Emiatt aggódik egy 6 éves kislány édesanyja, hiszen gyermekénél még nem látja a szociális érettség egyértelmû jeleit.
Kedves Óvónõ!
Kislányom februárban töltötte be 6. életévét. Elvileg nem vegyes csoportba jár, de még is a csoport összeállítása az lett. A csoport létszámnak fele készül iskolába. Lányom az ovónõk és a Tanácsadó állásfoglalása alapján iskolaérett. Engem azonban aggodalommal tölt el, hogy a gyerek nagyon ragaszkodik az ovónénijéhez, visszahúzódó, nehezen barátkozik. Nagyon játékos (állandóan bújócskázik stb)ez fõleg otthon mutatkozik meg, oviban nem. Ovodai nyílt napon amikor ott voltam nem volt hajlandó együtt mûködi, dolgozni csak az ölemben ült. Nagycsoportos gyerekeknek úszásoktatás van az oviban, a gyerek kiült sírva a medence szélére, hogy neki ez megterhelõ amit csinálni kell, nem akarta csinálni. Aggódom attól, hogy ha mégis iskolát kezdenénk akkor hasonlóan reagálná le a neki nem tetszõ eseményeket. Zavar még, hogy a vele készített differ felmérõn a gyermek a közepes szintet ütötte meg, a vele egyidõsek pedig 1-2 szinttel jobb eredményt értek el. Valóban érett a gyerek vagy csak a helyhiány miatt küldik erõvel az oviból a gyerekeket. Félek, hogy a kezdeti startolás az iskolában nem lesz zökkenõmentes és ezzel kárt okozok a gyereknek. Tanácstalan vagyok, hogy menjen vagy maradjon a gyerek?
Nagyobbik lányom is 6,5 évesen ment iskolába ott nem merült fel nálam hasonló dilemma. Azonban azt tapasztaltam, hogy az osztálytársainak 2/3 fél vagy 3/4 évvel idõsebb.Köszönöm elõre is segítségét!
Válasz:
Kedves Levélíró!
Mint írja, kislánya iskolaérettségét mind a Nevelési Tanácsadó, mind az óvodapedagógusok megerõsítették. Az ilyen jellegû vizsgálatok során nem csak az értelmi fejlettséget, de a szociális érettséget is vizsgálják. Figyelik a gyermek feladattudatát, kitartását, a kötelezõ tevékenységekhez való viszonyulását, stb. Amennyiben olyan gond merült volna fel, amely megkérdõjelezheti az iskolaérettség tényét, úgy ez nem kerülhetett volna megállapításra. A továbbiakra nézve ezért azt javaslom, az elkövetkezõ jó pár hónapot használják fel arra, hogy kislánya idegen helyzetekhez, személyekhez, nehezebb feladatokhoz való alkalmazkodását még jobban megtámogassák. Vegyenek részt minél több óvodán és családon kívüli programban (pl.: különbözõ foglalkozások, gyermekprogramok vagy akár a leendõ iskola programjai), valamint erõteljesen alapozzák meg a kibontakozó tanulási képességeket. Ehhez feltétlenül ajánlom figyelmébe az „Iskolaérettség játszi könnyedséggel“ termékcsomagok valamelyikét, melyeket megtekinthet, ill. megrendelhet a fenti képes linkre kattintva.