Egy 3 éves kisfiú édesapja érdeklõdik, hogy a jövõben várható óvodai átszervezések mennyiben befolyásolhatják gyermeke további sorsát, fejlõdését?
Kedves Óvónõ,
Három és féléves fiam most fejezi be a kiscsoportot. Szeptember végi születésû így egy hónapot kihagyott az oviban. Remélem túl vagyunk a "kötelezõ" betegségeken, amelyek miatt elég sokat hiányzott. Az egyik legfiatalabb a kiscsoportban így a "nagyok" óriási befolyással vannak rá. Szeret oviba járni és szüksége is van az ilyen fajta szocializációra. Eleven, örökmozgó, érdeklõdõ kölyök, de néha nehezen kezelhetõ. Nem figyel, "süketnek tetteti magát", csúnyán beszél és agresszív.
Családi döntés után két hónapja megkerestük a helyi Nevelési Tanácsadót. Öt-hat fõs csoportos foglalkozásokra azóta is hetente járunk.
Eddig az óvodában és a tanácsadóban is azon a véleményen voltak, hogy "kicsi még a gyerek, meg fog változni. Semmi különösebb baj nincs vele". Ezzel szemben mi, a szülõk, tudjuk, hogy valami nincs rendben illetve most kezd félrecsúszni.
Most, hogy közeledik az óvódai évzáró, az óvónõktõl egyre többet halljuk, hogy sokan vannak a csoportban és "át kéne vinnünk a kisfiút egy másik oviba, pl. a közeli Fejlesztõ Óvódába. Mivel évvesztes úgy sem mehet hat éves kora elõtt iskolába, így vissza kell maradnia kiscsoportban. Mivel a jelenlegi, - de iskolaéretlen és így visszamaradó - nagycsoportosok felduzzasztják a szeptemberben induló új nagycsoport létszámát, a középsõcsoportos évvesztesek sem lépnek felsõbb csoportba, és a kicsik is úgyanígy járnak.
Véleményünk szerint a fiú fejlõdését gátolni fogja az, hogyha egy évvel fiatalabb korosztályba fog kerülni.
Kérdéseim a következõk: Tényleg vissza kell maradnia az "évvesztes" gyermeknek valamelyik óvódai csoportban? Ha igen melyikben? Ezek óvódai, szakmai döntések vagy valamilyen diskurzus után alakulnak ki, illetve van-e jogszabályi hely amely ezt szabályozza? Hat év alatti gyermek megkezdheti-e az általános iskolai tanulmányait, ha egyébként "iskolaérett"?
Elnézést a hosszú bevezetõért. Kérdésemet e-mailben is elküldtem.
Válaszát várva.
Tisztelettel Apa
Válasz:
Kedves Apuka!
Pusztán a csoport életkori összetétele optimális esetben nem veti vissza a gyermek fejlõdését, hiszen differenciált, egyéni fejlesztésen alapuló nevelõmunka folyik az óvodákban. A túl magas csoportlétszám már sokkal inkább lehet visszahúzó erõ, hiszen ez nagyban megnehezíti a fent említett, nívós nevelõmunkát.
Iskolaérettségrõl az Önök esetében nehéz lenne még beszélni, hiszen hosszú-hosszú évek múlva válik csak esedékesé, és addig még sok víz lefolyik a Dunán. Ám az biztos, hogy az iskolaérettséget nem csak az értelmi fejlettség határozza meg, de ugyanúgy megvétózhatja a sulikezdést a szociális fejletlenség vagy a fizikális éretlenség is. Akár egyik, akár másik szempontból elmaradás van a kívánt szinttõl, érdemes megfontolni az óvodában maradást.
Nem hinném, hogy az óvónénik, ill. kollégák közötti "diskurzus" döntene egy-egy gyermek sorsáról, sokkal inkább az érintett csemeték érdekei.