... jelentették ki az óvónõk András 2007. júniusában született kislányáról. András azonban már nem annyira biztos mindebben, így utána akar járni igazának.
Kedves Óvónõ,
Kicsit tanácstalanok vagyunk kisebbik lányom iskolába íratása elõtt. Lányom 2007 június 29-én született, azaz az új törvény szerint tanköteles lesz szeptemberben.
Sajnos mi beleestünk abba a lépcsõbe, amikor befejezte a lányom a kiscsoportot, utána nagycsoportosként folytatta. Idén szeptemberben nem kért fejlesztési programot gyermekemnek az Óvónõ, nem volt iskolaérettségi vizsgálat sem. El szerette volna Õ dönteni azt, hogy gyermekem iskolaérett-e, vagy sem. El is döntötte, már szeptemberben! Menjen a gyerek iskolába. Nos lányom még játékos, figyelme a felé fordul, amit szeretne csinálni, nehéz rábírni arra, hogy a kapott feladattal foglalkozzon, ha nem tetszik neki. 5-10 percet lehet így megoldani, de utána már nem túlzottan eredményes az ember. Nagyobb gyermekemmel voltunk az iskolájában egy nyílt foglalkozáson, ahol a Tanítónõk egy kicsit meglepõdtek, hogy jövõre mi várható. Elmondták, hogy szerintük a gyermek nem iskolaérett, és kérjünk független szakértõt.
A kérdésem az lenne, mit tudunk, illetve mit lehet tenni, ha az Óvoda nem tesz semmit a továbbiakban.
Ha jól tudom már kellett volna lennie iskolaérettségi vizsgálatnak, ennek felülvizsgálatát kérhetnénk, ha lett volna ilyen. Remélem még nem vagyunk elkésve.
A döntés jogát sajnos valóban elvették a szülõktõl, így iskolaérettség kérdésében elsõ körben az óvónõk, kérdéses esetben a pedagógiai szolgálat szakértõi bizottsága mondja ki a végsõ szót. Ön két dolgot tehet: mindenek elõtt kérjen idõpontot az óvónõktõl, ahol az általuk megállapított iskolaérettség dokumentumaival (egyéni fejlõdési napló, rajzok, munkák, felmérések, vizsgálati anyagok) alá tudják támasztani az iskolaérettség meglétét. Állítsa ezzel szemben saját tapasztalatait, gyermekével kapcsolatos észrevételeit. Jó szakmai támpontokat talál ehhez oldalunkon, az Iskolaérettség fõmenüpont alatt pszichés érettségi szintfelmérés, szociális érettség vizsgálata, ill. testi érettség címû almenüpontok alatt. Javaslom, figyelmesen olvassa át ezt a fogadó óra elõtt, így kézzelfogható szakmai érveket (ellenérveket) tud felsorakoztatni a pedagógusoknak.
Ha a beszélgetés során sehogyan sem tudnak dûlõre jutni, nem marad más lehetõség, mint a szakértõi bizottság vizsgálata.
Remélem, hogy sikerrel jár, mert ahogy Vekerdy Tamás gyermekpszichológus is tartja: „Egyedül a szülõ döntheti el, hogy milyen nevelést óhajt adni és adatni gyermekének”