Timi aggódva tapasztalta, hogy 6 éves kisfia kb. másfél hónapja kétségbeesve sír szülei távolléte miatt. Késõbb hamar megnyugszik, ám a szülõk a végére akarnak járni az okoknak.
Üdvözlöm!
Kisfiam 6 éves múlt szeptemberben. Nagyon ragaszkodó gyerek. A kis barátjai már mind elmentek iskolába, nehezen szerzett másikat. Másfél hónapja kezdõdött el nála, hogy mondogatja, hogy nem akar oviba menni, nem akar anya nélkül lenni. Velem meg apával akar lenni. Félt, hogy valami bajom lesz.
A sírás, rettegés már este elkezdõdik a másnap miatt. Reggel hány és hasmenése van. Az oviban azt mondják, hogy miután elmegyek nincsen semmi baja. Mikor kérdezem tõle, hogy milyen volt az oviban azt mondja, hogy szuper, mesél. Iskola elõkészítõre is járok vele és angolra. Ott is sír és hány. A tanító nénit kérdeztem és mondta, hogy ha már bent van a teremben akkor semmi baja sincsen. Apukájával is így viselkedik. Nem tudom már, hogy hogyan viselkedjek vele. Hiába mondom el neki szépen, hogy semmi baja sem lesz anyának és hogy dolgoznia kell minden felnõttnek, semmi hatása. Mit kellene mondanom amivel megnyugtathatnám? Köszönettel Sarkadiné Timi
Válasz:
Kedves Timi!
Az iskolaérettség három fõ kritériuma a testi, értelmi és nem utolsó sorban szociális érettség megléte. Kisfiánál utóbbi szempontból van szükség fejlesztésre, az érés tudatos megtámogatására. Mint írja, a problémák kb. másfél hónapja jelentkeztek. Bár errõl nem tett említést, feltételezem, hogy ez egybeesett az iskolaelõkészítõ és/vagy az angol különórák megkezdésével. Lehet, hogy a kisfiút megrémítette a hirtelen, nagymértékû leterhelés, az eddigiektõl eltérõ életritmus (új környezetben, új felnõttek irányítása alatt új gyerekekkel való együttmûködés), miközben szülei sincsenek biztonságos közelségben. Javaslom, engedjenek egy kicsit a szorításon, pl: nem lehetne a külön angol helyett óvodai angol foglalkozáson részt venni? Végig kell gondolni továbbá, hogy a választott iskola, melynek az elõkészítõjére járnak, nem támaszt-e túl nagy követelményeket a kicsikkel szemben? Ha esetleg egy nagy hírû, „szuper kemény“ iskolát választottak gyermeküknek, az biztosan nem lesz megfelelõ egy gátlásos, nehezen oldódó kisgyermek számára. Iskolaválasztásnál a fõ szempont az legyen, hogy az intézmény gyermeke személyiségével, az otthoni nevelés szellemiségével harmonizáljon. Ha esetleg ilyen tekintetben megkérdõjelezõdött a dolog, javaslom ennek újragondolását!