Veronika 2 éves kislánya minden területen magas fejlettséget mutat, ám a színek felismerése, az ezekre való ráismerés még nem megy neki. Az anyuka aggódik, hogy vajon nem színtévesztés áll-e a háttérben?
Kislányom januárban múlt 2 éves. Nappal már szobatiszta. Nagyon szépen és sokat beszél, teljes hosszában elénekel óvodás dalokat egyedül, mondókákat mond, táncol. Sokan mondták már, hogy 3 évesnek megfelelõ tudása van. Ami viszont aggaszt, hogy már nagyon sokszor, sokféleképpen próbáltam tanítani neki a színeket, de egyszerûen nem hajlandó, vagy nem tudja megjegyezni. Persze mondja már, hogy kék, sárga, stb. de nem ismeri fel õket. Sokat játszunk olyat, hogy a színes kockákat elkezdem színek szerint válogatni, és kérem, hogy adjon pl. még pirosat. Vagy én adok a kezébe egy színt, és tegye a "megfelelõ" csoportba. Ha kérdezem, hogy milyen színû, csak rávág valamit. Más területen tényleg nagyon ügyes, ezért nem értem, hogy ez miért nem megy.
Normális ez ennyi idõs korban, és csak feleslegesen aggódom? Vagy ez esetleg színtévesztés jele lehet? Vagy esetleg milyen más módszerrel tanítsam a színeket.
Válaszát elõre is köszönöm!
Tisztelettel:S.Veronika
Válasz:
Kedves Veronika!
Ön olyan fejlett gondolkodási mûveletekre próbálja ösztönözni kislányát, ami -életkorából adódóan- , még meglehetõsen korai lenne számára. A színek szerinti csoportosítás, kiválogatás már feltételezi az általánosítás, konkretizálás gondolkodási mûvelet meglétét is, amit egy 2 éves kicsitõl nem lehet elvárni.
Az Ön által leírt „tanítási módszerek“ még nem kislányának valók, s úgy vélem, nem is kell tudatosan „rágyúrni“ a témára. Ehelyett inkább spontán módon említse meg, hogy pl. milyen szép piros a baba ruhája vagy milyen csinos ez a kék pulcsi, stb. Ha csak egyszerûen megemlíti (és nem próbálja sulykolni) a dolgok színét, sokkal nyitottabb lesz gyermeke ezek befogadására is.