Tisztelt Óvónõ!
Egy számomra nagyon nehéz döntés meghozatalában kérném a segítségét. Kisfiam 1998. decemberében született. Az egész család úgy készült (beleértve a fiamat is), hogy idén megkezdjük az iskolát. Nem is volt vele semmi gond az oviban, könnyen beilleszkedett, nagyon sok barátra tett szert. Mind a csoporttársakkal, mind az óvónénikkel nagyon jó a kapcsolata. Az óvónénik elmondása alapján szeret feladatokat megoldani, szereti a meséket, logikai játékokat és nagyon értelmes, okos gyermek, de nem elég kitartó, hamar megun bizonyos dolgokat és utána nem csinálja, nagyon játékos, sokszor figyelmetlen, ezért nem tanácsolják számára az iskolakezdést.
Nagyon meglepõdtem, hogy nem tartják iskolaérettnek a fiamat, ez idáig eszembe sem jutott, hogy még egy évig óvódába járjunk. Mit tegyek? Tudom a döntés az enyém (miénk), de biztosan javát fogja-e szolgálni a fimanak, ha még egy évig óvodában marad?
Köszönettel: Kertész Anna
Válasz:
Kedves Anna!
"Játékos suliváró" címû könyvem elsõ részében a szükséges részletességgel írok az iskolaérettség legfõbb kritériumairól, így a szociális érettségrõl is. (Amennyiben nincs meg a kiadvány, esetleg hasznos lenne beszerezni, melyet oldalunkon keresztül megtehet.) Megemlítem ott is, hogy akár értelmi, akár szociális (gyermekénél ez lehet kérdéses), akár testi vonatkozásban nem üti meg a kívánt szintet a gyermek fejlõdése, tanácsos elgondolkodni az iskolakezdés idõpontján. Mivel az idõ elõtt sulikezdés éppoly káros lehet (figyelmetlensége, kitartásának hiánya miatt gyakrabban téveszt, ami kudarcokhoz vezethet), mint az indokolatlan visszatartás, alapos átgondolásra van szükség. Érdemes lenne az óvónõkkel leülni és a tapasztalatokat, véleményeket egymás mellé felsorakoztatva „megrágni” a problémát. Kérdéses esetben kérje ki a Nevelési tanácsadó szakvéleményét is, akik minden bizonnyal meggyõzik mind Önt, mind a pedagógusokat a lehetõ legjobb megoldás elfogadásáról.