... érdeklõdik levélírónk, akinek fiát a kiválasztott Waldorf iskola iskolaérettnek nyilvánította, míg a hivatalos szakértõi vélemény ezt nem támasztotta alá.
Kisfiam nem járt óvodába, külföldi tartózkodás miatt. Hazaérkezésünk után Waldorf iskolába jelentkeztünk, és a "felvételi" együtt játszás és megfigyelés után érettnek találták, és fel is vették a gyermekem. Mivel hivatalos iskolaérettségi papírral nem rendelkezünk, a nevelési tanácsadónál is kértük az iskolaérettségi vizsgálatot. Ezen a vizsgálaton a gyermekem nem kooperált, vagyis a vizsgálatot nem lehetett elvégezni. A tanácsadóban kaptunk újabb vizsgálati idõpontot, vagy annak a lehetõségét, hogy az éretlenségrõl kapunk szakvéleményt. Kérdezném, hogy jogi értelemben az iskola véleménye mérvadó-e, illetve, hogy mit tehet a szülõ, amennyiben a nevelési tanácsadó véleménye ellenére szeretne iskolát kezdeni? Köszönöm!
Válasz:
Kérdéses esetben a szakértõi bizottság (nevelési tanácsadó) szakvéleménye az irányadó a beiskolázást illetõen. A szakvélemény szem elõtt tartása nem csak jogi kérdés (t.i. van-e jogom fellebbezni?), sokkal inkább a gyermek érdekeit védi. A felnõttel való kooperálás hiánya ugyanis alapvetõ problémát jelentene az iskolai életben is.
Tanácsolom, hogy tartsák szem elõtt a szakember véleményét és csak akkor kezdjék meg az iskolát, ha az érettség egyértelmûen megállapítható.