Levélírónk 6 éves kislánya miatt aggódik, aki bár fejlett, okos, értelmes gyermek, de sokszor dacol környezetével. Így tesz pl. a logopédussal is, akinél nem hajlandó megszólalni. Mit lehet tenni a szociális fejlesztés érdekében?
Üdvözlöm!Két kislány(4és6)anyukája vagyok.Problémám a nagyobbal van!Orvosok és pedagógusok szerint is korához képest okos,fejlett,nagyon jó logikai készséggel,viszont emocionálisan rendkívül érzékeny,és szörnyen makacs természetû.Mi nem átlagos családban élünk,mert nekem SM betegségem van emiatt sokat vagyok kórházban,így a nagyszülõkkel együtt élünk.Beszélgettünk(a kislány is)pszichiáterrel,szerinte semmi gond nincs.Ennek ellenére nem áll szóba az ovis logopédussal,néha ok nélkül verekszik,elmondja az iskolaérettségi felmérõ tesztek megoldásait de nem rajzolja le(mert nem akarja)pedig jó a kézügyessége,türelmes.A tudása miatt mehetne iskolába is,de a makacsságát egyedül csak én tudom kezelni.Testi fenyítés ellen vagyok,rengeteget beszélgetek vele,ami ideig-óráig hat.Ha valaki(akár pedagógus)nem "tetszik"neki,akkor durcás vele,vagy egyáltalán nem kommunikál,keres más elfoglaltságot.DAC,hiszti,nevelési hiba?A hugát is ugyanazon elvek alapján neveljük,mégis sokkal fegyelmezhetõbb a testvérénél.A család szerint gond van a gyerekkel,azovónõ és a pszichiáter szerint kinövi,szerintem a sok távollétem miatt dacol.Tudna segíteni ennek eldöntésében?Köszönettel! W.É.
Válasz:
Kedves Levélíró!
Levelébõl számomra úgy tûnik, hogy szeptembertõl még nem kezdi meg iskolai tanulmányait a kislány. Ezzel teljesen egyetértek, hiszen az iskolaérettség nem csak a pszichés- , de a szociális érettségtõl is függ. Ez utóbbival pedig, minden jel szerint egyelõre hadilábon áll a kislány. Valóban elképzelhetõ, hogy a kórházi eltávozás is közrejátszik ebben a dacos magatartásban, ám a szociális érettség jól fejleszthetõ. Azt javaslom tehát, ne aggódjon, kellõ tudatossággal, megfelelõ pedagógiai fejlesztõ eszközökkel ezen terület is gyönyörûen alakítható, csiszolható.
Szeretettel ajánlom figyelmébe "Iskolaérettség játszi könnyedséggel" termékcsomagjainkat, melyeknek játékos fejlesztõfeladatai külön hangsúlyt helyeznek a kitartás, a feladattudat, esetenként a kudarctûrés magasabb szintre emelésére. A csomagok részeként megtalálja "Játékos suliváró" c. könyvemet is, melynek megírásánál külön figyelmet szenteltem az indirekt, játékos, szinte észrevétlen fejlesztésre. Miközben a gyermek végigkíséri a könyv fõhõsét: Varázs Lórántot mesés kalandjaiban, a direkt tanulás érzése nélkül, boldogan vesz részt akár az írás elõkészítést célzó játékokban is. Ez különösen hasznos lehet kislányának.
A termékcsomag használata során gyermekében egyre inkább kiforr a kötelesség-, és feladattudat is, kitartásra nevel, és a játékoknak elengedhetetlen része a beszédkészség fejlesztése is. Mindenképpen ajánlom figyelmébe az említett termékcsomagokat, mely(ek)et megrendelhet a fenti képes linkre kattintva.