éri az iskolaérettséghez szükséges fejlettségi szintet, akkor sem kötelezhetõ iskolakezdésre. Abban az esetben azonban, ha a szülõk, pedagógusok is egyértelmûen támogatják a korábbi iskolakezdést, ennek törvényi lehetõségérõl az óvoda vezetõjétõl, illetve az iskola igazgatójától kaphat tájékoztatást. Amennyiben az életkori kicsúszás áthidalható probléma , úgy abban az esetben valószínûnek tartom a Nevelési Tanácsadó döntési jogát.
Amennyiben szeretne a lehetõ legrészletesebben informálódni az iskolaérettség összes kérdését, feltételét illetõen, illetve személyesen is részt venni kislánya szakszerû, játékos felkészítésében, úgy Önnek is jó szívvel ajánlhatom nemrégiben megjelent „Játékos suliváró” címû könyvemet. A kiadványt oldalunkon rendelheti meg, melynek segítségével Ön is reális képet kaphat gyermeke fejlettségi szintjérõl.