Kérdezi egy anyuka, akinek kislánya januárban töltötte a 6. életévét, egyértelmûen iskolaérett, kedvet is érez a sulira, ám talán kicsit anyás.
Tisztelt Óvónõ!
Kérdésem az iskolakezdéssel kapcsolatos.Lányom januárban töltötte 6.életévét,az óvodában azt mondták érettnek tartják az iskolakezdéshez,a barátai,barátnõi is iskolába mennek szeptemberben,õ is nagyon szeretne velük menni mert nem sokan maradnak ovisok a régi csoportból! Szerintem kicsit szégyellõs, anyás. Nagyon tanácstalan vagyok,mivel teszek jót illetve rosszat, ha engedem iskolába, vagy még egy 5.évre visszatartom az óvodába? Válhat-e esetleg kárára ha nem kezdi meg idén az iskolát!
Válaszára várva!
Köszönettel: egy bizonytalan anyuka!
Válasz:
Kedves Anyuka!
Ezt a levelet akár ugyanaz a család is írhatta volna, akinek az imént válaszoltam a másik levélben. Az Ön kislánya is most januárban töltötte 6. életévét, a pedagógusok által egyértelmûen megállapítható az iskolaérettség, és a gyermek is kedvet érez a sulira. Az Önök esetében is ugyanaz a kérdés merült fel, mint a másik levélben billentyûzetet ragadó nagymamánál: lehet-e valamilyen hátránya a gyermeknek abból, ha iskolaérettsége és motiváltsága ellenére is oviban tartják még egy évig?
A válaszom ez esetben is az: igen, könnyen hátrányt szenvedhet emiatt, mert, idézem a másik, szóban forgó levelem:
Az egyébként iskolaérett, közel 7 éves gyermeket, aki tudatában van annak, hogy képes az iskolai életben való sikeres részvételre, amihez ráadásul kedvet is érez, egy tollvonással "leírjuk". A gyermek már a visszatartás puszta tényét is kudarcélményként élheti meg, s várhatóan sokat fog ennek miértjén rágódni. "Lehet, hogy mégsem vagyok elég okos, ügyes, rátermett? ... A szomszéd Józsika biztosan sokkal okosabb nálam, ha õ már most mehetett suliba?"...stb.
A másik ok, amiért nem értek egyet a "divatból visszatartással", mert a gyermek, -egyszerûen fogalmazva, - kinõtte az óvodát. Túlnõtt az óvoda által adott feladatokon, elvárásokon, az egész ovis életformán. Mi lehet a következménye annak, ha a gyermek fejlettségi szintjéhez képest egyszerû feladatokat kap? Unatkozni fog az óvodában, nincs valódi sikerélménye és könnyen elveszítheti motiváltságát. A majd' 8 évesen iskolát kezdõ nebuló pedig már-már koravén lehet a többiek között.
Nem írta levelében, hogy kérte-e a Nevelési Tanácsadó szakembereinek iskolaérettségi vizsgálatát? Kérdéses esetben érdemes innen is szakvéleményt kérni, amely sokat segíthet a hogyan tovább eldöntésében.